Fortum

 

Hvordan øke kjennskapen til Fortum som strømleverandør?

Fortum er et ledende energiselskap i Norden med en visjon om å arbeide for en renere verden ved å tilby fornybar energi, hjelpe samfunnet å utnytte ressursene bedre og ved å tilby smarte løsninger til bedrifter og privatpersoner. I Norge har kjennskapen til Fortum vært ganske lav og selskapet har hatt høyest kjennskap blant elbil-eiere på grunn av Fortum Charge & Drive, Norges mest komplette ladenettverk for elbiler. Atyp fikk i oppgave å gjøre Fortum kjent i resten av befolkningen, for noe som er relevant for alle, nemlig strøm.

Strøm er en kategori med ganske lav involvering fra oss forbrukere. De fleste er lojale eller har det greit hos dagens leverandør. Vi bryr oss mest om strømleverandøren når vi flytter eller når det blir minusgrader og strømprisene øker. Utfordringen vår var å gjøre strøm både relevant nok og interessant nok for alle, uavhengig av hvem du er og hvilke interesser du har.

Kampanjen skulle både plassere Fortum i kategorien «strømleverandører» og sikre høy avsender ID fordi økt kjennskap var hovedmålet. I tillegg ønsket vi at budskapet også skulle bidra til å kommunisere Fortum sin satsing på fornybare energikilder og visjonen om «En renere verden». Løsningen ble å vise at når du velger fornybar strøm, så får du fornybar strøm til alt i hjemmet ditt.

Kampanjen besto av 25 korte filmer på 6 sekunder som viser en trivelig mann som bruker fornybar strøm til alle slags formål. Tematikken i de 25 filmene ble valgt på bakgrunn av segmenteringsmuligheter hos YouTube, slik at vi kunne matche en relevant strømsituasjon for et relevant publikum.

Dersom du ser mye på gamingvideoer på YouTube, fikk du se filmen om «Fornybar strøm til gamingen».

25 filmer for 25 ulike situasjoner hvor strøm spiller en rolle. Og siden det er Fortum som leverer, er strømmen selvsagt fornybar.

For å sikre god nok dekning, ble filmene ble også distribuert på digital utendørs i Oslo og Viken, på Oslo Lufthavn, i sosiale medier og på videobannere.

Kampanjen gikk i Q4 2019 og Q1 2020. I denne perioden økte Fortum kjennskapen med +17% - opp fra 52% i august 2019 til 63% i februar 2020.

Kilde: Kantar, Energibarometeret 1. kvartal 2020

Ønsker du mer informasjon? Marius Jensen +47 900 19 870

Marius Jensen