Oslos viktigste byutvikling!

Osloskolen sitt samfunnsoppdrag er å gi alle barn og unge et godt grunnlag for livet. Ikke bare gjennom faglige kunnskaper, men også gjennom sosial mestring og mot til å ta fatt på videre utdanning og arbeid. I 2020 skulle Osloskolen rekruttere hele 500 nye dyktige lærere og en integrert kampanje utviklet av Atyp var et viktig bidrag for å nå målet.

Det er mange som gjør en viktig jobb for at Oslo er, og skal forbli, et godt sted å bo, arbeide og leve. Et saksområde som får spesielt mye oppmerksomhet fra både politikere, kommentarkorpset og innbyggerne i byen, er den fysiske byutviklingen.

Nye signalbygg, arkitekt­konkurranser, sykkelfelt, bilfrie områder og motorvei­utbygging preger både mediebildet og debattene.

Samtidig er lærernes rolle er helt avgjørende for at dagens elever møter morgendagen med best mulige forutsetninger og er i stand til å prege utviklingen av Oslo i fremtiden. Slik kan vi trygt si at Osloskolens lærere gjør en av hovedstadens viktigste jobber. Ved å sette den tradisjonelle betydningen av ordet byutvikling opp mot den jobben lærerne gjør; laget vi konseptet «Oslos viktigste byutvikling!».

Lærerrektrutteringskampanje på trikken

Atyp møtte oppgaven med å rekruttere 500 nye lærere med et integrert team av kreatører, design, mediespesialister, teknologikompetanse og strategi. Det ble tidlig etablert et økosystem for de ulike kanalenes rolle i påvirkningsprosessen; fra at podcast, utendørsreklame skulle sikre dekning og oppmerksomhet, til at google ads og nettsiden skulle konvertere interessen til faktiske søknader.

Kampanjen hadde to viktige budskap:

1) Osloskolen søker 500 lærere til byens viktigste jobb og

2) Oslos viktigste byuvikling handler ikke om nye bygg og veier, men om elevene på Osloskolen.

Det første budskapet skulle sikre at nyutdannede lærere i Oslo og ellers i landet fikk kunnskap om antall ledige stillinger. Det andre budskapet skulle virke inspirerende for potensielle søkere og for dagens 16 000 ansatte i Osloskolen.

Kampanjen gikk utendørs i nærheten av utdanningssteder og kollektivknutepunkt, i relevante magasiner, på YouTube, Facebook, Instagram og Snapchat, samt en displaykampanje rettet mot målgruppen i geografiske områder hvor det finnes lærerutdanning.

I kampanjen inngikk også en reklamespot til Podcast som ble spilt av i podcastene Aftenpodden, Karrierepodden og Forklart.

Nettsidene som er utviklet som del av rekrutteringsarbeidet til Osloskolen, https://jobb.osloskolen.no/, ble oppdatert iht ny grafisk profil for Oslo Kommune, samt budskap og bilder brukt i massekommunikasjon.

Podcast-spottene nådde ut til 172 000 lyttere og hadde høyere avspillingsgrad enn Schibsteds benchmark (69% mot 60%). I digitale kanaler ble det levert over 5 millioner visninger som genererte over 20 000 klikk. Av disse igjen har 5 000 klikket på knappen til stillinger. På toppen kommer også 18 000 klikk på vis-stillinger-knappen som det er rimelig å anta at de tradisjonelle mediene har bidratt betydelig til.

Resultatene fra kampanjen var svært oppløftende, med en stor økning i både trafikk til jobb.osloskolen.no og antall søknader.

%

antall nye brukere på jobb.osloskolen.no sammenlignet med 2019

digitale konverteringer til ledige stillinger

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen, daglig leder

Andre arbeider fra Atyp:

Tusen spørsmål til de tusen hjem

Tusen spørsmål til de tusen hjem

Ved utgangen av 2020 var det over 200 barn og unge som ventet på et fosterhjem. Samtidig vet vi at hele 17 % av nordmenn er positive til å bli fosterforeldre. Likevel er det mangel på fosterhjem i Norge. Utfordringen til Bufdir, Bufetat og landets fosterhjemstjenester er å få enda flere av de positivt innstilte til å ta engasjementet et skritt lenger. Vi må rett og slett få enda flere til å ta praten med sine nærmeste:
Kunne vi vært gode fosterforeldre?

read more
Atyp står bak B Natural

Atyp står bak B Natural

Vi har vært så heldige å få bryne oss på å utvikle nytt konsept og design for en bærekraftig hudpleieserie i premium-segmentet. Eller ren flaks var det jo ikke, i og med at vi gikk seirende ut av en pitsj om oppdraget.

read more

Snarvisitt i bransjen

Noe av det hyggeligste vi vet er når noen har lyst til å ha arbeidsuken sin hos oss. Edvard var hos oss i fire dager og fikk oppleve litt av hvert. Han har oppsummert uken selv her!

8 ideer til reklame på radio

Hvis du spør meg om et perfekt sted for å formidle kommersielle budskap, kan det godt hende jeg svarer radio. Reklame på radio er nemlig lett tilgjengelig, kjapt å produsere og relativt rimelig både å lage og distribuere.

Podcaststudio klart til bruk

Vurderer du å spille inn en podcast? Flaks for deg at vi har et splitter nytt podcastrom i 2. etg i Karlstadgata 11!