Det er mange som gjør en viktig jobb for at Oslo er, og skal forbli, et godt sted å bo, arbeide og leve. Et saksområde som får spesielt mye oppmerksomhet fra både politikere, kommentarkorpset og innbyggerne i byen, er den fysiske byutviklingen.
Nye signalbygg, arkitektkonkurranser, sykkelfelt, bilfrie områder og motorveiutbygging preger både mediebildet og debattene.
Samtidig er lærernes rolle er helt avgjørende for at dagens elever møter morgendagen med best mulige forutsetninger og er i stand til å prege utviklingen av Oslo i fremtiden. Slik kan vi trygt si at Osloskolens lærere gjør en av hovedstadens viktigste jobber. Ved å sette den tradisjonelle betydningen av ordet byutvikling opp mot den jobben lærerne gjør; laget vi konseptet «Oslos viktigste byutvikling!».
Atyp møtte oppgaven med å rekruttere 500 nye lærere med et integrert team av kreatører, design, mediespesialister, teknologikompetanse og strategi. Det ble tidlig etablert et økosystem for de ulike kanalenes rolle i påvirkningsprosessen; fra at podcast, utendørsreklame skulle sikre dekning og oppmerksomhet, til at google ads og nettsiden skulle konvertere interessen til faktiske søknader.
Kampanjen hadde to viktige budskap:
1) Osloskolen søker 500 lærere til byens viktigste jobb og
2) Oslos viktigste byuvikling handler ikke om nye bygg og veier, men om elevene på Osloskolen.
Det første budskapet skulle sikre at nyutdannede lærere i Oslo og ellers i landet fikk kunnskap om antall ledige stillinger. Det andre budskapet skulle virke inspirerende for potensielle søkere og for dagens 16 000 ansatte i Osloskolen.
Kampanjen gikk utendørs i nærheten av utdanningssteder og kollektivknutepunkt, i relevante magasiner, på YouTube, Facebook, Instagram og Snapchat, samt en displaykampanje rettet mot målgruppen i geografiske områder hvor det finnes lærerutdanning.
Reklamespot
I kampanjen inngikk også en reklamespot til Podcast som ble spilt av i podcastene Aftenpodden, Karrierepodden og Forklart.
Nettsidene som er utviklet som del av rekrutteringsarbeidet til Osloskolen, https://jobb.osloskolen.no/, ble oppdatert iht ny grafisk profil for Oslo Kommune, samt budskap og bilder brukt i massekommunikasjon.
Podcast-spottene nådde ut til 172 000 lyttere og hadde høyere avspillingsgrad enn Schibsteds benchmark (69% mot 60%). I digitale kanaler ble det levert over 5 millioner visninger som genererte over 20 000 klikk. Av disse igjen har 5 000 klikket på knappen til stillinger. På toppen kommer også 18 000 klikk på vis-stillinger-knappen som det er rimelig å anta at de tradisjonelle mediene har bidratt betydelig til.
Resultatene fra kampanjen var svært oppløftende, med en stor økning i både trafikk til jobb.osloskolen.no og antall søknader.
%
antall nye brukere på jobb.osloskolen.no sammenlignet med 2019
digitale konverteringer til ledige stillinger
Ønsker du mer informasjon?
Marius Jensen
marius@atyp.no
+47 900 19 870