Hvordan få skoleungdom engasjert i Kripos sitt nasjonale foredrag om «ulovlig bildedeling på nett»?

Kripos ønsket å utvikle materiell i forbindelse med en landsdekkende ungdomsskoleturné der målet var å forebygge, og beskrive konsekvensene av, ulovlig bildedeling på nett. Atyp sitt svar ble å skape et interaktivt undervisningsopplegg. For å holde på elevenes fokus, bestemte vi oss for å spille på lag med hovedverktøyet for ulovlig bildedeling. Mobilen.

«Delbart?» er basert på en 15 minutters kortfilm hvor elevene møter Kaisa – en 15 år gammel jente som opplever sitt verste mareritt. Historien er basert på ekte hendelser, og tydeliggjør hvor raskt spredning skjer.

Filmen er oppstykket i ti spørsmålssekvenser. Hver elev må ta stilling til de samme problemene Kaisa står ovenfor. Svarene blir avgitt anonymt på mobilen, og resultatene fremkommer etter hver film-/spørsmålsekvens.

Filmen gir ikke bare Kripos muligheten til å skape diskusjoner i klasserommet, den lar dem også kartlegge ungdommens kunnskaps nivå omkring temaet. Foreldrene fikk senere presentert resultatene, med et formål om å heve deres kunnskapsnivå i tillegg.

Selv statsministeren fikk nyss om opplegget, og tok del i undervisningstimen på en ungdomsskole. Innholdet ble delt videre av Statsministerens kontor på Facebook.

Undervisningsopplegget fikk stor oppmerksomhet og ble omtalt av landets største mediehus og nyhetsredaksjoner.

På TV (TV2 Nyhetene, God Morgen Norge og NRK Nyhetene).

Og på nett.

Se hele filmen her

Færre deler nakenbilder!

Hovedmålet var å få til en atferdsendring. Å stoppe økningen i andelen av ungdomsskoleelevene som sier at de har delt / sendt nakenbilder av seg selv. Dette skulle vi oppnå gjennom økt bevissthet og kunnskap om temaet og sette barn og ungdom bedre i stand til å ta gode valg og håndtere situasjoner som oppstår.

Medietilsynet gjennomfører “Barn og medier- undersøkelsen”, annen hvert år, og i 2018, før gjennomføringen av undervisningsopplegget, var andelen i ungdomsskole-gruppen 13-16 år, som oppgav at de hadde gjort dette steget til 10%.

Resultatet i undersøkelsen for 2020, etter gjennomføringen av undervisningsopplegget, var andelen i ungdomsskolegruppen 13-16 år, som sa at de har delt/sendt nakenbilder av seg selv 7,7%. Med en betydelig reduksjon på 2,3%-poeng, ble hovedmålet om å stoppe økningen, ikke bare nådd, men overgått med en nedgang på 23% i aldersgruppen 13-16 år og hele 40% i aldersgruppen 15-16 år.

Rettighetene til «Delbart?» er solgt til Luxembourg og Sverige og vi er i dialog med politiet i Tyskland og Finland.

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen

Andre arbeider fra Atyp:

Vi tar bota di!

Vi tar bota di!

En av de mest irriterende tingene med å ha bil i byen, er parkeringsbøter. Og sånn har det vært helt til EVO Elsykler kom med et forslag til hvordan du blir kvitt disse bøtene en gang for alle.

read more
Om da Hafslund Strøm ble en del av Fortum

Om da Hafslund Strøm ble en del av Fortum

Hafslund Strøm har lenge vært kjent som en solid og tradisjonsrik strømleverandør. Våren 2022 skulle denne merkevaren forsvinne og bli en del av Fortum.

Vår oppgave ble å fortelle at dette skjedde – både til folk generelt, men spesielt til de som var Hafslund Strøm-kunder. Disse skulle betrygges på at alt ville bli som de var vant til – bare enda litt bedre.

Budskapet for kampanjen ble dermed: Nå blir Hafslund Strøm til Fortum. Det betyr flere smarte løsninger for deg.

read more

Tusen digitale skjermer fra Posten til Bufdir

Kampanjen «Tusen spørsmål til de tusen hjem» sikret Bufdir seieren i Årets Markedsfører 2021 og ble belønnet med fire gull i årets Gullblyanten.

Vår miljøpolicy

I Atyp er vi opptatt av at vi i vår arbeidshverdag bidrar til en mer bærekraftig by. Det var derfor naturlig for oss å bli Miljøfyrtårn-sertifisert.

Sølv i Sølvmikken for lansering av Mercedes-Benz Citan

I forbindelse med lasering av «Den lille kjempen» Citan, har kreativt team Dagmar og Trond dramatisert lasterommets imponerende romslighet i tre radiospotter som ble belønnet med sølv i sølvmikken i februar.