Hvordan få skoleungdom engasjert i Kripos sitt nasjonale foredrag om «ulovlig bildedeling på nett»?

Kripos ønsket å utvikle materiell i forbindelse med en landsdekkende ungdomsskoleturné der målet var å forebygge, og beskrive konsekvensene av, ulovlig bildedeling på nett. Atyp sitt svar ble å skape et interaktivt undervisningsopplegg. For å holde på elevenes fokus, bestemte vi oss for å spille på lag med hovedverktøyet for ulovlig bildedeling. Mobilen.

«Delbart?» er basert på en 15 minutters kortfilm hvor elevene møter Kaisa – en 15 år gammel jente som opplever sitt verste mareritt. Historien er basert på ekte hendelser, og tydeliggjør hvor raskt spredning skjer.

Filmen er oppstykket i ti spørsmålssekvenser. Hver elev må ta stilling til de samme problemene Kaisa står ovenfor. Svarene blir avgitt anonymt på mobilen, og resultatene fremkommer etter hver film-/spørsmålsekvens.

Filmen gir ikke bare Kripos muligheten til å skape diskusjoner i klasserommet, den lar dem også kartlegge ungdommens kunnskaps nivå omkring temaet. Foreldrene fikk senere presentert resultatene, med et formål om å heve deres kunnskapsnivå i tillegg.

Selv statsministeren fikk nyss om opplegget, og tok del i undervisningstimen på en ungdomsskole. Innholdet ble delt videre av Statsministerens kontor på Facebook.

Undervisningsopplegget fikk stor oppmerksomhet og ble omtalt av landets største mediehus og nyhetsredaksjoner.

På TV (TV2 Nyhetene, God Morgen Norge og NRK Nyhetene).

Og på nett.

Se hele filmen her

Færre deler nakenbilder!

Hovedmålet var å få til en atferdsendring. Å stoppe økningen i andelen av ungdomsskoleelevene som sier at de har delt / sendt nakenbilder av seg selv. Dette skulle vi oppnå gjennom økt bevissthet og kunnskap om temaet og sette barn og ungdom bedre i stand til å ta gode valg og håndtere situasjoner som oppstår.

Medietilsynet gjennomfører “Barn og medier- undersøkelsen”, annen hvert år, og i 2018, før gjennomføringen av undervisningsopplegget, var andelen i ungdomsskole-gruppen 13-16 år, som oppgav at de hadde gjort dette steget til 10%.

Resultatet i undersøkelsen for 2020, etter gjennomføringen av undervisningsopplegget, var andelen i ungdomsskolegruppen 13-16 år, som sa at de har delt/sendt nakenbilder av seg selv 7,7%. Med en betydelig reduksjon på 2,3%-poeng, ble hovedmålet om å stoppe økningen, ikke bare nådd, men overgått med en nedgang på 23% i aldersgruppen 13-16 år og hele 40% i aldersgruppen 15-16 år.

Rettighetene til «Delbart?» er solgt til Luxembourg, Sverige og Finland.

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen

Andre arbeider fra Atyp:

Praksisteam på besøk

De siste månedene har vi vært så heldige å ha Caroline og Gjon på besøk hos oss.

Av-og-til velger Atyp

I en nylig avsluttet byråkonkurranse ble det klart at Atyp i årene som kommer skal løse kommunikasjonen som skal hjelpe foreldre å ta praten med ungdom om alkohol. Målet er å bidra til å utsette debutalderen og redusere risikofylt alkoholbruk.

Atyp + Bufdir = Sølvfisk 🐟

Filmen «Den utenkelige overgangen», som vi laget for Bufdir og fosterhjem.no har blitt premiert med Sølvfisken for mars.