Hvordan få skoleungdom engasjert i Kripos sitt nasjonale foredrag om «ulovlig bildedeling på nett»?

Kripos ønsket å utvikle materiell i forbindelse med en landsdekkende ungdomsskoleturné der målet var å forebygge, og beskrive konsekvensene av, ulovlig bildedeling på nett. Atyp sitt svar ble å skape et interaktivt undervisningsopplegg. For å holde på elevenes fokus, bestemte vi oss for å spille på lag med hovedverktøyet for ulovlig bildedeling. Mobilen.

«Delbart?» er basert på en 15 minutters kortfilm hvor elevene møter Kaisa – en 15 år gammel jente som opplever sitt verste mareritt. Historien er basert på ekte hendelser, og tydeliggjør hvor raskt spredning skjer.

Filmen er oppstykket i ti spørsmålssekvenser. Hver elev må ta stilling til de samme problemene Kaisa står ovenfor. Svarene blir avgitt anonymt på mobilen, og resultatene fremkommer etter hver film-/spørsmålsekvens.

Filmen gir ikke bare Kripos muligheten til å skape diskusjoner i klasserommet, den lar dem også kartlegge ungdommens kunnskaps nivå omkring temaet. Foreldrene fikk senere presentert resultatene, med et formål om å heve deres kunnskapsnivå i tillegg.

Selv statsministeren fikk nyss om opplegget, og tok del i undervisningstimen på en ungdomsskole. Innholdet ble delt videre av Statsministerens kontor på Facebook.

Undervisningsopplegget fikk stor oppmerksomhet og ble omtalt av landets største mediehus og nyhetsredaksjoner.

På TV (TV2 Nyhetene, God Morgen Norge og NRK Nyhetene).

Og på nett.

Se hele filmen her

Færre deler nakenbilder!

Hovedmålet var å få til en atferdsendring. Å stoppe økningen i andelen av ungdomsskoleelevene som sier at de har delt / sendt nakenbilder av seg selv. Dette skulle vi oppnå gjennom økt bevissthet og kunnskap om temaet og sette barn og ungdom bedre i stand til å ta gode valg og håndtere situasjoner som oppstår.

Medietilsynet gjennomfører “Barn og medier- undersøkelsen”, annen hvert år, og i 2018, før gjennomføringen av undervisningsopplegget, var andelen i ungdomsskole-gruppen 13-16 år, som oppgav at de hadde gjort dette steget til 10%.

Resultatet i undersøkelsen for 2020, etter gjennomføringen av undervisningsopplegget, var andelen i ungdomsskolegruppen 13-16 år, som sa at de har delt/sendt nakenbilder av seg selv 7,7%. Med en betydelig reduksjon på 2,3%-poeng, ble hovedmålet om å stoppe økningen, ikke bare nådd, men overgått med en nedgang på 23% i aldersgruppen 13-16 år og hele 40% i aldersgruppen 15-16 år.

Rettighetene til «Delbart?» er solgt til Luxembourg og Sverige og vi er i dialog med politiet i Tyskland og Finland.

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen, daglig leder

Andre arbeider fra Atyp:

Tusen spørsmål til de tusen hjem

Tusen spørsmål til de tusen hjem

Ved utgangen av 2020 var det over 200 barn og unge som ventet på et fosterhjem. Samtidig vet vi at hele 17 % av nordmenn er positive til å bli fosterforeldre. Likevel er det mangel på fosterhjem i Norge. Utfordringen til Bufdir, Bufetat og landets fosterhjemstjenester er å få enda flere av de positivt innstilte til å ta engasjementet et skritt lenger. Vi må rett og slett få enda flere til å ta praten med sine nærmeste:
Kunne vi vært gode fosterforeldre?

read more
Atyp står bak B Natural

Atyp står bak B Natural

Vi har vært så heldige å få bryne oss på å utvikle nytt konsept og design for en bærekraftig hudpleieserie i premium-segmentet. Eller ren flaks var det jo ikke, i og med at vi gikk seirende ut av en pitsj om oppdraget.

read more

Snarvisitt i bransjen

Noe av det hyggeligste vi vet er når noen har lyst til å ha arbeidsuken sin hos oss. Edvard var hos oss i fire dager og fikk oppleve litt av hvert. Han har oppsummert uken selv her!

8 ideer til reklame på radio

Hvis du spør meg om et perfekt sted for å formidle kommersielle budskap, kan det godt hende jeg svarer radio. Reklame på radio er nemlig lett tilgjengelig, kjapt å produsere og relativt rimelig både å lage og distribuere.

Podcaststudio klart til bruk

Vurderer du å spille inn en podcast? Flaks for deg at vi har et splitter nytt podcastrom i 2. etg i Karlstadgata 11!