Av-og-til

Hvordan få flere til å bli samsnakka om alkohol?

For få foreldre snakker med barna om alkohol.

Av-og-til jobber for alkoholvett i situasjoner der alkohol utgjor en risiko, eller kan være til ulempe for en selv og andre. Alkovett blant ungdom er et viktig satsningsomrade.

Foreldre spiller en nøkkelrolle for å forebygge uønskede hendelser når ungdom begynner å eksperimentere med alkohol, men det krever at de snakker med barna om alkoholbruk, og hvilke regler som gjelder. Mange foreldre syns det er vanskelig å vite hva man skal snakke om og hvordan man skal snakke om det.

Vi lagde samtaleverktøyet «Samsnakka» 

For å gjøre det lettere å starte samtalen, samt vite hva man bør snakke om lagde vi en test hvor foreldre og ungdom kan sjekke hvor samsnakka de er, og få tips og råd til hvordan de forholder seg til ulike utfordringer knyttet til temaet.

«Samsnakka» er skreddersydd til bruk direkte mot foreldre via foreldremøter og andre skoleaktiviteter

Av og til samarbeider med over 60 kommuner, noe som gir tilgang til mange foreldre direkte gjennom ungdoms- og videregående skolene i disse kommunene.

I tillegg markedsføres «samsnakka» i digitale kanaler

For å skape bredere oppmerksomhet om problemstillingen, og få folk til å ta testen markedsfører vi verktøyet direkte til foreldrene gjennom ulike SoMe kanaler som Facebook, Instagram, YouTube og Snapchat.

Filmene er produsert i samarbeid med Magga & Anders.

Resultater

Kampanjen fikk totalt ca. 3,5 millioner visninger, og nesten 60.000 lenkeklikk. På Meta hadde filmene en klikkrate på hele 2,5 %. Nesten 6000 foreldre og tenåringer gjennomførte hele testen under kampanjeperioden på 3 uker.

Kampanjen ga også massiv presseoppmerksomhet. Totalt fikk vi over 70 presseoppslag som nesten alle hadde overskriften «Er du og ungdommen samsnakka?».

Det er totalt 700.000 barn mellom 10 og 18 år i befolkningen. Totalt husker 30 % av foreldre  at de har sett kampanjen. Over 50 % av disse oppgir at kampanjen vil få innvirkning på om og hvordan de selv vil ta opp temaet alkohol med ungdom. I så fall bidrar kampanjen til at vi har blitt en del av hele 105.000 samtaler mellom foreldre og deres barn mellom 10 og 18 år.

I tillegg er Samsnakka-testen med tilhørende materiell tilgjengeliggjort for en rekke barne- og ungdomsskoler, som kan ta dette i bruk når de har temaet på lærerplanen. Slik at testen lever videre uavhengig av betalt støtte, og at stadig nye foreldrekull vil få hjelp til å bli samsnakka om sine ungdommer.

Ønsker du mer informasjon?

Morten Micalsen

Andre arbeider fra Atyp:

Flere menn på banen i fosterhjemssaken

Flere menn på banen i fosterhjemssaken

Bufdir ønsket å få menn på banen i fosterhjemssaken. Atyp utviklet kommunikasjon på konseptet “Neste Kapittel” med historier om en Liverpool-supporter og en ishockeytrener. Kampanjen ble plassert rundt fotball- og ishockeyarrangementer for å nå menn. Kampanjen vant hele tre priser under Anfo Effekt 2024: Gull i Bærekraft, Kantar sin Innsiktspris og Grand Prix.

read more
Fjordlandslaget

Fjordlandslaget

Vinneren av ANFO Effekt for 2023 har hatt stor suksess med å samle hele porteføljen i et distinkt og helhetlig reklameunivers. Med dette grepet gjorde vi Fjordland lettere å huske på tvers av brukssituasjoner. I begynnelsen av 2025 gjennomførte Fjordland sin største designendring noensinne – denne gangen for å bli lettere å finne i butikkhyllene.

read more

To nye fjes i Thorvald Meyers gate 11

Vi har fått to nye kollegaer i mediaavdelingen. Celin har startet som SoMe-rådgiver, og Hannah har trådt inn i en internrolle som digital planner.

Nominasjoner og prisdryss til Bufdir! 

Fotballfilmen «Den utenkelige overgangen» som vi har laget for Bufdir og Fosterhjem.no, har allerede vunnet Sølvfisken for mars, og fortsetter nå å...

Note to self – derfor bør historiefortellere omfavne Byron Sharp

Byron Sharp, eller rettere sagt tolkningen av hans bøker har vært et hår i suppa for mange av oss som jobber med å lage reklame.