Skatteetaten

Ny og enklere skattemelding

I 2022 ble skattemelding for enkeltpersonforetak kraftig forenklet. Atyp hjalp Skatteetaten med å formidle dette.

Tidligere leverte alle næringsdrivende skattemelding via Altinn, og la ved næringsoppgave og vedleggsskjemaer.

I 2022 ble dette kraftig forenklet for alle med enkeltpersonforetak. Nå holder det å levere én skattemelding, der de oppgir både personlige skatteforhold og opplysninger om næringsvirksomheten i samme skjema. Det gjør utfylling og innsending av skattemeldingen enklere, raskere og riktigere.

Den nye skattemeldingen leveres på Skatteetaten.no. Dette hadde Skatteetaten behov for å formidle.

Radio/Podcast

De fleste som driver enkeltpersonforetak foretrekker å bruke minst mulig tid på skattemeldingen. Da kan de bruke mer tid på det de er gode på. Dette har vi dramatisert med 6 ulike spotter til radio og podcast

Film til online video, display og SoMe

Filmene til enkeltpersonforetak er enkle og rett på sak. Vi viser et filmklipp av en person som utøver sitt yrke, og forteller gjennom tekst at enkeltpersonforetak får ny og enklere skattemelding.

1 av 3 la merke til kampanjen. Det er mer enn dobbelt så mye oppmerksomhet pr. krone enn snittet i Mediacoms benchmarkdatabase. Spesielt radioreklamen leverte høy oppmerksomhet og Liking. Det var også veldig mange som fikk med seg budskapet i kampanjen, og mange sier at kampanjen hadde innvirkning på at de sjekket og leverte skattemeldingen i tide. Kampanjen bidro også til at flere fikk et positivt inntrykk av Skatteetaten. Sist, men ikke minst bidro kampanjen til at flere leverte skattemeldingen, og at de aller fleste tok i bruk den nye løsningen på Skatteetaten.no.

flere enkeltmannsforetak leverte skattemeldingen

%

leverte skattemeldingen på skatteetaten.no (ikke på altinn)

%

oppmerksomhet

%

budskapsforståelse

%

bedre inntrykk av Skatteetaten

%

kampanjen bidro til at jeg sjekket skattemeldingen

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen, daglig leder

Andre arbeider fra Atyp:

Vi tar bota di!

Vi tar bota di!

En av de mest irriterende tingene med å ha bil i byen, er parkeringsbøter. Og sånn har det vært helt til EVO Elsykler kom med et forslag til hvordan du blir kvitt disse bøtene en gang for alle.

read more
Om da Hafslund Strøm ble en del av Fortum

Om da Hafslund Strøm ble en del av Fortum

Hafslund Strøm har lenge vært kjent som en solid og tradisjonsrik strømleverandør. Våren 2022 skulle denne merkevaren forsvinne og bli en del av Fortum.

Vår oppgave ble å fortelle at dette skjedde – både til folk generelt, men spesielt til de som var Hafslund Strøm-kunder. Disse skulle betrygges på at alt ville bli som de var vant til – bare enda litt bedre.

Budskapet for kampanjen ble dermed: Nå blir Hafslund Strøm til Fortum. Det betyr flere smarte løsninger for deg.

read more

Atyp søker grafisk designer

Atyp er et reklame- og mediebyrå med et tydelig kreativt fokus. Nå leter vi etter en ny grafisk designer som ønsker å bidra til å styrke vår...

Nyhetsbrev juni 2022

Pallplasseringer i Sølvmikken! Radiospottene om sammenslåingen av Fortum og Hafslund Strøm tok 1. plassen i Sølvmikken i april. Mens 3. plassen...

Tusen digitale skjermer fra Posten til Bufdir

Kampanjen «Tusen spørsmål til de tusen hjem» sikret Bufdir seieren i Årets Markedsfører 2021 og ble belønnet med fire gull i årets Gullblyanten.