Skatteetaten

Ny og enklere skattemelding

I 2022 ble skattemelding for enkeltpersonforetak kraftig forenklet. Atyp hjalp Skatteetaten med å formidle dette.

Tidligere leverte alle næringsdrivende skattemelding via Altinn, og la ved næringsoppgave og vedleggsskjemaer.

I 2022 ble dette kraftig forenklet for alle med enkeltpersonforetak. Nå holder det å levere én skattemelding, der de oppgir både personlige skatteforhold og opplysninger om næringsvirksomheten i samme skjema. Det gjør utfylling og innsending av skattemeldingen enklere, raskere og riktigere.

Den nye skattemeldingen leveres på Skatteetaten.no. Dette hadde Skatteetaten behov for å formidle.

Radio/Podcast

De fleste som driver enkeltpersonforetak foretrekker å bruke minst mulig tid på skattemeldingen. Da kan de bruke mer tid på det de er gode på. Dette har vi dramatisert med 6 ulike spotter til radio og podcast

Film til online video, display og SoMe

Filmene til enkeltpersonforetak er enkle og rett på sak. Vi viser et filmklipp av en person som utøver sitt yrke, og forteller gjennom tekst at enkeltpersonforetak får ny og enklere skattemelding.

1 av 3 la merke til kampanjen. Det er mer enn dobbelt så mye oppmerksomhet pr. krone enn snittet i Mediacoms benchmarkdatabase. Spesielt radioreklamen leverte høy oppmerksomhet og Liking. Det var også veldig mange som fikk med seg budskapet i kampanjen, og mange sier at kampanjen hadde innvirkning på at de sjekket og leverte skattemeldingen i tide. Kampanjen bidro også til at flere fikk et positivt inntrykk av Skatteetaten. Sist, men ikke minst bidro kampanjen til at flere leverte skattemeldingen, og at de aller fleste tok i bruk den nye løsningen på Skatteetaten.no.

flere enkeltmannsforetak leverte skattemeldingen

%

leverte skattemeldingen på skatteetaten.no (ikke på altinn)

%

oppmerksomhet

%

budskapsforståelse

%

bedre inntrykk av Skatteetaten

%

kampanjen bidro til at jeg sjekket skattemeldingen

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen, daglig leder

Andre arbeider fra Atyp:

Tell, don’t show.

Tell, don’t show.

De aller fleste lanseringer av nye bilmodeller fra Mercedes-Benz er låst til internasjonale bilder og oversetting av annonsetekster. Da vi skulle lansere toppmodellen Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC, møtte vi på et nytt og ukjent problem: Det fantes ingen bilder av bilen.

read more

Medielandskapet anno 2023

2023 har for mange annonsører startet tyngre enn forventet. Hvorfor er det slik?

Ny prosjektleder til Atyp 

Det er stadig behov for forsterkninger i Karlstadgata 11, og den siste inn døra er prosjektleder Karoline Jakobsen.

Jippi! Vi vant Sølvmikken 🎙️

Det var radiospottene for Fortum som stakk av med Sølvmikken i februar. Her kan du høre alle spottene.