Skatteetaten

Ny og enklere skattemelding

I 2022 ble skattemelding for enkeltpersonforetak kraftig forenklet. Atyp hjalp Skatteetaten med å formidle dette.

Tidligere leverte alle næringsdrivende skattemelding via Altinn, og la ved næringsoppgave og vedleggsskjemaer.

I 2022 ble dette kraftig forenklet for alle med enkeltpersonforetak. Nå holder det å levere én skattemelding, der de oppgir både personlige skatteforhold og opplysninger om næringsvirksomheten i samme skjema. Det gjør utfylling og innsending av skattemeldingen enklere, raskere og riktigere.

Den nye skattemeldingen leveres på Skatteetaten.no. Dette hadde Skatteetaten behov for å formidle.

Radio/Podcast

De fleste som driver enkeltpersonforetak foretrekker å bruke minst mulig tid på skattemeldingen. Da kan de bruke mer tid på det de er gode på. Dette har vi dramatisert med 6 ulike spotter til radio og podcast

Film til online video, display og SoMe

Filmene til enkeltpersonforetak er enkle og rett på sak. Vi viser et filmklipp av en person som utøver sitt yrke, og forteller gjennom tekst at enkeltpersonforetak får ny og enklere skattemelding.

1 av 3 la merke til kampanjen. Det er mer enn dobbelt så mye oppmerksomhet pr. krone enn snittet i Mediacoms benchmarkdatabase. Spesielt radioreklamen leverte høy oppmerksomhet og Liking. Det var også veldig mange som fikk med seg budskapet i kampanjen, og mange sier at kampanjen hadde innvirkning på at de sjekket og leverte skattemeldingen i tide. Kampanjen bidro også til at flere fikk et positivt inntrykk av Skatteetaten. Sist, men ikke minst bidro kampanjen til at flere leverte skattemeldingen, og at de aller fleste tok i bruk den nye løsningen på Skatteetaten.no.

flere enkeltmannsforetak leverte skattemeldingen

%

leverte skattemeldingen på skatteetaten.no (ikke på altinn)

%

oppmerksomhet

%

budskapsforståelse

%

bedre inntrykk av Skatteetaten

%

kampanjen bidro til at jeg sjekket skattemeldingen

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen, daglig leder

Andre arbeider fra Atyp:

Vi som brygget landet

Vi som brygget landet

Friele har vært en viktig del av nordmenns kaffevaner helt siden 1799, og da vi fikk jobben med å vinne tilbake norske kaffehjerter ble det raskt klart for oss at løsningen måtte ligge i den lange historien til Norges eldste kaffehus. Resultatet ble konseptet «Vi som brygget landet»

read more
Kreftfri. Men ikke frisk.

Kreftfri. Men ikke frisk.

Hvert år får rundt 200 norske barn og ungdommer kreft. God behandling gjør at de fleste overlever, men sykdommen og behandlingen gjør at mange opplever seneffekter. Barnekreftforeningen jobber for økt fokus på seneffekter og for å fremme forskning, slik at barna får et godt liv etter behandling.

read more
Godt å bare få det servert

Godt å bare få det servert

Fjordland har tidligere fokusert på produktserier og enkeltprodukter i markedsføringen sin. I det nye knippet med reklamefilmer er målet å tydeligjøre merkevaren, samt gjøre den lettere tilgjengelig på tvers av de ulike situasjonene der Fjordland kommer til unnsetning i hverdagen.

read more

10 vitenskapelig dokumenterte snarveier til reklameeffekt

I Atyp er vi mer enn gjennomsnittlig opptatt av å skape effekt. Effekt handler i de fleste tilfeller om å påvirke adferd, og vi lener oss derfor mot adferdspsykologien for å hente kunnskap og inspirasjon til hvordan vi mest effektivt kan påvirke adferd i en gitt situasjon.

Godt å bare få det servert

Fjordland har tidligere fokusert på produktserier og enkeltprodukter i markedsføringen sin. I det nye knippet med reklamefilmer er målet å tydeligjøre merkevaren, samt gjøre den lettere tilgjengelig på tvers av de ulike situasjonene der Fjordland kommer til unnsetning i hverdagen.

Nå kan du gjøre et scoop på strategi
og analyse av mediefremtiden

Hva bør norske annonsører gjøre når cookien forsvinner
og varelageret på TV minker? Akkurat det spørsmålet har vi brukt
over 2000 timer på, og deler gjerne våre tanker.