Skatteetaten

Ny og enklere skattemelding

I 2022 ble skattemelding for enkeltpersonforetak kraftig forenklet. Atyp hjalp Skatteetaten med å formidle dette.

Tidligere leverte alle næringsdrivende skattemelding via Altinn, og la ved næringsoppgave og vedleggsskjemaer.

I 2022 ble dette kraftig forenklet for alle med enkeltpersonforetak. Nå holder det å levere én skattemelding, der de oppgir både personlige skatteforhold og opplysninger om næringsvirksomheten i samme skjema. Det gjør utfylling og innsending av skattemeldingen enklere, raskere og riktigere.

Den nye skattemeldingen leveres på Skatteetaten.no. Dette hadde Skatteetaten behov for å formidle.

Radio/Podcast

De fleste som driver enkeltpersonforetak foretrekker å bruke minst mulig tid på skattemeldingen. Da kan de bruke mer tid på det de er gode på. Dette har vi dramatisert med 6 ulike spotter til radio og podcast

Film til online video, display og SoMe

Filmene til enkeltpersonforetak er enkle og rett på sak. Vi viser et filmklipp av en person som utøver sitt yrke, og forteller gjennom tekst at enkeltpersonforetak får ny og enklere skattemelding.

1 av 3 la merke til kampanjen. Det er mer enn dobbelt så mye oppmerksomhet pr. krone enn snittet i Mediacoms benchmarkdatabase. Spesielt radioreklamen leverte høy oppmerksomhet og Liking. Det var også veldig mange som fikk med seg budskapet i kampanjen, og mange sier at kampanjen hadde innvirkning på at de sjekket og leverte skattemeldingen i tide. Kampanjen bidro også til at flere fikk et positivt inntrykk av Skatteetaten. Sist, men ikke minst bidro kampanjen til at flere leverte skattemeldingen, og at de aller fleste tok i bruk den nye løsningen på Skatteetaten.no.

flere enkeltmannsforetak leverte skattemeldingen

%

leverte skattemeldingen på skatteetaten.no (ikke på altinn)

%

oppmerksomhet

%

budskapsforståelse

%

bedre inntrykk av Skatteetaten

%

kampanjen bidro til at jeg sjekket skattemeldingen

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen, daglig leder

Andre arbeider fra Atyp:

Særpreg på beger

Særpreg på beger

Den Lille Nøttefabrikken og Minde Sjokoladefabrikk lager mye godt, hver for seg og sammen. I Norgesgruppens butikker selges en del av disse produktene i egne, små plastbeger. Det er denne serien som nå har fått et nytt og mer særpreget uttrykk.

read more
I år ble det Fargerik Fredag

I år ble det Fargerik Fredag

I år hadde Thon Hotels et ønske om å droppe Black Friday. I stedet ville de skape sin egen dag som var mer i tråd med deres verdier. Navnet på dagen ble Fargerik Fredag. Vår oppgave ble å gjøre denne nye dagen kjent, og å få folk til å forstå at årets beste tilbud ville komme denne fredagen – og ikke på Black Friday en måned senere.

read more

Årets nykommer i Byråprofil

Når Kampanje for 33. gang presenterte Årets Byråprofil, hvor norske annonsører evaluerer seg frem til landets mest attraktive reklamebyrå, er det moro å se at atyp er årets nykommer på topp 10 listen.

A brand is an idea that people live by

En sterk merkevare er mer enn et navn og en logo. Sterke merkevarer har en tydelig forretningsidé som relevante målgrupper legger merke til, tror på og handler med. I denne artikkelen viser vi eksempel på hvordan vi i atyp gjør en idé om til en merkevare.

2x gull på Medieprisen! ⭐️

På torsdagens Mediepris-utdeling stakk Atyp av med hele to gull i kategoriene Mediekreativitet og Mediestrategi.