Forsvaret

Fra likegyldighet til noe vi kan samle oss om.

Den aller viktigste grunnen til å etablere et nytt og samlende kommunikasjonskonsept for Forsvaret kan sammenfattes i ett ord: Likegyldighet. Forsvarets rolle og viktighet var ikke tydelig for det norske folk.

Kommunikasjonskonseptet for Forsvaret har oppnådd resultater som få andre kan vise til. Det viktigste er likevel hvordan «For alt vi har. Og alt vi er.» har fått folk til å tenke annerledes om Forsvarets viktighet.

Annonse 1 Forsvaret_For-alt-vi-har

Da arbeidet med nytt kommunikasjonskonsept startet i 2010 var det en for stor grad av likegyldighet til Forsvaret i Norge. Forsvarets rolle og viktighet var ikke tydelig for det norske folk.

 

Det var for mange som tenkte: Dette angår ikke meg. For å skape økt oppmerksomhet og legitimitet, ønsket vi ikke bare å gjøre Forsvaret viktig i et nasjonalt perspektiv, men også viktig for oss alle som enkeltmennesker.

 

Annonse 2 Forsvaret_For-alt-vi-har
Annonse 2 Forsvaret_For-alt-vi-har

Forsvaret er en nasjonal beredskap på vegne av oss alle, med svært viktige oppgaver både til lands og til havs.

 

Dette ble kjernen for både omdømmekommunikasjon og rekruttering til Forsvarets mange utdanninger.

 

Annonse 4 Forsvaret_For-alt-vi-har
Forsvaret_For-alt-vi-har_arbeider

Da «For alt vi har. Og alt vi er» vant Grand Prix i Stella, uttalte juryen blant annet: Caset viser oss at andelen som har et positivt forhold til annonsøren har økt fra 49 til 65 prosent, mens andelen som har et negativt forhold har sunket fra 25 til 10 prosent.

Caset kan også påvise at omdømmearbeidet har bidratt til å nå målsetningen om økt rekruttering av kvalifiserte kandidater og ikke minst en økning i kvinneandelen.

Signifikante forskjeller mellom de som har blitt eksponert for kampanjen og de som ikke har blitt eksponert, gjør at man med sikkerhet kan si at det her er kommunikasjonsarbeidet som har gitt effekt.»

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen

Andre arbeider fra Atyp:

Consider Yourself Warned

Consider Yourself Warned

Rebel Energy Bullets er en helt ny sukkerfri, koffeinholdig pastill med smaker inspirert av energidrikke. Rebel ble lansert høsten 2023 i både Norge og Sverige.

read more
Mercedes-Benz: Kvalitet i arbeid

Mercedes-Benz: Kvalitet i arbeid

Er man opptatt av kvalitet i sitt eget arbeid, kan det tenkes att man også er opptatt av kvalitet i bil. I likhet med sine kunder stiller Mercedes-Benz varebil høye krav til seg selv, og jobber hele tiden med å tilby mer enn andre varebilleverandører. Dette kaller vi «Kvalitet i arbeid».

read more
Det finnes et sted for alle spørsmål

Det finnes et sted for alle spørsmål

DigiUng er et program for å samle offentlige tjenester og informasjon for unge på et sted, nemlig på ung.no. Et av prosjektene til DigiUng har vært å samle alle tilgjengelige anonyme chat- og telefontjenester for barn og unge på ung.no, under fanen «snakk med noen».

read more

På tide å gå i livbåten?

Sosiale medier har slått innover oss som en tsunami og endret medielandskapet totalt de siste 10–12 årene. Det har etterlatt et landskap som kanskje ikke ble helt det vi håpet – og det er på tide å engasjere seg i konsekvensene.

Derfor heier Atyp på norske redaktørstyrte medier

Det finnes tre typer markedsførere; de som har en god plan for hvordan de skal operere etter cookiens død, de som jobber med en løsning og de som ikke har tenkt på det som et problem. Uansett hvem du er, er det både etiske, tekniske, klimamessige og juridiske grunner til å heie på norske redaktørstyrte medier i tiden etter cookiens død. Den tiden starter nå.

10 vitenskapelig dokumenterte snarveier til reklameeffekt

I Atyp er vi mer enn gjennomsnittlig opptatt av å skape effekt. Effekt handler i de fleste tilfeller om å påvirke adferd, og vi lener oss derfor mot adferdspsykologien for å hente kunnskap og inspirasjon til hvordan vi mest effektivt kan påvirke adferd i en gitt situasjon.