Produksjoner

Her samler vi våre filmproduksjoner, kategorisert etter formål og type prosjekter. Utforsk våre arbeider for å få et innblikk i hva vi gjør og hvordan vi kan bidra til ditt prosjekt.

Atyp produserer film til alle kanaler og medier i alle formater og lengder, til en rekke ulike formål. Siden oppdateres jevnlig med nye produksjoner. Ta en titt og bli inspirert av det vi skaper.

Hopp til:

Feature

Bufdir – Møt familien Rudolfsen

Portrettfilm av en fosterhjemfamilie. Filmen er brukt på nettsiden fosterhjem.no sammen med flere andre filmer som er produsert for å gi et innblikk i livet som fosterforeldre.

Eksempel på hvordan vi løser portrettfilm med intervju med flere personer på lokasjon. To-kamera produksjon.

Barnekreftforeningen – Kreftfri. Men ikke frisk.

Et portrett av Aurora som dannet utgangspunktet for en kampanje ifm. Barnekreftmåneden 2023. Kampanjens tema var seneeffekter av kreftsykdom, og historien til Aurora ble brukt for å gi seerne et innblikk i hverdagen med seneeffekter etter en kreftsykdom.

Eksempel på én-kamera produksjon gjort på lokasjon med en god lysrigg. Arbeidet viser hvordan Atyp benytter fortellerteknikk og filmatiske virkemidler for å skape følelser og empati hos mottaker.

Skatteetaten – Rekruttering av to nye ledere i Skatteetaten

En serie med filmer laget for å gi potensielle søkere et bedre innblikk i hvordan det er å jobbe i Skatteetaten, og kulturen der. Filmene er laget for publisering på skatteetaten.no.

Et eksempel på et enkelt en-kamera intervju med ansatte, gjennomført på lokasjon til oppdragsgiver.

NorgesEnergi – NorgesEnergi blir nå til Fortum

En av flere filmer hvor ansatte i Norgesenergi er benyttet for å informere eksisterende kunder om at de nå får ny strømleverandør.

Et eksempel på intervju, hvor oppdragsgivers egne ansatte benyttes. En-kamera produksjon med innklippsbilder.

Skatteetaten – Forklaring av samfunnsoppdraget til Skatteetaten

En internfilmproduksjon som kommuniserer oppdraget til Skatteetaten.

Eksempel på en informasjonsfilm til internt bruk.

Elhub – Møt folka i Elhub

Med mål om å vise mangfoldet blant de ansatte la vi en serie med filmer.

Eksempel på et enkelt en-kamera intervju med ansatte, gjennomført på lokasjon til oppdragsgiver.

Skatteetaten – Sammen fra start

En film til internt bruk for å synliggjøre strategien til Skatteetaten på en enkel, nær og hyggelig måte.

Et eksempel på hvordan vi kan videreutvikle en bestilling som var å levendegjøre en strategi.

Animasjon

DigiUng / Pårørendesenteret – Det finnes et trygt sted for alle spørsmål

Prosjektet hadde som mål å informere ungdom i alderen 13-18 år om at DigiUng har samlet alle anonyme chattetjenester for ungdom på ung.no.

Animasjon, form og filmatiske grep er valgt for å favne en bred målgruppe som er svært ulike steder i livet. For å være relevant for alle spørsmål som måtte dukke opp, lot vi spørsmålstegnet få hovedrollen, fremfor å snakke konkret om et eller flere spørsmål.

Eksempel på animasjonsfilm om et følsomt tema, med høy produksjonskvalitet og god historiefortelling, rettet mot en målgruppe som er vanskelig å nå frem til.

NAV – Utvikling og innvikling

En rekrutteringskampanje for IT-medarbeidere i NAV.

Viser hvordan live action film og 3D-animasjon er benyttet for å fange oppmerksomheten til en konkret målgruppe. Dette er også et eksempel på en to-kamera-produksjon.

Bufdir – 1000 spørsmål til de tusen hjem

Animasjonsfilm laget med utgangspunkt i enkle illustrasjoner. Lyden er av barn som snakker fritt etter et tema. Animasjonen er laget på de beste lydklippene vi fanget opp. Det ble laget tre filmer i serien og 25 ulike illustrasjoner av barn. Filmene gikk på TV, kino og i sosiale medier, og var en del av en større kampanje for fosterhjemsrekruttering for Bufdir.

Eksempel på animasjon brukt i en reklamefilm og enkel 2D-animasjon, basert på illustrasjoner. Jobben viser hvordan et godt lydbilde kan bringe liv og følelser til enkle illustrasjoner.

Extra-Leker og LEGO® – Julefilm

Live action film med animerte LEGO® figurer. Det ble laget flere versjoner av filmen, i forskjellige lengder og formater, til ulike formål.

Viser bruk av 3D-animasjon i live action film.

Fjordland – Animerte grønnsaker

Reklamefilm om vegetarretter fra Fjordland.

Det ble laget flere filmer i samme serie.

Viser bruk av animasjon og kreativt manusarbeid. Sangen er skrevet og laget spesielt for dette prosjektet.

Skatteetaten – Fra alle. For alle.

Employer Branding for Skatteetaten, hvor vi har brukt foto fra de ansatte i etaten til å fortelle en engasjerende historie.

Eksempel på kreativ bruk av motion graphics, der uttaket ble til film for sosiale medier, kino og stillbilder.

Kirkens SOS – Håp i en håpløs situasjon

En film som viser hvordan Kirkens SOS er gode på å løfte frem håpet i dialog med innringerne.

Eksempel på hvordan røft illustrert uttrykk kan frembringe sterke følelser med et godt manus og en god voice over.

Reklame

Nasjonalforeningen for folkehelsen – Det som sitter i fingrene

Reklamefilm for å rekruttere aktivitetsvenner til personer med demens. Det er laget to filmer i serien, samt kortversjoner på 10 sek, for å drive trafikk til foreningens nettside. Det er benyttet skuespillere til voice over. De demens-rammede personene vi ser er amatører.

Eksempel på manusarbeid, foto og lydarbeid for å lage emosjonell reklame for en ikke-kommersiell oppdragsgiver.

Honningsentralen – Norges største arbeidsplass

Dette er et filmuttak av et nytt kommunikasjonskonsept for Honningcentralen. Filmene er produsert av et lite team og er vist på TV, online video og sosiale medier.

Et eksempel på hvordan Atyp kan lage effektiv reklamefilm på moderate budsjetter ved hjelp av idé og konseptutvikling.

Mercedes-Benz Nyttekjøretøy – Nye eSprinter – en fullblods maratonløper

Som regel bruker vi internasjonalt filmmateriell til større lanseringer for Mercedes-Benz nyttekjøretøy. Men for lanseringen av nye eSprinter slapp Atyp til med en filmproduksjon for å gjøre bilen mer relevant for det norske publikum.

Prosjektet demonstrerer hvordan Atyp kan produsere materiell på kort tid, med lave budsjetter og en lett rigg, som likevel skaper løsninger som konkurrerer med globalt materiell fra Mercedes-Benz konsernet.

Fjordland – Godt å bare få det servert

Atyp produserte korte filmer på dette konseptet.

Viser effektiv reklame med formidling av budskap på raske små flater, som henger godt sammen med overordnet strategi.

Extra-Leker – Med ønske om en riktig god jul(egave)

Julereklame for Extra-Leker. Det ble laget flere versjoner, inkludert kortversjoner.

Eksempel på historiefortelling med selgende budskap.