Tusen spørsmål til de tusen hjem

Ved utgangen av 2020 var det over 200 barn og unge som ventet på et fosterhjem. Samtidig vet vi at hele 17 % av nordmenn er positive til å bli fosterforeldre. Likevel er det mangel på fosterhjem i Norge. Utfordringen til Bufdir, Bufetat og landets fosterhjemstjenester er å få enda flere av de positivt innstilte til å ta engasjementet et skritt lenger. Vi må rett og slett få enda flere til å ta praten med sine nærmeste:
Kunne vi vært gode fosterforeldre?

Noen ganger er det enklere å svare på de små spørsmålene, enn det ene store.

Med kampanjen «Tusen spørsmål til de tusen hjem», ønsker Bufdir og Bufetat å starte en lang rekke samtaler i norske hjem. Derfor er strategien å plassere budskapet tett på situasjoner og steder hvor familien er samlet og oppfordre dem til å ta praten om nettopp de har rom for en til. De typiske situasjonene hvor de gode familiesamtalene oppstår kan være rundt frokostbordet, under middagslagingen, foran TV-en, på søndagsturen, i sofakroken osv.

Budskapene, som alle er formet som spørsmål, er skrevet for å fungere som helt uforpliktende oppfordringer til å ta en samtale om et tema som mange har tenkt på, men litt for få har snakket sammen om. Budskapene symboliserer all den hverdagsomsorgen som kreves av alle fosterforeldre og er «mindre skumle» enn det store spørsmålet «kunne du tenke deg å bli fosterforelder?» 

Kampanjen bruker tradisjonelle medier som TV, sosiale medier, online-video, display og søk. TV-kampanjen er lagt til lørdager og familieprogrammet «Skal vi Danse» på TV2, nettopp fordi vi håper at noen familier tar oppfordringen fra TV-reklamen og tar samtalen om hvordan hverdagen ville vært om de var en til. Display, sosiale medier og online-video brukes i flere deler av kundereisen.

Det er utviklet budskap med bred distribusjon som egner seg i en utforskende fase.

Det er utviklet budskap med mer målrettede budskap tilpasset de som aktivt vurderer å bli fosterforeldre, inkludert kontekstuelle plasseringer.

Og det er utviklet budskap på display og søk med tanke på å få de som er positivt innstilt, til å melde sin interesse eller å melde seg på et informasjonsmøte.

De tradisjonelle mediene leverer bra på dekning i en utforskende fase og TV leverer fint i en situasjon hvor familien samles og kanskje er klare for å ta praten vi ønsker.

For å komme enda tettere på situasjoner hvor familien er samlet, tok vi kontakt med en rekke forbrukerrettede selskaper, både nasjonale, regionale og lokale, og spurte om de ville låne bort litt av deres kommunikasjons­­flater til kampanjens budskap. Helt gratis.

De første samarbeidspartnere som har donert bort flater er First Price (Unil), McDonald’s og Adams Matkasse.

Jobben var å få flere til å ta praten. Det har vi klart!

32% av de som har sett kampanjen er interessert i å ta praten med de hjemme om det å være et fosterhjem.

Det tilsvarer potensielt 225.000 samtaler, som kan endre livet for mange barn, men også for de potensielle fosterfamiliene.

Her er flere resultater fra kampanjen:

%

Reklameliking

%

Troverdighet

%

Interessert i å kontakte Bufetat

%

Budskapsforståelse

%

Ønsker mer informasjon om fosterhjem

%

Økning i antall henvendelser

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen

Andre arbeider fra Atyp:

Vi tar bota di!

Vi tar bota di!

En av de mest irriterende tingene med å ha bil i byen, er parkeringsbøter. Og sånn har det vært helt til EVO Elsykler kom med et forslag til hvordan du blir kvitt disse bøtene en gang for alle.

read more
Om da Hafslund Strøm ble en del av Fortum

Om da Hafslund Strøm ble en del av Fortum

Hafslund Strøm har lenge vært kjent som en solid og tradisjonsrik strømleverandør. Våren 2022 skulle denne merkevaren forsvinne og bli en del av Fortum.

Vår oppgave ble å fortelle at dette skjedde – både til folk generelt, men spesielt til de som var Hafslund Strøm-kunder. Disse skulle betrygges på at alt ville bli som de var vant til – bare enda litt bedre.

Budskapet for kampanjen ble dermed: Nå blir Hafslund Strøm til Fortum. Det betyr flere smarte løsninger for deg.

read more

Tusen digitale skjermer fra Posten til Bufdir

Kampanjen «Tusen spørsmål til de tusen hjem» sikret Bufdir seieren i Årets Markedsfører 2021 og ble belønnet med fire gull i årets Gullblyanten.

Vår miljøpolicy

I Atyp er vi opptatt av at vi i vår arbeidshverdag bidrar til en mer bærekraftig by. Det var derfor naturlig for oss å bli Miljøfyrtårn-sertifisert.

Sølv i Sølvmikken for lansering av Mercedes-Benz Citan

I forbindelse med lasering av «Den lille kjempen» Citan, har kreativt team Dagmar og Trond dramatisert lasterommets imponerende romslighet i tre radiospotter som ble belønnet med sølv i sølvmikken i februar.