Tusen spørsmål til de tusen hjem

Ved utgangen av 2020 var det over 200 barn og unge som ventet på et fosterhjem. Samtidig vet vi at hele 17 % av nordmenn er positive til å bli fosterforeldre. Likevel er det mangel på fosterhjem i Norge. Utfordringen til Bufdir, Bufetat og landets fosterhjemstjenester er å få enda flere av de positivt innstilte til å ta engasjementet et skritt lenger. Vi må rett og slett få enda flere til å ta praten med sine nærmeste:
Kunne vi vært gode fosterforeldre?

Noen ganger er det enklere å svare på de små spørsmålene, enn det ene store.

Med kampanjen «Tusen spørsmål til de tusen hjem», ønsker Bufdir og Bufetat å starte en lang rekke samtaler i norske hjem. Derfor er strategien å plassere budskapet tett på situasjoner og steder hvor familien er samlet og oppfordre dem til å ta praten om nettopp de har rom for en til. De typiske situasjonene hvor de gode familiesamtalene oppstår kan være rundt frokostbordet, under middagslagingen, foran TV-en, på søndagsturen, i sofakroken osv.

Budskapene, som alle er formet som spørsmål, er skrevet for å fungere som helt uforpliktende oppfordringer til å ta en samtale om et tema som mange har tenkt på, men litt for få har snakket sammen om. Budskapene symboliserer all den hverdagsomsorgen som kreves av alle fosterforeldre og er «mindre skumle» enn det store spørsmålet «kunne du tenke deg å bli fosterforelder?» 

Kampanjen bruker tradisjonelle medier som TV, sosiale medier, online-video, display og søk. TV-kampanjen er lagt til lørdager og familieprogrammet «Skal vi Danse» på TV2, nettopp fordi vi håper at noen familier tar oppfordringen fra TV-reklamen og tar samtalen om hvordan hverdagen ville vært om de var en til. Display, sosiale medier og online-video brukes i flere deler av kundereisen.

Det er utviklet budskap med bred distribusjon som egner seg i en utforskende fase.

Det er utviklet budskap med mer målrettede budskap tilpasset de som aktivt vurderer å bli fosterforeldre, inkludert kontekstuelle plasseringer.

Og det er utviklet budskap på display og søk med tanke på å få de som er positivt innstilt, til å melde sin interesse eller å melde seg på et informasjonsmøte.

De tradisjonelle mediene leverer bra på dekning i en utforskende fase og TV leverer fint i en situasjon hvor familien samles og kanskje er klare for å ta praten vi ønsker.

For å komme enda tettere på situasjoner hvor familien er samlet, tok vi kontakt med en rekke forbrukerrettede selskaper, både nasjonale, regionale og lokale, og spurte om de ville låne bort litt av deres kommunikasjons­­flater til kampanjens budskap. Helt gratis.

De første samarbeidspartnere som har donert bort flater er First Price (Unil), McDonald’s og Adams Matkasse.

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen, daglig leder

Andre arbeider fra Atyp:

Atyp står bak B Natural

Atyp står bak B Natural

Vi har vært så heldige å få bryne oss på å utvikle nytt konsept og design for en bærekraftig hudpleieserie i premium-segmentet. Eller ren flaks var det jo ikke, i og med at vi gikk seirende ut av en pitsj om oppdraget.

read more
Hvordan lage mer buzz rundt Honningcentralen?

Hvordan lage mer buzz rundt Honningcentralen?

Honningcentralen er et samvirke med små og store birøktere som leverer kortreist og bærekraftig norsk honning rett fra naturen. Det har de gjort siden 1927. For å skape ny oppmerksomhet rundt Honningcentralen og produktene de selger, utviklet vi et nytt kommunikasjonskonsept. Denne jobben er blitt valgt ut på shortlist til Epica Awards 2020.

read more

8 ideer til reklame på radio

Hvis du spør meg om et perfekt sted for å formidle kommersielle budskap, kan det godt hende jeg svarer radio. Reklame på radio er nemlig lett tilgjengelig, kjapt å produsere og relativt rimelig både å lage og distribuere.

Podcaststudio klart til bruk

Vurderer du å spille inn en podcast? Flaks for deg at vi har et splitter nytt podcastrom i 2. etg i Karlstadgata 11!

Hurra! Atyp har blant landets mest fornøyde kunder

For sjette året på rad har det svenske analysebyrået Regi gjennomført Nordens største bransjeundersøkelse, hvor mer enn 250 byråer har deltatt.

Over 4.000 kjøpere av kommunikasjonstjenester har svart på hvor tilfreds de er med sine respektive byråer.