#30dager for miljøet

OBOS er Norges største boligbygger. Med dette følger et betydelig ansvar for å ta miljøet på alvor – noe OBOS gjør hver eneste dag gjennom måten de utfører sin virksomhet. Av og til kan det være fint å vise denne holdningen litt mer eksplisitt til folk der ute. Gjerne på en måte der folk selv blir engasjert til å bidra. Det var dette OBOS ønsket da de inviterte til aktiviteten cCHALLENGE.

Selve kjernen i cCHALLENGE er teorien om at det tar 30 dager å endre en vane. Gjennom 30 dager skal publikum utfordres til å velge seg en vane de ønsker å endre – til beste for miljøet. Dette kan være å spise mer vegetarisk, gå til jobben, shoppe mindre osv.

Ved siden av å få budskapet ut til folk, så var den store utfordringen med cCHALLENGE å forklare aktiviteten på en lettfattelig måte. Kampanjen er basert på et program utviklet av forskere ved Universitet i Oslo. Dette programmet består av mye teori og informasjon, så en vesentlig del av jobben ble å forenkle budskapet, og gjøre det aktuelt og levende.

Som for eksempel å døpe om hele aktiviteten til #30dager for miljøet.

For å fronte #30dager for miljøet valgte vi ambassadører som vi visste hadde et bredt publikum. Vi ville utelukkende benytte sosiale medier og digitale flater, så det var vesentlig at frontpersonene behersket disse kanalene.

I stedet for å lage noen få generelle filmer, så laget vi et stort antall ulike filmer som kunne ta for seg helt spesifikke budskap. Gjennom å velge en slik løsning, kunne vi snakke til langt mer spissede målgrupper enn vi normalt har muligheten til.

I tillegg hadde vi et ønske om å nå de som normalt ikke er så lydhøre for reklame. Gjennom å introdusere muligheten for å utfordre andre, skapte vi plutselig en mengde ambassadører der ute som snakket vår sak. Med et ble både kjærester, søstre, fedre og naboer utfordret av sine nærmeste

Som et verktøy for å forsterke denne delen av kampanjen, laget vi mer enn 100 unike og personlige filmer på bestilling til de som utfordret på våre vegne. Dette var filmer som snakket helt personlig til én og én person.

Kampanjen har også bidratt til å øke OBOS sin synlighet, og forsterket opplevelsen av at OBOS er en bærekraftsleder. Flere uttrykker at de ønsker seg flere lignende tiltak fra OBOS.

deltok på #dager for miljøet

%

blitt mer bevisst på miljøutfordringer

%

har snakket mer med andre om miljøet

%

vil fortsette med nye vaner

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen, daglig leder

Andre arbeider fra Atyp:

Tell, don’t show.

Tell, don’t show.

De aller fleste lanseringer av nye bilmodeller fra Mercedes-Benz er låst til internasjonale bilder og oversetting av annonsetekster. Da vi skulle lansere toppmodellen Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC, møtte vi på et nytt og ukjent problem: Det fantes ingen bilder av bilen.

read more

Medielandskapet anno 2023

2023 har for mange annonsører startet tyngre enn forventet. Hvorfor er det slik?

Ny prosjektleder til Atyp 

Det er stadig behov for forsterkninger i Karlstadgata 11, og den siste inn døra er prosjektleder Karoline Jakobsen.

Jippi! Vi vant Sølvmikken 🎙️

Det var radiospottene for Fortum som stakk av med Sølvmikken i februar. Her kan du høre alle spottene.