#30dager for miljøet

OBOS er Norges største boligbygger. Med dette følger et betydelig ansvar for å ta miljøet på alvor – noe OBOS gjør hver eneste dag gjennom måten de utfører sin virksomhet. Av og til kan det være fint å vise denne holdningen litt mer eksplisitt til folk der ute. Gjerne på en måte der folk selv blir engasjert til å bidra. Det var dette OBOS ønsket da de inviterte til aktiviteten cCHALLENGE.

Selve kjernen i cCHALLENGE er teorien om at det tar 30 dager å endre en vane. Gjennom 30 dager skal publikum utfordres til å velge seg en vane de ønsker å endre – til beste for miljøet. Dette kan være å spise mer vegetarisk, gå til jobben, shoppe mindre osv.

Ved siden av å få budskapet ut til folk, så var den store utfordringen med cCHALLENGE å forklare aktiviteten på en lettfattelig måte. Kampanjen er basert på et program utviklet av forskere ved Universitet i Oslo. Dette programmet består av mye teori og informasjon, så en vesentlig del av jobben ble å forenkle budskapet, og gjøre det aktuelt og levende.

Som for eksempel å døpe om hele aktiviteten til #30dager for miljøet.

For å fronte #30dager for miljøet valgte vi ambassadører som vi visste hadde et bredt publikum. Vi ville utelukkende benytte sosiale medier og digitale flater, så det var vesentlig at frontpersonene behersket disse kanalene.

I stedet for å lage noen få generelle filmer, så laget vi et stort antall ulike filmer som kunne ta for seg helt spesifikke budskap. Gjennom å velge en slik løsning, kunne vi snakke til langt mer spissede målgrupper enn vi normalt har muligheten til.

I tillegg hadde vi et ønske om å nå de som normalt ikke er så lydhøre for reklame. Gjennom å introdusere muligheten for å utfordre andre, skapte vi plutselig en mengde ambassadører der ute som snakket vår sak. Med et ble både kjærester, søstre, fedre og naboer utfordret av sine nærmeste

Som et verktøy for å forsterke denne delen av kampanjen, laget vi mer enn 100 unike og personlige filmer på bestilling til de som utfordret på våre vegne. Dette var filmer som snakket helt personlig til én og én person.

Kampanjen har også bidratt til å øke OBOS sin synlighet, og forsterket opplevelsen av at OBOS er en bærekraftsleder. Flere uttrykker at de ønsker seg flere lignende tiltak fra OBOS.

deltok på #dager for miljøet

%

blitt mer bevisst på miljøutfordringer

%

har snakket mer med andre om miljøet

%

vil fortsette med nye vaner

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen, daglig leder

Andre arbeider fra Atyp:

Vi tar bota di!

Vi tar bota di!

En av de mest irriterende tingene med å ha bil i byen, er parkeringsbøter. Og sånn har det vært helt til EVO Elsykler kom med et forslag til hvordan du blir kvitt disse bøtene en gang for alle.

read more
Om da Hafslund Strøm ble en del av Fortum

Om da Hafslund Strøm ble en del av Fortum

Hafslund Strøm har lenge vært kjent som en solid og tradisjonsrik strømleverandør. Våren 2022 skulle denne merkevaren forsvinne og bli en del av Fortum.

Vår oppgave ble å fortelle at dette skjedde – både til folk generelt, men spesielt til de som var Hafslund Strøm-kunder. Disse skulle betrygges på at alt ville bli som de var vant til – bare enda litt bedre.

Budskapet for kampanjen ble dermed: Nå blir Hafslund Strøm til Fortum. Det betyr flere smarte løsninger for deg.

read more

Nyhetsbrev juni 2022

Pallplasseringer i Sølvmikken! Radiospottene om sammenslåingen av Fortum og Hafslund Strøm tok 1. plassen i Sølvmikken i april. Mens 3. plassen...

Tusen digitale skjermer fra Posten til Bufdir

Kampanjen «Tusen spørsmål til de tusen hjem» sikret Bufdir seieren i Årets Markedsfører 2021 og ble belønnet med fire gull i årets Gullblyanten.

Vår miljøpolicy

I Atyp er vi opptatt av at vi i vår arbeidshverdag bidrar til en mer bærekraftig by. Det var derfor naturlig for oss å bli Miljøfyrtårn-sertifisert.