En minireklameserie for å selge advokathjelp i B2B markedet

HELP mener at alle fortjener god juridisk hjelp, ikke kun de med veldig god økonomi. Derfor introduserte de advokatforsikring, som gir vanlige folk tilgang til personlig advokatbistand og juridisk rådgivning uten timepris.

Men selv om HELP har flere hundretusen fornøyde kunder (stort sett LO-medlemmer som får Advokatforsikring gjennom medlemskapet), opplever HELP at de er lite kjent, og at gode argumenter har tungt for å nå igjennom til beslutningstakere – altså fagforbundsledere.

Help ønsket at denne kampanjen skulle bidra til å åpne øyne, ører og ikke minst dører hos beslutningstakere og alle deres medlemmer (les: vanlige folk). Å selge inn en kollektiv avtale er en lang prosess, men når man lykkes er gevinsten også tilsvarende høy.

Rick Hoffman looking arrogant with his hands up with his palms towards the camera

Kampanjens hovedprioritet var å bidra til å lande flere kollektive avtaler gjennom at medlemmene selv skulle vite om, snakke om og til slutt være villige til å kjøpe Advokatforsikring. I tillegg ønsket Help å fremstå som mer attraktiv for potensielle arbeidstakere.

Som et forsikringsselskap som ikke tar timebetalt opplever HELP mye motstand og arroganse hos de etablerte advokatmiljøene. Dette til tross for at de beviselig har vært med på å øke rettsikkerheten til vanlige folk. Vi ønsket å lage et tydelig konsept som med humor og selvtillit viste hva HELP står for.

Sympati kan oppnås på mange måter, og noen ganger er det mest effektivt å vise hva du IKKE er. I TV-serien Suits fant vi en arrogant advokat vi kunne bruke til nettopp det.

Idéen ble å lage vår helt egen minireklameserie The Lawyer, med Rick Hoffmann i hovedrollen som den arrogante advokaten som rakker ned på vanlige folk og alt det som HELP står for.

Serien bestod av 15 episoder som levde på en egen hjemmeside; ”The Lawyer”, med tilhørende YouTube-kanal, samt en blogg med innlegg fra karakteren selv. Budskapet hans var tydelig: Vanlige folk fortjener IKKE advokat!

Filmene ble distribuert gjennom content og native-artikler hos Dagbladet/Aller, og The Lawyers side på Facebook.

Screenshot of the Lawyers website

I første fase av kampanjen brukte vi videobannere på Dagbladet, Facebook videoer og søk til å drive trafikk inn til kampanjesiden. I tillegg utviklet vi printannonser til fagblader og en spesiallaget video-DM som ble sendt ut til relevante personer i målgruppen.

Kampanjen ble videreført ved å bruke elementer fra The Lawyer i stillingsannonser, på messestands, studentarrangementer og i egen merchandise.

I tillegg ble utvalgte filmer vist på TV2 Zebra i tilknytning til TV-serien Suits.

Filmene ble sett over 3,6 millioner ganger på litt over en måned og bidro til stor positiv oppmerksomhet både i og utenfor advokatbransjen, og ikke minst skapte den stolthet innad i HELP.

Omtrent en tredjedel av de som har hatt muligheten til se kampanjen har lagt merke til den, og filmene har oppnådd høy liking.

40% av de som så kampanjen vurderer å skaffe seg advokatforsikring.

Det viktigste er at kampanjen har åpnet nye dører for HELP, og helt konkret har bidratt til at HELP i løpet av året klarte å lande avtaler med to nye LO-forbund som tilførte selskapet mer enn 70 000 nye kunder.

millioner visninger

la merke til kampanjen

%

vurderte å skaffe seg advokatforsikring

nye kunder

Andre arbeider fra Atyp:

DM på radio

DM på radio

En elektrisk lastesykkel kan fint erstatte en varebil. I alle fall hvis du stort sett leverer varer i byen.

Sammen med EVO Elsykler valgte vi ut noen av bedriftene som hver eneste dag står og stamper i kø i Oslo Sentrum. I disse bedriftene søkte vi oss frem til rett person, og laget et personlig budskap til vedkommende.

read more
Vi tar bota di!

Vi tar bota di!

En av de mest irriterende tingene med å ha bil i byen, er parkeringsbøter. Og sånn har det vært helt til EVO Elsykler kom med et forslag til hvordan du blir kvitt disse bøtene en gang for alle.

read more

Vi vokser på media og søk 🔍

Vi har hatt god vekst innen media og nye krefter er derfor hentet inn.

Fem shortlister på en dag!

Atyps arbeid for Bufdir «Tusen spørsmål til de tusen hjem» er shortlistet i hele tre kategorier i Cresta Awards: Nærmere bestemt The Media Magic...

Er det på tide å slutte å snakke om «Distinctive Brand Assets»?

Markedsføringshistorien er full av buzzwords. Et av de mest populære akkurat nå er «Distinctive Brand Assets».