Fagskolene på Østlandet

Hvordan seks skoler fremstår sterkere med en felles stemme

Fagskolene på Østlandet ble startet som et markedsføringssamarbeid mellom Fagskolen i Telemark, Fagskolen i Østfold, Fagskolen i Vestfold, Fagskolen i Oslo og Akershus, Fagskolen Innlandet og Fagskolen Tinius Olsen (Buskerud). Bakgrunnen for samarbeidet var et ønske om en tydeligere profil i markedet og gjennom dette oppnå økt kjennskap og forbedret omdømme av fagutdanning generelt og Fagskolene på Østlandet spesielt.

For å kunne levere på målet om økt tydelighet og bedre omdømme ble det besluttet å samle seks skoler med hver sin profil og ulike nettsider, under en felles profil, et enhetlig kommunikasjonskonsept. Det var også åpenbart at et felles publiseringsystem (CMS) for alle seks skoler var nødvendig for å klare å skape en felles identitet på nett, samtidig som hver skoles særpreg måtte ivaretas.

Det endelige forretningsmålet var økt søkertall til alle de seks skolene som er en del av Fagskolene på Østlandet.

Utdanning handler i bunn og grunn om fremtiden. Både for deg selv og for samfunnet. Norge har videre et stort og økende behov for fagutdannede spesialister og fagutdanningen representerer et godt alternativ for de som ikke ønsker en akademisk utdannelse. Fagskolene er således viktige både i et samfunnsperspektiv og et personlig perspektiv. Med denne innsikten landet vi på en felles plattform for kommunikasjonen: «Fremtiden ser lys ut for deg med høyere yrkesfaglig utdanning».

En ny felles profil for fagskolene som utgjør Fagskolene på Østlandet ble lansert samtidig med nye nettsider på en ny plattform og filmer for digitale kanaler.

En ny og felles nettside bygget på samme plattform gjør skolene tydeligere i markedet og gjør det enklere for skolene å samarbeide og dele innhold.

Som en del av prosjektet ble det laget nytt messemateriell og en ny felles katalog.

Vi laget en hovedfilm og fire filmer rettet mot utdanning innen helsefag, miljøfag, tekniske fag og lederutdanning.

Hver fagskole har et eget uttrykk innenfor den samme profilen.

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen

Andre arbeider fra Atyp:

Særpreg på beger

Særpreg på beger

Den Lille Nøttefabrikken og Minde Sjokoladefabrikk lager mye godt, hver for seg og sammen. I Norgesgruppens butikker selges en del av disse produktene i egne, små plastbeger. Det er denne serien som nå har fått et nytt og mer særpreget uttrykk.

read more
I år ble det Fargerik Fredag

I år ble det Fargerik Fredag

I år hadde Thon Hotels et ønske om å droppe Black Friday. I stedet ville de skape sin egen dag som var mer i tråd med deres verdier. Navnet på dagen ble Fargerik Fredag. Vår oppgave ble å gjøre denne nye dagen kjent, og å få folk til å forstå at årets beste tilbud ville komme denne fredagen – og ikke på Black Friday en måned senere.

read more

Årets nykommer i Byråprofil

Når Kampanje for 33. gang presenterte Årets Byråprofil, hvor norske annonsører evaluerer seg frem til landets mest attraktive reklamebyrå, er det moro å se at atyp er årets nykommer på topp 10 listen.

A brand is an idea that people live by

En sterk merkevare er mer enn et navn og en logo. Sterke merkevarer har en tydelig forretningsidé som relevante målgrupper legger merke til, tror på og handler med. I denne artikkelen viser vi eksempel på hvordan vi i atyp gjør en idé om til en merkevare.

2x gull på Medieprisen! ⭐️

På torsdagens Mediepris-utdeling stakk Atyp av med hele to gull i kategoriene Mediekreativitet og Mediestrategi.