Fagskolene på Østlandet

Hvordan seks skoler fremstår sterkere med en felles stemme

Fagskolene på Østlandet ble startet som et markedsføringssamarbeid mellom Fagskolen i Telemark, Fagskolen i Østfold, Fagskolen i Vestfold, Fagskolen i Oslo og Akershus, Fagskolen Innlandet og Fagskolen Tinius Olsen (Buskerud). Bakgrunnen for samarbeidet var et ønske om en tydeligere profil i markedet og gjennom dette oppnå økt kjennskap og forbedret omdømme av fagutdanning generelt og Fagskolene på Østlandet spesielt.

For å kunne levere på målet om økt tydelighet og bedre omdømme ble det besluttet å samle seks skoler med hver sin profil og ulike nettsider, under en felles profil, et enhetlig kommunikasjonskonsept. Det var også åpenbart at et felles publiseringsystem (CMS) for alle seks skoler var nødvendig for å klare å skape en felles identitet på nett, samtidig som hver skoles særpreg måtte ivaretas.

Det endelige forretningsmålet var økt søkertall til alle de seks skolene som er en del av Fagskolene på Østlandet.

Utdanning handler i bunn og grunn om fremtiden. Både for deg selv og for samfunnet. Norge har videre et stort og økende behov for fagutdannede spesialister og fagutdanningen representerer et godt alternativ for de som ikke ønsker en akademisk utdannelse. Fagskolene er således viktige både i et samfunnsperspektiv og et personlig perspektiv. Med denne innsikten landet vi på en felles plattform for kommunikasjonen: «Fremtiden ser lys ut for deg med høyere yrkesfaglig utdanning».

En ny felles profil for fagskolene som utgjør Fagskolene på Østlandet ble lansert samtidig med nye nettsider på en ny plattform og filmer for digitale kanaler.

En ny og felles nettside bygget på samme plattform gjør skolene tydeligere i markedet og gjør det enklere for skolene å samarbeide og dele innhold.

Som en del av prosjektet ble det laget nytt messemateriell og en ny felles katalog.

Vi laget en hovedfilm og fire filmer rettet mot utdanning innen helsefag, miljøfag, tekniske fag og lederutdanning.

Hver fagskole har et eget uttrykk innenfor den samme profilen.

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen

Andre arbeider fra Atyp:

Praksisteam på besøk

De siste månedene har vi vært så heldige å ha Caroline og Gjon på besøk hos oss.

Av-og-til velger Atyp

I en nylig avsluttet byråkonkurranse ble det klart at Atyp i årene som kommer skal løse kommunikasjonen som skal hjelpe foreldre å ta praten med ungdom om alkohol. Målet er å bidra til å utsette debutalderen og redusere risikofylt alkoholbruk.

Atyp + Bufdir = Sølvfisk 🐟

Filmen «Den utenkelige overgangen», som vi laget for Bufdir og fosterhjem.no har blitt premiert med Sølvfisken for mars.