Kunsten å gjøre det vanskelige enkelt

Vår første jobb for NAV er på lufta og det er rekruttering av IT-utviklere som står på agendaen.

NAV har et av de fremste og viktigste utviklermiljøene i Norge. Jobben med å bygge gode digitale velferdstjenester, krever at NAV lykkes godt med å rekruttere egne utviklere. Å lage løsninger som mennesker i ulike aldre og livssituasjoner opplever som enkle, er nemlig alt annet enn enkelt

IT-utviklere er svært ettertraktede på jobbmarkedet. For å få oppmerksomheten til de riktige hodene, lette vi etter en innfallsvinkel som skilte seg litt ut i mengden av rekrutteringskommunikasjon. Løsningen ble å bruke to godt voksne representanter for brukere av tjenestene og la dem snakke like uanstrengt og kunnskapsrikt om kode som om dobbeltdyner og strikking.

Filmene gir kandidatene en liten kikk «under panseret» på nav.no og de løsningene NAV IT jobber med. Samtidig får man også en smakebit på brukerperspektivet.

Som utvikler hos NAV må du ha hjerte for både fag og mennesker. Kampanjen består av i alt syv korte filmer. Atyp har stått for både idé, filmproduksjon og media.

Resultater

IT-hoder står i kø hos NAV
Kampanjen har levert resultater langt utenom det vanlige. Kampanjen har generert nesten 5,6 mill. visninger og bidratt til at over 14.000 personer har besøkt kampanjesiden: detsombetyrnoe.no. Totalt fikk NAV 497 søkere på utviklerstillingene. Det er mer enn 3 ganger så mange som siste kampanje, med 20 % lavere budsjett. Og NAV er i rute til å ansette 15–20 godt kvalifiserte nye utviklere.

Premiering
Caset har blitt premiert med bronsje i kategorien media i Gulltaggen, og sølv i “employer branding” konkurransen Magnet Awards for beste kampanje overfor erfarne.

Besøk på kampanjeside

Visninger

Søkere

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen, daglig leder

Andre arbeider fra Atyp:

Praksisteam på besøk

De siste månedene har vi vært så heldige å ha Caroline og Gjon på besøk hos oss.

Av-og-til velger Atyp

I en nylig avsluttet byråkonkurranse ble det klart at Atyp i årene som kommer skal løse kommunikasjonen som skal hjelpe foreldre å ta praten med ungdom om alkohol. Målet er å bidra til å utsette debutalderen og redusere risikofylt alkoholbruk.

Atyp + Bufdir = Sølvfisk 🐟

Filmen «Den utenkelige overgangen», som vi laget for Bufdir og fosterhjem.no har blitt premiert med Sølvfisken for mars.