Hvordan få de beste til å jobbe i Skatteetaten?

Skatteetaten står foran et av de største moderniserings- og digitaliseringsprosjektene i det offentlige noensinne. Det krever skarpe hoder innen en rekke fagfelt, deriblant jus, teknologi og økonomi. Ikke minst skal etaten ansette over 100 nye IT-hoder.

Skatteetaten står foran et av de største moderniserings- og digitaliseringsprosjektene i det offentlige noensinne. Det krever skarpe hoder innen en rekke fagfelt, deriblant jus, teknologi og økonomi. Ikke minst skulle etaten ansette over 100 nye IT-hoder i løpet av 2022. Skatteetaten kan ikke matche lønningene som tilbys for tilsvarende jobber i privat sektor. Men løsningene du bidrar med i Skatteetaten berører absolutt alle. Vi visste at mange IT-ansatte var opptatt av at jobben var både meningsfull og faglig utfordrende, og valgte å fokusere på dette.

Alle løsninger består av en mosaic bestående av tusenvis av bilder fra og av de ansatte i Skatteetaten. Alle de små bildene settes sammen slik at de danner ansiktet til en av de ansatte i Skatteetaten, og visualiserer at i Skatteetaten er du på jobb for fellesskapet.

Mosaikkene ble ledsaget av en voice eller tekst som landet i setninger som: «En jobb hvor du får utfordret deg selv gjennom å løse utfordringer for andre», og signert med Skatteetaten – Fra alle. For alle. Vi lagde filmer til kino, SoMe og displayannonser. Samt statiske annonser til utendørs og print.

Kampanjen har bidratt til en kraftig økning i besøk til https://www.skatteetaten.no/jobb.

Totalt hadde jobbsidene 75.000 sidevisninger i løpet av 6 uker. Skatteetaten fikk 68 % flere søknader per stilling enn vanlig, til tross for at etaten hadde mange flere stillinger ute. Vanligvis kommer litt i overkant av 10 % av søkerne fra Skatteetatens egne jobbsider. I 2022 kom hele 23% av søkerne fra hjemmesiden. Disse sto for 32 % av ansettelsene mot 0 % året før. Dette tyder på at kvaliteten på søkerne fra kampanjen var veldig god.

I tillegg har Skatteetaten gått frem en plass (fra 14. til 13. plass) på Universums oversikt over mest attraktive arbeidsplasser innen IT blant profesjonelle. Aller viktigst er det selvsagt at Skatteetaten ansatt 122 nye IT-folk i 2022. Mange av prosessene som startet i 2022 har fortsatt inn i 2023, og Skatteetaten hadde ansatt hele 110 etter årets fire første måneder i 2023.

Andre arbeider fra Atyp:

Hvit januar

Hvit januar

Det blir stadig mer populært med Hvit januar. Faktisk starter så mange som 1 av 3 nordmenn det nye året uten alkohol. Dette overraskende høye tallet ville Av-og-til bruke til å inspirere enda flere til å oppleve fordelene ved å ta en pause fra alkohol.

read more
Ny identitet for AFF

Ny identitet for AFF

AFF – stiftelsen Administrativt Forskningsfond ved Norges Handelshøyskole, tilbyr en rekke ulike lederutviklingsprogrammer til næringslivet. Stiftelsen hadde behov for å samle alle programmer og aktiviteter i en felles merkevarestrategi med tilhørende visuell identitet.

read more
Nesten alle gjør det

Nesten alle gjør det

Alle bør sjekke skattekortet sitt, men 1 av 3 nordmenn gjør det likevel ikke. Tidligere opplysningskampanjer for å få flere til å sjekke skattekortet har bidratt til at andelen som sjekker blir færre og færre, men fortsatt er vi ikke i mål. Målet med årets kampanje var derfor å få enda flere til å sjekke skattekortene sine.

read more

Nominasjoner og prisdryss til Bufdir! 

Fotballfilmen «Den utenkelige overgangen» som vi har laget for Bufdir og Fosterhjem.no, har allerede vunnet Sølvfisken for mars, og fortsetter nå å...

Note to self – derfor bør historiefortellere omfavne Byron Sharp

Byron Sharp, eller rettere sagt tolkningen av hans bøker har vært et hår i suppa for mange av oss som jobber med å lage reklame.

Samsnakka om alkohol?

Tidligere i år ble det kjent at Av-og-til valgte oss som sitt nye reklamebyrå på tematikken ungdom og alkohol. Endelig er første kampanje på lufta.