Tell, don’t show.

De aller fleste lanseringer av nye bilmodeller fra Mercedes-Benz er låst til internasjonale bilder og oversetting av annonsetekster. Da vi skulle lansere toppmodellen Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC, møtte vi på et nytt og ukjent problem: Det fantes ingen bilder av bilen.

Denne typen biler fra Mercedes selges gjerne ut før de er lansert. Folk legger med andre ord gladelig 1,8 millioner på bordet for en bil de ikke har sett. Løsningen ble derfor å stole fullt og helt på kraften som ligger i modellnavnet, med tilhørende tall og benevnelser. Resultatet ble en dobbeltside med ord som skaper bilder, myntet på de som kjenner og elsker Mercedes- og AMG-merkevaren. For alle andre ble det en annerledes bilreklame, som ga en grunnleggende innføring i resultatet av over 120 års bilhistorie.

Mercedes
I 120 år har Mercedes vært ensbetydende med kvalitet, innovasjoner og førsteklasses kjøreopplevelser. Arven føres videre i en ny elektrisk tidsalder, representert med intelligente modeller for alle behov. Velg elektrisk, men ikke velg bort kvalitet.

AMG
I 1967 etablerte de tidligere Mercedes- ingeniørene Hans Werner Aufrecht og Erhard Melcher et selskap som skulle trimme motorer for racerbiler. De samarbeidet med Mercedes via touring car-serien, og fra 1990 ble samarbeidet utvidet til å gjelde serieproduserte biler. Kombinasjonen av sportslig racinghistorie og verdensberømt kvalitet ble en umiddelbar suksess. I 1999 ble AMG heleid av Daimler AG.

EQS
Mercedes-EQ representerer en ny elektrisk tidsalder. EQS er den første elektriske luksussedanen fra Mercedes-EQ, med krefter og komfort fra øverste hylle og rekkevidde inntil 780 km.

53
Tidligere stod tallet for bilens motorvolum, men i dag knyttes det til bilens effekt. Det er kun AMG-modellene som har disse betegnelsene, og det er hovedsakelig 43, 45, 53, 55 og 63 som benyttes. I denne modellen står tallet 53 for 658 hestekrefter.

4MATIC+
Et firehjulstrekksystem spesielt tilpasset ytelsene og kjøreegenskapene i en AMG, som gjør bilen mer smidig og responsiv.

Ønsker du mer informasjon?

Birgitte Christensen
+47 928 01 546

Ulrik

Andre arbeider fra Atyp:

Nominasjoner og prisdryss til Bufdir! 

Fotballfilmen «Den utenkelige overgangen» som vi har laget for Bufdir og Fosterhjem.no, har allerede vunnet Sølvfisken for mars, og fortsetter nå å...

Note to self – derfor bør historiefortellere omfavne Byron Sharp

Byron Sharp, eller rettere sagt tolkningen av hans bøker har vært et hår i suppa for mange av oss som jobber med å lage reklame.

Samsnakka om alkohol?

Etter at det ble kjent at
Av-og-til valgte oss som sitt nye reklamebyrå, er endelig den første kampanje på lufta.