Hvit januar

Det blir stadig mer populært med Hvit januar. Faktisk starter så mange som 1 av 3 nordmenn det nye året uten alkohol. Dette overraskende høye tallet ville Av-og-til bruke til å inspirere enda flere til å oppleve fordelene ved å ta en pause fra alkohol.

Veldig mange nordmenn starter året med hårete nyttårsforsetter, som gjerne fiser ut ingenting. Vi bestemte oss derfor for å ønske folk lykke til med overambisiøse nyttårsforsetter, og samtidig foreslå et alternativ de faktisk kan klare å gjennomføre. Løsningen ble et konsept der alle løsningene var skreddersydd til konteksten de ble lest i, enten det var på mobilen i senga, ved siden av boligannonser på finn.no eller på treningsenteret.

Kampanjen ble kickstartet i romjulen med en leken oppfordring om å bytte til et nyttårsforsett som veldig mange klarer å gjennomføre.  

Fra andre uka i Januar byttet vi fokus til å oppfordre folk til “å gjøre som stadig flereog oppleve fordelene med en hvit Januar. 

Medievalget var strategisk og rettet mot å ut til flest mulig gjennom kostnadseffektive digitale plattformer. Vi brukte kanaler som Facebook, Instagram, TikTok og Snapchat som gir høy rekkevidde og lav kost per tusen visninger. Budskapene ble tilpasset hver kanal for å sikre relevans og kontekst 

Vi utviklet egne budskap mot treningssentre med fokus treningsgevinster og mot økonominettsider som fremhevet de økonomiske fordelene ved å kutte ut alkohol. 

I tillegg annonserte vi nisjeplattformer som boligog bilseksjoner Finn.no. Kampanjen inkluderte også generelle annonser distribuert gjennom brede mediekanaler som Schibsted, Aller og Amedia. 

Samspillet mellom medievalg og budskapsutforming sikret både bred dekning og økt relevans 

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen, daglig leder

Andre arbeider fra Atyp:

Flere menn på banen i fosterhjemssaken

Flere menn på banen i fosterhjemssaken

Bufdir ønsket å få menn på banen i fosterhjemssaken. Atyp utviklet kommunikasjon på konseptet “Neste Kapittel” med historier om en Liverpool-supporter og en ishockeytrener. Kampanjen ble plassert rundt fotball- og ishockeyarrangementer for å nå menn. Kampanjen vant hele tre priser under Anfo Effekt 2024: Gull i Bærekraft, Kantar sin Innsiktspris og Grand Prix.

read more
Fjordlandslaget

Fjordlandslaget

Vinneren av ANFO Effekt for 2023 har hatt stor suksess med å samle hele porteføljen i et distinkt og helhetlig reklameunivers. Med dette grepet gjorde vi Fjordland lettere å huske på tvers av brukssituasjoner. I begynnelsen av 2025 gjennomførte Fjordland sin største designendring noensinne – denne gangen for å bli lettere å finne i butikkhyllene.

read more
Hele Norges regnskapsprogram

Hele Norges regnskapsprogram

Tripletex er det mest brukte regnskapsprogrammet i Norge, valgt av over 135 000 bedrifter. Når selskapet skulle vokse videre i 2025, trengte de et kommunikasjonskonsept som ikke bare handlet om enkelhet og fleksibilitet – men som også befester posisjonen som det naturlige førstevalget.

read more

Nominasjoner og prisdryss til Bufdir! 

Fotballfilmen «Den utenkelige overgangen» som vi har laget for Bufdir og Fosterhjem.no, har allerede vunnet Sølvfisken for mars, og fortsetter nå å...

Note to self – derfor bør historiefortellere omfavne Byron Sharp

Byron Sharp, eller rettere sagt tolkningen av hans bøker har vært et hår i suppa for mange av oss som jobber med å lage reklame.

Samsnakka om alkohol?

Tidligere i år ble det kjent at Av-og-til valgte oss som sitt nye reklamebyrå på tematikken ungdom og alkohol. Endelig er første kampanje på lufta.