Posten

En snart 400 år gammel kunnskapsbedrift

Posten hadde et behov for å tydeliggjøre konsernets retning innen fremtidens post- og logistikk, deres miljøsatsing, og ikke minst den stoltheten som medarbeiderne har for den viktige jobben de gjør. Postens kommunikasjonskonsept skulle kunne bære alle disse behovene og differensiere Posten fra nye aktører i markedet.

Vår hypotese var at Posten vel så mye er en kunnskapsbedrift, som et post- og logistikk-konsern. Posten kjenner landet og menneskene som bor her bedre enn de fleste, og kunnskapen finnes i alle deler av virksomheten, fra ledelsen til det lokale postbudet. Dette ble utgangspunktet for konseptet «Ingen kjenner Norge bedre». Våre undersøkelser viste også at det er ingen andre selskaper som scorer så høyt, og som har samme troverdighet som Posten på å ”kunne” Norge.

Det nye konseptet ble lansert gjennom ny reklamefilm, og en online «Ingen kjenner Norge bedre»-quiz- De siste årene har vi også lansert en rekke nye og enkle tjenester under konseptet, samt en ny omdømmefilm. Denne inneholder mange av de nye tjenestene, både de som er lansert og de som fremdeles er under utvikling.

Sammen med YouGov gjennomførte vi en undersøkelse for å avdekke hvordan publikum evaluerer konseptet. Undersøkelsen søkte å avdekke appellen i kommunikasjonskonseptet, og i hvilken grad publikum knytter de riktige assosiasjoner til det, herunder budskapsforståelse og differensieringskraft.

Undersøkelsen viste at konseptet i betydelig grad evnet å etterlate et positivt inntrykk av Posten, og vi så en tydelig forskjell mellom de som hadde sett kampanjen vs. de som ikke hadde sett den.

«Ingen kjenner Norge bedre» lever fortsatt videre, og ble i 2019 løftet fra å være et kommunikasjonskonsept til å bli konsernets nye signatur og kundeløfte (erstattet «Vi lever for å levere».

Det nye konseptet ble lansert gjennom ny reklamefilm, og en online «Ingen kjenner Norge bedre»-quiz- De siste årene har vi også lansert en rekke nye og enkle tjenester under konseptet, samt en ny omdømmefilm. Denne inneholder mange av de nye tjenestene, både de som er lansert og de som fremdeles er under utvikling.

Sammen med YouGov gjennomførte vi en undersøkelse for å avdekke hvordan publikum evaluerer konseptet. Undersøkelsen søkte å avdekke appellen i kommunikasjonskonseptet, og i hvilken grad publikum knytter de riktige assosiasjoner til det, herunder budskapsforståelse og differensieringskraft.

Undersøkelsen viste at konseptet i betydelig grad evnet å etterlate et positivt inntrykk av Posten, og vi så en tydelig forskjell mellom de som hadde sett kampanjen vs. de som ikke hadde sett den.

«Ingen kjenner Norge bedre» lever fortsatt videre, og ble i 2019 løftet fra å være et kommunikasjonskonsept til å bli konsernets nye signatur og kundeløfte (erstattet «Vi lever for å levere».

Posten utfører en viktig samfunnsrolle

Jeg mener at Posten og Bring utfyller hverandre på en god måte.

Jeg stoler mer på Posten og Bring enn utenlandske selskaper.

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen, daglig leder

Andre arbeider fra Atyp:

Tusen spørsmål til de tusen hjem

Tusen spørsmål til de tusen hjem

Ved utgangen av 2020 var det over 200 barn og unge som ventet på et fosterhjem. Samtidig vet vi at hele 17 % av nordmenn er positive til å bli fosterforeldre. Likevel er det mangel på fosterhjem i Norge. Utfordringen til Bufdir, Bufetat og landets fosterhjemstjenester er å få enda flere av de positivt innstilte til å ta engasjementet et skritt lenger. Vi må rett og slett få enda flere til å ta praten med sine nærmeste:
Kunne vi vært gode fosterforeldre?

read more
Atyp står bak B Natural

Atyp står bak B Natural

Vi har vært så heldige å få bryne oss på å utvikle nytt konsept og design for en bærekraftig hudpleieserie i premium-segmentet. Eller ren flaks var det jo ikke, i og med at vi gikk seirende ut av en pitsj om oppdraget.

read more

Snarvisitt i bransjen

Noe av det hyggeligste vi vet er når noen har lyst til å ha arbeidsuken sin hos oss. Edvard var hos oss i fire dager og fikk oppleve litt av hvert. Han har oppsummert uken selv her!

8 ideer til reklame på radio

Hvis du spør meg om et perfekt sted for å formidle kommersielle budskap, kan det godt hende jeg svarer radio. Reklame på radio er nemlig lett tilgjengelig, kjapt å produsere og relativt rimelig både å lage og distribuere.

Podcaststudio klart til bruk

Vurderer du å spille inn en podcast? Flaks for deg at vi har et splitter nytt podcastrom i 2. etg i Karlstadgata 11!