Hafslund Strøm

Fornøyde strømkunder tenker ikke på strøm

Hafslund Strøm er en solid og godt kjent strømleverandør. Selskapet har gjennom flere år opplevd synkende markedsandel grunnet høy churn og for få nye kunder. I likhet med flere andre strømaktører prioriterte Hafslund Strøm produkt- og tilbudskommunikasjon i jakten på nye kunder. Effekten av aktivitetene var ikke tilfredsstillende, og spesielt salg via egen nettside var for lavt. Vi måtte tenke helt nytt i 2021.

Til tross for hva en rekke strømaktører virker å tro, så går ikke folk rundt og tenker på strøm. Og hvis de først skulle tenke på strøm, er det mest sannsynlig fordi de er misfornøyde med leverandøren sin.

Denne innsikten ønsket vi å benytte i kampanjen vi skulle lage. Ved å vise at vi forstår hvordan folk faktisk lever livene sine, ville vi forsøke å styrke vår tillit og troverdighet hos potensielle og eksisterende kunder i Oslo og omegn.

Kampanjen for Hafslund Strøm spiller på hva vanlige folk kan tenke på i stedet for strøm.

Den viser et utvalg betraktninger som kanskje kan vekke litt humring eller undring hos publikum, samtidig som vi også er tydelige på at Hafslund Strøm brenner for å holde kundene sine fornøyde.

En mengde ulike løsninger ble laget for avis, utendørs, sosiale medier, digitale bannere og nett-tv.

Kampanjen er løst i samarbeid med Tinagent og Både Og.

Resultater 2021

%

Salg web

%

Salg telemarketing

%

Reklameoppmerksomhet (opp fra 9 % i 2020)

%

Avsender-ID (opp fra 26 % i 2020)

%

Mediespend i 2021 mot 2020

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen

Andre arbeider fra Atyp:

Vi som brygget landet

Vi som brygget landet

Friele har vært en viktig del av nordmenns kaffevaner helt siden 1799, og da vi fikk jobben med å vinne tilbake norske kaffehjerter ble det raskt klart for oss at løsningen måtte ligge i den lange historien til Norges eldste kaffehus. Resultatet ble konseptet «Vi som brygget landet»

read more
Kreftfri. Men ikke frisk.

Kreftfri. Men ikke frisk.

Hvert år får rundt 200 norske barn og ungdommer kreft. God behandling gjør at de fleste overlever, men sykdommen og behandlingen gjør at mange opplever seneffekter. Barnekreftforeningen jobber for økt fokus på seneffekter og for å fremme forskning, slik at barna får et godt liv etter behandling.

read more
Godt å bare få det servert

Godt å bare få det servert

Fjordland har tidligere fokusert på produktserier og enkeltprodukter i markedsføringen sin. I det nye knippet med reklamefilmer er målet å tydeligjøre merkevaren, samt gjøre den lettere tilgjengelig på tvers av de ulike situasjonene der Fjordland kommer til unnsetning i hverdagen.

read more

10 vitenskapelig dokumenterte snarveier til reklameeffekt

I Atyp er vi mer enn gjennomsnittlig opptatt av å skape effekt. Effekt handler i de fleste tilfeller om å påvirke adferd, og vi lener oss derfor mot adferdspsykologien for å hente kunnskap og inspirasjon til hvordan vi mest effektivt kan påvirke adferd i en gitt situasjon.

Godt å bare få det servert

Fjordland har tidligere fokusert på produktserier og enkeltprodukter i markedsføringen sin. I det nye knippet med reklamefilmer er målet å tydeligjøre merkevaren, samt gjøre den lettere tilgjengelig på tvers av de ulike situasjonene der Fjordland kommer til unnsetning i hverdagen.

Nå kan du gjøre et scoop på strategi
og analyse av mediefremtiden

Hva bør norske annonsører gjøre når cookien forsvinner
og varelageret på TV minker? Akkurat det spørsmålet har vi brukt
over 2000 timer på, og deler gjerne våre tanker.