Hafslund Strøm

Fornøyde strømkunder tenker ikke på strøm

Hafslund Strøm er en solid og godt kjent strømleverandør. Selskapet har gjennom flere år opplevd synkende markedsandel grunnet høy churn og for få nye kunder. I likhet med flere andre strømaktører prioriterte Hafslund Strøm produkt- og tilbudskommunikasjon i jakten på nye kunder. Effekten av aktivitetene var ikke tilfredsstillende, og spesielt salg via egen nettside var for lavt. Vi måtte tenke helt nytt i 2021.

Til tross for hva en rekke strømaktører virker å tro, så går ikke folk rundt og tenker på strøm. Og hvis de først skulle tenke på strøm, er det mest sannsynlig fordi de er misfornøyde med leverandøren sin.

Denne innsikten ønsket vi å benytte i kampanjen vi skulle lage. Ved å vise at vi forstår hvordan folk faktisk lever livene sine, ville vi forsøke å styrke vår tillit og troverdighet hos potensielle og eksisterende kunder i Oslo og omegn.

Kampanjen for Hafslund Strøm spiller på hva vanlige folk kan tenke på i stedet for strøm.

Den viser et utvalg betraktninger som kanskje kan vekke litt humring eller undring hos publikum, samtidig som vi også er tydelige på at Hafslund Strøm brenner for å holde kundene sine fornøyde.

En mengde ulike løsninger ble laget for avis, utendørs, sosiale medier, digitale bannere og nett-tv.

Kampanjen er løst i samarbeid med Tinagent og Både Og.

Resultater 2021

%

Salg web

%

Salg telemarketing

%

Reklameoppmerksomhet (opp fra 9 % i 2020)

%

Avsender-ID (opp fra 26 % i 2020)

%

Mediespend i 2021 mot 2020

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen

Andre arbeider fra Atyp:

Consider Yourself Warned

Consider Yourself Warned

Rebel Energy Bullets er en helt ny sukkerfri, koffeinholdig pastill med smaker inspirert av energidrikke. Rebel ble lansert høsten 2023 i både Norge og Sverige.

read more
Mercedes-Benz: Kvalitet i arbeid

Mercedes-Benz: Kvalitet i arbeid

Er man opptatt av kvalitet i sitt eget arbeid, kan det tenkes att man også er opptatt av kvalitet i bil. I likhet med sine kunder stiller Mercedes-Benz varebil høye krav til seg selv, og jobber hele tiden med å tilby mer enn andre varebilleverandører. Dette kaller vi «Kvalitet i arbeid».

read more

Fotballfilmen har gått til utlandet

Det er veldig gøy å se at vår nyeste reklamefilm for Bufdir og fosterhjem.no har blitt plukket opp av internasjonale bransjesider.

Atyp avslører: Distinkte merkemarkører gjorde underverker for content-løpet til Norges største arbeidsplass

Honningcentralen ville minne folk om ulike fordeler ved bruk av honning. En viktig del av mediemiksen var å lage en content-artikkel med tilhørende native-annonser.

På tide å gå i livbåten?

Sosiale medier har slått innover oss som en tsunami og endret medielandskapet totalt de siste 10–12 årene. Det har etterlatt et landskap som kanskje ikke ble helt det vi håpet – og det er på tide å engasjere seg i konsekvensene.