Bydel Søndre Nordstrand. En litt annerledes rekrutteringskampanje

Bydel Søndre Nordstrand ønsket å finne en kreativ leder, med erfaring innen tjenestedesign og utvikling, til bydelens nye innovasjonsenhet. For bydelen innebar dette en helt ny type kompetanse. Utfordringen var tydelig: De flinkeste folka innen tjenestedesign er ikke lette å finne og tiltrekke seg – noe flere andre bydeler i Oslo Kommune hadde fått erfare gjennom tidligere rekrutteringskampanjer.

Derfor ble det viktig å utstråle at det ikke bare er oppgavene i seg selv som er spennende, men at arbeidsgiver og arbeidssted er både fremtidsrettet og gir plass til mennesker som ønsker å drive frem innovasjon.

Hva vi kommuniserte ville si noe om stillingen – hvordan vi kommuniserte ville fortelle mer om arbeidsgiver.

Kandidaten vi lette etter måtte ikke bare kunne lede, men også ha inngående forståelse av kompleksiteten i og motivasjon for de faglige utfordringene jobben gir.

Vi fant frem til den enkle innsikten om at flinke og ambisiøse mennesker først og fremst blir trigget og motivert av å løse krevende oppgaver.

For å trigge det riktige genet hos de riktige kandidatene, ville vi gi de en liten nøtt.

Derfor opprettet vi en helt egen nettside, hvor den potensielle jobbsøkeren måtte løse en oppgave for å komme videre i prosessen. Først når oppgaven var løst fikk man tilgang til nettstedet erdukvalifisert.no hvor man både kunne lese om og søke på stillingen.

Oslo Kommune Bydel Søndre Nordstrand - Rekrutteringskampanje Oslo Kommune Bydel Søndre Nordstrand - Rekrutteringskampanje

Kampanjen ble også tatt ut i digitale og sosiale kanaler, hvor skredder-sydde bannere med helt egne oppgaver fristet ambisiøse søkere inn på siden.

Oslo Kommune Bydel Søndre Nordstrand - Rekrutteringskampanje Oslo Kommune Bydel Søndre Nordstrand - Rekrutteringskampanje

Å løse oppgaver viste seg å være motiverende, for responsen var massiv.

352 personer løste oppgaven på kampanjesiden, og det ble sendt inn hele 115 søknader. Viktigst av alt; blant disse fant vi bydelens nye kreative leder.

352

personer løste oppgaven

115

søknader ble sendt inn

17.181

besøkte nettsiden

Ønsker du mer informasjon? Alexander Mostue +47 936 05 814

Alexander Mostue