Kategori:

Hvilken medieplan gir høyest avkastning?

De fleste ønsker seg en medieplan som gir best mulig resultater, men de færreste vet nok om hvordan de skal finne frem til den.

I Atyp tror vi på faktabasert medieplanlegging. Det krever at vi kjenner sammenhengen mellom virkemidlene i markedsmiksen og effekten disse gir. Når vi kjenner disse, så kan vi justere virkemiddelmiksen slik at vi investerer budsjettet der vi får mest igjen.

For å få kunnskap til sammenheng mellom virkemidler og effekt bruker vi Penelytics. Penelytics er et brukervennlig datastudio, levert av Penetrace, som på en enkel måte hjelper oss å utvikle, forstå og anvende attribusjons-, også kalt salgsmodellering.

Modellering var inntil nylig forbundet med involvering av eksperter i tidkrevende arbeidsprosesser til en høy pris. Med Penelytics kan man selv finne svar på hvilken medieplan som vil gi best mulig avkastning, helt transparent, på kortere tid, mer kostnadseffektivt enn tidligere.

For at en modell skal kunne brukes må den kunne forklare mye av variasjonen i salget. Erfaringsmessig vil vi gjennom Penelytics kunne forklare over 80% av salgsvariasjonen.

Når vi har utviklet en modell kan vi dekomponere salget og identifisere hvilke variabler i markeds- og mediemiksen som driver dette.

Med kunnskap om hva som driver salget, og investeringskostnadene til de ulike variablene, finner man i Penelytics selv frem til hvilke virkemidler som gir best avkastning.

På den måten kan man selv bruke Penelytics til å se hvordan endringer av ulike variabler i markedsmiksen vil påvirke salget på kort sikt. Det gjør oss som markedsførere og rådgivere bedre i stand til å se kommunikasjonsinnsatsen i sammenheng med annen virkemiddelbruk, som endringer i pris, distribusjon og sesong, samtidig som det gir oss svar på hva som skjer dersom vi endrer mediemiksen, budsjettets størrelse, eller vi velger å endre på andelen taktiske budskap til fordel for profilerende.

Med Penelytics er man bedre i stand til å kunne svare for seg, når noen lurer på:

– Hvilke faktorer har signifikant effekt på salget?

– Hvor stort bidrag har de ulike mediekanalene?

– Hvilke kanaler gir det høyeste bidraget pr. krone investert i kanalen (ROI)?

– Hvor mye penger bør investeres pr. kanal (responskurver)?

– Hva vil være den optimale mediemiksen?

– Hvordan bør medieplanen allokeres gjennom året?

– Hva blir salgseffekten ved å øke eller redusere mediebudsjettet?

– Hvor stort mediebudsjett trenger jeg for å nå et gitt salgsmål?

– Hva blir konsekvensene av å flytte penger mellom taktisk og profilerende budskap?

– Hvordan påvirkes vi av konkurrentenes medieinvesteringer?

Dersom du er nysgjerrig på hvordan du kan øke avkastningen på medieinvesteringene med opptil 20%, uten å øke mediebudsjettet, og vil vite mer om hva som skal til for å komme i gang, er det bare å kontakte daglig leder Hågen Pettersen.

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen

Andre lignende artikler:

Atyp vinner byråbattle!
Atyp vinner byråbattle!

I dag, torsdag 3.mars, gjennomførte MFO sitt årlig arrangement Byråbattle, hvor vi deltok sammen med Mindshare, OMD og Red Denstu X.

Alle byråene pitchet på samme brief, på det fiktive caset MFO Circle, som skulle være en ny tjeneste for innlevering, kjøp og salg av brukte klær.
Vår løsning på briefen ble konseptet RE by MFO, og det ble tatt ut i mange ulike flater og varianter.

Hele caset og presentasjonen kan du se i video under.

read more

NAV velger Atyp som reklame- og mediebyrå

Hurra! Atyp er NAVs nye reklame- og mediebyrå.

To bronse og én shortlist i en av verdens mest prestisjefylte kreative konkurranser

Cresta Awards har siden 1993 vurdert, juryert og premiert de beste kreative arbeidene fra mer enn 70 land.

Vi vokser på media og søk 🔍

Vi har hatt god vekst innen media og nye krefter er derfor hentet inn.