Kategori:

Dobbel seier i ANFO Effekt

Yes! Sammen med Fjordland hentet vi to premier i årets ANFO Effekt.

Det ble gull i kategorien SMART Produkt/Handel. Kategorien hadde flest bidrag påmeldt i årets konkurranse.

Juryens begrunnelse:
«Årets gullvinner har gjort et ekstraordinært arbeide, som har gitt et ekstraordinært løft i salg- og markedsandeler—og det i en milliardkategori. Ikke bare har ny kommunikasjons- og mediestrategi, tilføring av nye merkemarkører og nye kommunikasjonsuttak evnet å snu en negativ salgs- og andelsutvikling. Det har også fått folk til å bruke mer penger i kategorien. Caset er velskrevet, veldokumentert og bør være Best Practice for alle markedsførere.

Det er godt å bare få det servert, og årets gull serveres til Fjordland!»

 

Jobben ble også tildelt Kantar Innsiktspris.

Juryens begrunnelse:
«Vinneren av årets innsiktspris har gjennom klassisk godt innsiktsarbeid klart å snu en negativ trend i en kategori som må kunne sies å ha fått mindre oppmerksomhet de siste årene.

Årets vinner har gått grundig til verks for å forstå barrieren mellom produkt og forbruker. Deretter, gjennom grundig utforsking av hvilke situasjoner kategorien kan være en løsning for folk, kunne vinneren utvikle en kampanje som med enkle grep gjorde produktene relevante i livet til forbruker. De har rett og slett klart å bygge mental tilgjengelig på en konkret og lett gjenkjennelig måte.

Gjennom bruk av troverdige kilder viser årets vinner at kampanjen har gitt betydelige effekt, både når det gjelder målet om å kapre nye markedsandeler og å øke den mentale tilgjengeligheten til merket.

Årets vinner-case gir oss også en beskrivelse av hvorvidt effektene kan isoleres, og koster dessuten på seg å sette opp en ROMI-kalkyle som gir et ganske godt bilde av verdien av medieinvesteringen.»

Les hele Fjordland-caset her.

 

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen

Andre lignende artikler:

Karakterdreven historiefortelling oppnår vesentlig bedre oppmerksomhet enn forklarende reklame
Karakterdreven historiefortelling oppnår vesentlig bedre oppmerksomhet enn forklarende reklame

Det er godt dokumentert at reklame rettet mot høyre hjernehalvdel i større grad engasjerer følelser, huskes bedre og derfor er mer effektiv på lang sikt enn reklame rettet mot venstre hjernehalvdel (Se f.eks. Orlando Wood, Lemon – how the advertising brain turned sour). I denne analysen ser vi på forskjellene i evne til å generere oppmerksomhet mellom filmer som aktiviserer henholdsvis høyre og venstre hjernehalvdel.

read more
Hjelp med sosiale medier?
Hjelp med sosiale medier?

Vi er en fleksibel og allsidig gjeng. Enten du trenger en sparringspartner, noen som håndterer alt, eller kanskje noe midt i mellom – vi hjelper deg med å nå målene dine uansett. Her får du se en oppsummering av det vi har laget den siste tiden!

read more
Nedtelling til ANFO Effekt
Nedtelling til ANFO Effekt

I forkant av ANFO Effekt sin kåring av årets mest effektfulle markedsføringsjobber, har vi snakket med tre av våre rådgivere, som på hver sin måte har et særlig hjerte for effekt-faget, om forventningene til årets konkurranse.

read more

Atyp avslører: Distinkte merkemarkører gjorde underverker for content-løpet til Norges største arbeidsplass

Honningcentralen ville minne folk om ulike fordeler ved bruk av honning. En viktig del av mediemiksen var å lage en content-artikkel med tilhørende native-annonser.

10 vitenskapelig dokumenterte snarveier til reklameeffekt

I Atyp er vi mer enn gjennomsnittlig opptatt av å skape effekt. Effekt handler i de fleste tilfeller om å påvirke adferd, og vi lener oss derfor mot adferdspsykologien for å hente kunnskap og inspirasjon til hvordan vi mest effektivt kan påvirke adferd i en gitt situasjon.

NAV velger Atyp som reklame- og mediebyrå

Hurra! Atyp er NAVs nye reklame- og mediebyrå.