Kategori:

Atyp + Bufdir = Sølvfisk 🐟

Filmen «Den utenkelige overgangen», som vi laget for Bufdir og fosterhjem.no har blitt premiert med Sølvfisken for mars.

Bufdir har tidligere hatt fokus på barnas behov for endring, og fosterforeldrenes mulighet for å gi «rom for en til». Nå knyttes historiene tettere til fosterforeldrene og den endringen de selv opplever. Det nye konseptet spinner rundt begrepet «et nytt kapittel». Å flytte til et fosterhjem er et nytt og viktig kapittel i et barns liv. Samtidig er det også et nytt kapittel i livene til de som velger å bli fosterforeldre. Filmen forsøker å peke på denne tosidigheten på en måte som motiverer og engasjerer.

Sølvfiskens jurybegrunnelse

Mars-vinneren tar opp et viktig tema, fra en synsvinkel vi ikke har sett før. Når forsterforeldre skal rekrutteres, er det lett å gå rett til verktøykassen «barn som har det vanskelig». Istedenfor velger denne Sølvfisk-vinneren å fokusere på de voksne, og (foster)far spesielt, som er en viktig målgruppe i rekrutteringen. Å bruke kjente låter i reklame kan være et billig triks, men måten fotballhymnen «You’ll never walk alone» brukes her, er utelukkende et forsterkende virkemiddel. Filmen er ordfattig, men favner rikt emosjonelt, uten at det går over i det triste og mørke. Tvert imot bor det mye håp og varme her, og de 45 sekundene filmen varer oppleves nesten litt for kort.

Ønsker flere menn på banen
Et annet strategisk valg i det første uttaket av konseptet, er å gi en mann hovedrollen i historien.

– Vår innsikt viser at når det kommer til vurderingsfasen, er kvinner mer positive og oftere initiativtakere enn menn. Men siden det å bli fosterfamilie er en beslutning som hele familien må stille seg bak, hadde vi behov for å kommunisere mer direkte mot menn. Derfor ønsket vi en historie der mannen spiller hovedrollen, sier kommunikasjonsdirektør i Bufdir, Trine Lie Larsen.

En arena for følelser
Med en mann i hovedrollen er veien over til fotball kort, fordi idretten tillater mye og sterke følelser. Det er få ting i livet menn er mer lojale overfor enn fotballaget sitt og du bytter ikke fotballag. Punktum. Liverpool har den største supportergruppen i Norge, og City den største norske fotballhelten. Liverpool har en godt voksen fanbase, mens Haaland-effekten gjør at mange barn og ungdom trekker mot City.

You’ll never walk alone
Etter å ha sikret rettighetene til Liverpools anthem “You´ll Never Walk Alone”, ble allsang på Anfield gjenskapt til filmen. Låta passer like godt til en film om barn i fosterhjem som en film om en lojal fotballsupporter.

 

Lissepasning til media
Atyp er ansvarlig for både strategi, reklame og media på denne kampanjen. En film om en fotballsupporter passer perfekt for Premier League sendingene på Viasat. Kampanjen har gått fra fotballhøytiden Boxing Day (2. juledag) og videre inn i 2024. Andre BVOD kanaler og Online Video er også med i mediemiksen.

Filmen er produsert av Fantefilm, med en noe motvillig Manchester United-supporter Marius Holst på regi og produsent Caroline Mathisen.

Her er en oversikt over alle priser og utmerkelser vi har mottatt.

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen

Andre lignende artikler:

Godt å bare få det servert
Godt å bare få det servert

Fjordland har tidligere fokusert på produktserier og enkeltprodukter i markedsføringen sin. I det nye knippet med reklamefilmer er målet å tydeligjøre merkevaren, samt gjøre den lettere tilgjengelig på tvers av de ulike situasjonene der Fjordland kommer til unnsetning i hverdagen.

read more
Det er mye å tjene på å handle reklame og media samme sted
Det er mye å tjene på å handle reklame og media samme sted

Ved å samle alt en moderne annonsør trenger i ett og samme byrå, vil tiden som går med til overlappende oppgaver reduseres med opptil 49 %. Så hvis vi er enige om at tid er penger – kan tiden man sparer frigjøre midler til å skape mer verdi, større effekt og økt avkastning. Vi tror dette kort oppsummert er verdien av å samle alt hos ett og samme miljø.

read more

Fotballfilmen har gått til utlandet

Det er veldig gøy å se at vår nyeste reklamefilm for Bufdir og fosterhjem.no har blitt plukket opp av internasjonale bransjesider.

Godt å bare få det servert

Fjordland har tidligere fokusert på produktserier og enkeltprodukter i markedsføringen sin. I det nye knippet med reklamefilmer er målet å tydeligjøre merkevaren, samt gjøre den lettere tilgjengelig på tvers av de ulike situasjonene der Fjordland kommer til unnsetning i hverdagen.

Det er mye å tjene på å handle reklame og media samme sted

Ved å samle alt en moderne annonsør trenger i ett og samme byrå, vil tiden som går med til overlappende oppgaver reduseres med opptil 49 %. Så hvis vi er enige om at tid er penger – kan tiden man sparer frigjøre midler til å skape mer verdi, større effekt og økt avkastning. Vi tror dette kort oppsummert er verdien av å samle alt hos ett og samme miljø.