Kategori:

På innsiden av Gullfisken

I forkant av Gullfisken på TV2 har vi snakket litt med vår egen tekstforfatter, Sigurd Solberg. I år har han vært en del av juryen som har kåret de 12 finalistene.
Sigurd

Du satt jo i Sølvfisk-juryen i året som gikk, Sigurd. Hvordan var det?

Ja, jeg var så heldig å sitte i Sølvfisk-juryen 2020. Sammen med 6 andre dyktige personer har jeg vurdert mer enn 6 000 reklamefilmer i året som gikk. Det har vært en veldig interessant opplevelse.

Siden juryen er sammensatt av både kunder og folk fra byrå- og produksjonsmiljøer, så blir filmene vurdert med relativt ulike briller. Folk ser rett og slett verden litt ulikt. Og det igjen skaper interessante diskusjoner med argumenter jeg ikke ville kommet på selv.

Det gjør også at jeg ser en del reklamefilmer i et litt annet lys enn jeg ellers ville gjort. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg alltid er enig i argumentene, men det er likevel interessant å høre andres opplevelse av en film.

Blir det mye uenighet i en slik jury?

Ja, heldigvis, vil jeg si. Hvis alle hadde vært enige hele tiden, så hadde det neppe vært så veldig spennende.

Men nettopp det at ulike mennesker opplever ulike reklamefilmer ulikt, gjør også at man føler seg ekstra trygg når alle opplever noe på den samme måten. Da har filmen truffet veldig godt.

Og det er jo stort sett tilfellet med de filmene som vinner. Disse har klart å treffe et eller annet hos hele juryen, og det i seg selv fortjener jo en pris.

Korona-pandemien preget fjoråret i stor grad. Merket dere dette på filmene dere bedømte?

Ja, vi gjorde nok det. Fra mars til godt ut i sommerferien var det veldig mye som handlet om å ta vare på hverandre og at alt skal bli bra. Naturlig nok. Men også i disse månedene var det jo filmer som skilte seg positivt ut.

Telia-filmen som vant i april, for eksempel, var den første filmen som tok den nye hverdagen på kornet. Her så vi Teams-møter med deltakere i blazer og pysjbukse, og det var jo akkurat slik vår egen arbeidsdag hadde blitt. Internett var plutselig viktigere enn bukse.

Filmene for OneCall sto også fint ut i denne perioden, da det ellers var lite humor å se i reklameblokka. Og sånn sett i ettertid var det vel kanskje nettopp litt humor vi trengte da det sto på som verst?

Hva tenker du må til for å vinne en Sølvfisk?

Først og fremst ett tydelig budskap fortalt gjennom en engasjerende historie. Det er jo ingen av Sølvfisk-filmene som er vanskelige å forstå. Og det er heller ingen som forsøker å si flere ting på en gang.

Det er også en stor vekt av underholdning i alle filmene som vinner. Det betyr ikke nødvendigvis at de må være humoristiske, men de må gripe seeren på en måte som bare tv-mediet makter.

Og hvem tror du vinner Gullfisken i år?

Oi, det er et vanskelig spørsmål. Jeg har vel egentlig flere favoritter fra året som gikk.

Filmen for Kirkens Bymisjon traff meg klokkerent allerede da jeg så den første gang. Det samme gjorde kulepenn-filmen til Finn, men på en helt annen måte.

Jeg er jo også glad i filmene til OneCall og Lotto, så jeg vet ikke om jeg klarer å kåre en personlig favoritt. Men det var jo heller ikke det du ba meg gjøre. Du spurte meg om hvem jeg tror vinner.

Og det blir nok Lotto.

Ja, eller en av de andre …

 

 

VINNERE:

Januar: POL – Kondomeriet – Öppna din dörr – (Flambert/Henrik Henriksen)

Februar: Morgenstern – Finn.no – Penneflørt – (Morgenstern/Erlend Westnes)

Mars: Dinamo – Kreftforeningen – Den aller beste følelsen … – (OBHF/Halfdan Ullman Tøndel)

April: TRY – Telia – The show must go on – (Bacon/Andreas Riiser)

Mai: Morgenstern – OneCall – Hjemvendt – (Sagveien Resort / Helgaker/Torgersen)

Juni: Morgenstern – OneCall – Playdate – (Sagveien Resort / Helgaker/Torgersen)

Juli: Morgenstern – Storytel – Lytt deg bort i sommer – (Willy Nikkers/Stian Johansen)

August: Kitchen – Statkraft – Framtiden bestemmer ­– (Einar/Eivind Holmboe)

September: Anorak – Kirkens Bymisjon – Lifehack – (Fastland/Marc Reisbig)

Oktober: POL – Norsk Tipping/LOTTO – Otto – (Tangrystan/Lars Kristian Flemmen)

November: POL – Redd Barna – Piken med svovelstikkene – (Fantefilm/Marius Holst)

Desember: POL – Posten – Jul – (Bacon/Matias&Mathias)

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen

Andre lignende artikler:

Godt å bare få det servert
Godt å bare få det servert

Fjordland har tidligere fokusert på produktserier og enkeltprodukter i markedsføringen sin. I det nye knippet med reklamefilmer er målet å tydeligjøre merkevaren, samt gjøre den lettere tilgjengelig på tvers av de ulike situasjonene der Fjordland kommer til unnsetning i hverdagen.

read more
Det er mye å tjene på å handle reklame og media samme sted
Det er mye å tjene på å handle reklame og media samme sted

Ved å samle alt en moderne annonsør trenger i ett og samme byrå, vil tiden som går med til overlappende oppgaver reduseres med opptil 49 %. Så hvis vi er enige om at tid er penger – kan tiden man sparer frigjøre midler til å skape mer verdi, større effekt og økt avkastning. Vi tror dette kort oppsummert er verdien av å samle alt hos ett og samme miljø.

read more

Fotballfilmen har gått til utlandet

Det er veldig gøy å se at vår nyeste reklamefilm for Bufdir og fosterhjem.no har blitt plukket opp av internasjonale bransjesider.

Atyp avslører: Distinkte merkemarkører gjorde underverker for content-løpet til Norges største arbeidsplass

Honningcentralen ville minne folk om ulike fordeler ved bruk av honning. En viktig del av mediemiksen var å lage en content-artikkel med tilhørende native-annonser.

10 vitenskapelig dokumenterte snarveier til reklameeffekt

I Atyp er vi mer enn gjennomsnittlig opptatt av å skape effekt. Effekt handler i de fleste tilfeller om å påvirke adferd, og vi lener oss derfor mot adferdspsykologien for å hente kunnskap og inspirasjon til hvordan vi mest effektivt kan påvirke adferd i en gitt situasjon.