Kategori:

Hvorfor er det ikke flere som satser på en «Sometimes off» strategi?

Rådgiver Svein Larsen stiller spørsmålstegn ved om «Always On» alltid er den rette løsningen.

Å avdekke flokkmentalitet er en anerkjent måte for å lete etter muligheter for konkurransefortrinn. Når alle konkurrentene kler seg i blått, blir man mer synlig og gjenkjennelig hvis man velger rødt. Flokkmentalitet oppstår gjerne når folk slutter å stille spørsmål ved etablerte sannheter.  En slik sannhet er at man trenger en «always on» strategi.

Det er selvfølgelig mange gode grunner til å velge en strategi som innebærer at man alltid er til stede i media. Den viktigste er at det i mange kategorier alltid er noen som er i markedet for produkter fra kategorien, og at det er større sannsynlighet for å huske et merke man ble eksponert for i går enn i fjor.

Jeg tror likevel mange vil være tjent med å stille flere spørsmål og sette strengere krav til sin «always on»-tilstedeværelse. «Always on» bør ikke være en «default»-plan, men et strategisk valg. Og som andre strategiske valg, så har også «always on» noen kostnader. Det er f.eks. ganske dyrt å være kontinuerlig til stede, i hvert fall hvis tilstedeværelsen skal bidra til å styrke merkevaren. Det krever en medieplan og et budskap som faktisk når og berører mange kontinuerlig.

Og her ligger muligheten for de som velger å være «sometimes off». Når konkurrentene velger å smøre budsjettene tynt utover medieflater hvor de på forhånd har gitt opp å stjele mer enn et par sekunder, blir det lettere å stå ut for de som våger å samle ressursene slik at aktivitetene de gjennomfører faktisk blir lagt merke til og husket.

De senere årene har flere annonsører revurdert sin digitale tilstedeværelse. For eksempel valgte Adidas i 2019, basert på omfattende analyser av hva som drev salg og lønnsomhet på lang sikt, å redusere denne kraftig for å frigjøre penger til å gjøre flere store kampanjer for å øke merkeattraktivitet.

Så hvis du er litt usikker på hva always-on strategien faktisk skal bidra med, eller hvis det er vanskelig å få øye på et reelt bidrag, så er det kanskje tid for å revurdere. Jeg tror hverken Facebook, Snap eller TikTok er avhengige av norske sponsorer.

Andre lignende artikler:

Karakterdreven historiefortelling oppnår vesentlig bedre oppmerksomhet enn forklarende reklame
Karakterdreven historiefortelling oppnår vesentlig bedre oppmerksomhet enn forklarende reklame

Det er godt dokumentert at reklame rettet mot høyre hjernehalvdel i større grad engasjerer følelser, huskes bedre og derfor er mer effektiv på lang sikt enn reklame rettet mot venstre hjernehalvdel (Se f.eks. Orlando Wood, Lemon – how the advertising brain turned sour). I denne analysen ser vi på forskjellene i evne til å generere oppmerksomhet mellom filmer som aktiviserer henholdsvis høyre og venstre hjernehalvdel.

read more
Atyp + Bilkollektivet 🚗💨
Atyp + Bilkollektivet 🚗💨

Bilkollektivet er Norges eldste og største bildelingstjeneste, eid av medlemmene. Det er en non-profit organisasjon. Målet er å redusere antall biler og penger brukt på bil ved å tilby folk å disponere bil kun når de trenger det

read more

Karakterdreven historiefortelling oppnår vesentlig bedre oppmerksomhet enn forklarende reklame

Det er godt dokumentert at reklame rettet mot høyre hjernehalvdel i større grad engasjerer følelser, huskes bedre og derfor er mer effektiv på lang sikt enn reklame rettet mot venstre hjernehalvdel (Se f.eks. Orlando Wood, Lemon – how the advertising brain turned sour). I denne analysen ser vi på forskjellene i evne til å generere oppmerksomhet mellom filmer som aktiviserer henholdsvis høyre og venstre hjernehalvdel.

Er nettsiden din i ferd med å bli usynlig?

Hvordan du holder deg synlig når AI endrer spillereglene

Note to self – derfor bør historiefortellere omfavne Byron Sharp

Byron Sharp, eller rettere sagt tolkningen av hans bøker har vært et hår i suppa for mange av oss som jobber med å lage reklame.