Kategori:

Atyp avslører: Distinkte merkemarkører gjorde underverker for content-løpet til Norges største arbeidsplass

Honningcentralen ville minne folk om ulike fordeler ved bruk av honning. En viktig del av mediemiksen var å lage en content-artikkel med tilhørende native-annonser.

Det typiske er å lage annonser og innhold som glir inn i det redaksjonelle miljøet de skal dukke opp i. Vi valgte å leke med de typiske content-klisjéene, både i innganger og selve artikkelen, og gi det et karakteristisk Honningcentralen-uttrykk, der det var mulig. Artikkelen fikk navnet «Kubens Gang – nyheter fra Norges største arbeidsplass».

Hver enkelt artikkel fikk sin egen annonse med overskrifter som:

  • Dronningen avslører drikkevane – en liten knert i teen gjør underverker.
  • Siste stikk til biene – nesten 10 % søtere enn sukker.
  • Deigen avslører – honning har virkelig hevet meg.

Så til det store spørsmålet: Lønte det seg å bryte noen regler?

  • Gjennomsnittlig klikkrate var på 1,79 % som er 2,7 ganger over benchmark for native-annonsering.
  • Den beste inngangen hadde en klikkrate på hele 2,33 %. Kost per klikk var på 2 kroner som er mer enn 70 % under benchmark.

Totalt sett var det 96.009 personer som klikket seg inn på Kubens Gang. Det gir et høyere lesertall enn papiravisen til Dagbladet (74.000), og tett opp mot papirutgaven av VG (120.000).

 

Du kan lese artikkelen her.

Ønsker du mer informasjon?

Morten Micalsen

Andre lignende artikler:

Atyp + Bilkollektivet 🚗💨
Atyp + Bilkollektivet 🚗💨

Bilkollektivet er Norges eldste og største bildelingstjeneste, eid av medlemmene. Det er en non-profit organisasjon. Målet er å redusere antall biler og penger brukt på bil ved å tilby folk å disponere bil kun når de trenger det

read more
Karakterdreven historiefortelling oppnår vesentlig bedre oppmerksomhet enn forklarende reklame
Karakterdreven historiefortelling oppnår vesentlig bedre oppmerksomhet enn forklarende reklame

Det er godt dokumentert at reklame rettet mot høyre hjernehalvdel i større grad engasjerer følelser, huskes bedre og derfor er mer effektiv på lang sikt enn reklame rettet mot venstre hjernehalvdel (Se f.eks. Orlando Wood, Lemon – how the advertising brain turned sour). I denne analysen ser vi på forskjellene i evne til å generere oppmerksomhet mellom filmer som aktiviserer henholdsvis høyre og venstre hjernehalvdel.

read more
Hjelp med sosiale medier?
Hjelp med sosiale medier?

Vi er en fleksibel og allsidig gjeng. Enten du trenger en sparringspartner, noen som håndterer alt, eller kanskje noe midt i mellom – vi hjelper deg med å nå målene dine uansett. Her får du se en oppsummering av det vi har laget den siste tiden!

read more

Dobbel seier i ANFO Effekt

Yes! Sammen med Fjordland hentet vi to premier i årets ANFO Effekt.

10 vitenskapelig dokumenterte snarveier til reklameeffekt

I Atyp er vi mer enn gjennomsnittlig opptatt av å skape effekt. Effekt handler i de fleste tilfeller om å påvirke adferd, og vi lener oss derfor mot adferdspsykologien for å hente kunnskap og inspirasjon til hvordan vi mest effektivt kan påvirke adferd i en gitt situasjon.

Hvorfor er det ikke flere som satser på en «Sometimes off» strategi?

Rådgiver Svein Larsen stiller spørsmålstegn ved om «Always On» alltid er den rette løsningen.