Skatteetaten jobber hardt for at det skal bli enklere for oss alle å levere inn riktigere opplysninger. Det har medført at mye av skattemeldingen utfylles automatisk uten at du og jeg trenger å løfte en finger. Det gjør at mange opplever at skattemeldingen allerede er ferdig, og at de ikke trenger å gjøre noen ting.
Derfor hadde Skatteetaten behov for å understreke at skattemeldingen bare er «nesten ferdig», og at alle har ansvar for å gå inn å sjekke at opplysningene som er oppgitt stemmer.
Løsninger:
«Nesten ferdig er ikke helt ferdig».
Eventyr
Gjennom morsomme dramatiseringer av ting som er «nesten ferdige» minner vi folk om at de selv må sjekke skattemeldingen sin, før den er helt ferdig – og helt riktig.
Hva ville skjedd hvis folk hadde nøyd seg med å gjøre ting nesten ferdig på andre arenaer enn skatt? Det har vi dramatisert i fire ulike lydspotter til radio og podcast.
Pizza
Sengekos
Verksted
Film til online video, display og SoMe
Folk som bare gjør seg nesten ferdig blir også underholdende film til digitale kanaler.
Resultater
39% la merke til kampanjen. Det gjør at kampanjen leverer vesentlig bedre oppmerksomhet pr. krone investert enn benchmark fra Mediacoms benchmark database. Budskapet om at skattemeldingen må sjekkes oppleves som veldig tydelig, og bidro til at mange flere sjekket Skattemeldingen. Kampanjen bidro også til at veldig mange fikk et bedre inntrykk av Skatteetaten.
Flere lønnstagere og pensjonister har sjekket skattemeldingen.
%
Oppmerksomhet
%
Budskapsforståelse
%
Bedre inntrykk av Skatteetaten
%
Kampanjen bidro til at jeg sjekket skattemeldingen
Ønsker du mer informasjon?
Svein Larsen
svein@atyp.no
+47 911 82 211