Skatteetaten

Nesten ferdig er ikke helt ferdig

Skatteetaten hadde behov for å understreke at skattemeldingen bare er «nesten ferdig». Se hvordan Atyp hjalp de med det.

Skatteetaten jobber hardt for at det skal bli enklere for oss alle å levere inn riktigere opplysninger. Det har medført at mye av skattemeldingen utfylles automatisk uten at du og jeg trenger å løfte en finger. Det gjør at mange opplever at skattemeldingen allerede er ferdig, og at de ikke trenger å gjøre noen ting.

Derfor hadde Skatteetaten behov for å understreke at skattemeldingen bare er «nesten ferdig», og at alle har ansvar for å gå inn å sjekke at opplysningene som er oppgitt stemmer.

Løsninger: 
«Nesten ferdig er ikke helt ferdig».

Gjennom morsomme dramatiseringer av ting som er «nesten ferdige» minner vi folk om at de selv må sjekke skattemeldingen sin, før den er helt ferdig – og helt riktig. 

Hva ville skjedd hvis folk hadde nøyd seg med å gjøre ting nesten ferdig på andre arenaer enn skatt? Det har vi dramatisert i fire ulike lydspotter til radio og podcast.

Film til online video, display og SoMe

Folk som bare gjør seg nesten ferdig blir også underholdende film til digitale kanaler.

Resultater

39% la merke til kampanjen. Det gjør at kampanjen leverer vesentlig bedre oppmerksomhet pr. krone investert enn benchmark fra Mediacoms benchmark database. Budskapet om at skattemeldingen må sjekkes oppleves som veldig tydelig, og bidro til at mange flere sjekket Skattemeldingen. Kampanjen bidro også til at veldig mange fikk et bedre inntrykk av Skatteetaten.

Flere lønnstagere og pensjonister har sjekket skattemeldingen.

%

Oppmerksomhet

%

Budskapsforståelse

%

Bedre inntrykk av Skatteetaten

%

Kampanjen bidro til at jeg sjekket skattemeldingen

Andre arbeider fra Atyp:

Flere menn på banen i fosterhjemssaken

Flere menn på banen i fosterhjemssaken

Bufdir ønsket å få menn på banen i fosterhjemssaken. Atyp utviklet kommunikasjon på konseptet “Neste Kapittel” med historier om en Liverpool-supporter og en ishockeytrener. Kampanjen ble plassert rundt fotball- og ishockeyarrangementer for å nå menn. Kampanjen vant hele tre priser under Anfo Effekt 2024: Gull i Bærekraft, Kantar sin Innsiktspris og Grand Prix.

read more

Hurra for Atlas – og for en fagprøve! 🎉

Vår aller første lærling, Atlas, har nå fullført fagprøven i Mediedesign – med glans!

To nye fjes i Thorvald Meyers gate 11

Vi har fått to nye kollegaer i mediaavdelingen. Celin har startet som SoMe-rådgiver, og Hannah har trådt inn i en internrolle som digital planner.

Nominasjoner og prisdryss til Bufdir! 

Fotballfilmen «Den utenkelige overgangen» som vi har laget for Bufdir og Fosterhjem.no, har allerede vunnet Sølvfisken for mars, og fortsetter nå å...