Skatteetaten

Nesten alle gjør det

Alle bør sjekke skattekortet sitt, men 1 av 3 nordmenn gjør det likevel ikke. Tidligere opplysningskampanjer for å få flere til å sjekke skattekortet har bidratt til at andelen som ikke sjekker blir færre og færre, men fortsatt er vi ikke i mål. Målet med årets kampanje var derfor å få enda flere til å sjekke skattekortene sine.

Siden 1 av 3 nordmenn ikke sjekker skattekortet, så er det 2 av 3 som faktisk gjør det. Forskning på adferd viser at det kan være mer effektivt å peke på at noe er populært, enn å prøve å overbevise med gode argumenter. Denne effekten kalles for «social proof». Vi valgte å bruke dette som påvirkningsstrategi i årets kampanje. 

For å dramatisere at «alle gjør det» gikk vi målrettet til verks. Vi valgte ut en miks av medier som når bredt ut, samtidig som de har et tydelig definert publikumHvert enkelt budskap ble spisset  inn mot hver enkelt plassering. Eksempel på plasseringer var: treningssenter, motesider, kulturstoff, sport, mat, nyheter, regioner og mye mer.  

Eksempelvis på økonomisider brukte vi: «Finansdirektører gjør det. Havnedirektører gjør det. Sirkusdirektører gjør det. Over 3 millioner gjør det. Sjekk skattekortet du også, så blir det riktig». kultursider brukte vi budskap som: Pianister gjør det. Oboister gjør det. Trombonister gjør det. Over 3 millioner gjør det».

Kampanjen hadde dessuten et eget spor mot unge mennesker hvor vi ga et veldig enkelt sjekketips på sjekkeapper som Tinder og Grindr. Etter at Skatteetaten forlot Meta-universet, hadde de et uttalt ønske om å teste ut andre mediekanaler for å nå målgruppene sine. Med totalt 194 ulike bannere og some-uttak, alle tilpasset konteksten det dukket opp i, fikk vi bevist at det finnes veldig mange andre veier til mål.  

Per 1.1. 2025 hadde andelen som åpnet skattekortet sitt økt med hele 9 %. 

Andre arbeider fra Atyp:

Et valg for generasjoner

Et valg for generasjoner

Hvordan løfter man en nesten hundre år gammel, norsk familiebedrift inn i fremtiden? Det var oppgaven vi fikk av NorDan. Sammen utviklet vi et langsiktig kommunikasjonskonsept som forener arv, håndverk og innovasjon: Et valg for generasjoner.

read more
Sparer tid med Senterstudio

Sparer tid med Senterstudio

Når mange butikker skal på lufta samtidig, kan veien fra innsendt materiell til publisering bli unødvendig tidkrevende. Med Atyp Senterstudio reduserer vi tidsbruk og feil, og sikrer forutsigbare leveranser med avtalt kvalitet.

read more

Wilhelmsen Ships Service appoints Atyp as global media agency partner

The partnership will help Wilhelmsen Ships Service (WSS) scale a performance-driven marketing model across regions and solution areas.

Atyp delte mentale snarveier på fullbooket frokostseminar

På frokostseminaret AtypLeaks fikk deltakerne et innblikk i hvordan nudging (dulting) kan brukes strategisk for å påvirke holdninger og atferd.

Her kan lese gjennom innholdet og eksempler på de 8 nudging teknikkene som ble presentert på seminaret.

Statens Vegvesen velger Atyp til både reklame og media

Etter en nylig gjennomført byråkonkurranse er det klart at Atyp skal bistå Statens Vegvesen med å løse kommunikasjonsoppgaver tilknyttet sesongaktiviteter de neste årene, og vi ble valgt på både reklame og media.