Siden 1 av 3 nordmenn ikke sjekker Skattekortet, så er det 2 av 3 som faktisk gjør det. Forskning på adferd viser at det kan være mer effektivt å peke på at noe er populært, enn å prøve å overbevise med gode argumenter. Denne effekten kalles for «social proof». Vi valgte å bruke dette som påvirkningsstrategi i årets kampanje.
For å dramatisere at «alle gjør det» gikk vi målrettet til verks. Vi valgte ut en miks av medier som når bredt ut, samtidig som de har et tydelig definert publikum. Hvert enkelt budskap ble spisset inn mot hver enkelt plassering. Eksempel på plasseringer var: treningssenter, motesider, kulturstoff, sport, mat, nyheter, regioner og mye mer.
Eksempelvis på økonomisider brukte vi: «Finansdirektører gjør det. Havnedirektører gjør det. Sirkusdirektører gjør det. Over 3 millioner gjør det. Sjekk skattekortet du også, så blir det riktig». På kultursider brukte vi budskap som: Pianister gjør det. Oboister gjør det. Trombonister gjør det. Over 3 millioner gjør det».
Kampanjen hadde dessuten et eget spor mot unge mennesker hvor vi ga et veldig enkelt sjekketips på sjekkeapper som Tinder og Grindr. Etter at Skatteetaten forlot Meta-universet, hadde de et uttalt ønske om å teste ut andre mediekanaler for å nå målgruppene sine. Med totalt 194 ulike bannere og some-uttak, alle tilpasset konteksten det dukket opp i, fikk vi bevist at det finnes veldig mange andre veier til mål.
Per 1.1. 2025 hadde andelen som åpnet Skattekortet sitt økt med hele 9 %.
Ønsker du mer informasjon?
Svein Larsen
svein@atyp.no
+47 911 82 211