Det store bildet

Norsk olje og gass har startet et langvarig kommunikasjonsløp kalt «Det store bildet». Dette skal være et rammeverk for konstruktiv diskusjon, kunnskap og informasjon i årene som kommer.

Konseptet tar høyde for å øke kunnskap om og forståelse rundt produktene, bransjen og menneskene som jobber der. Disse henger tett sammen, men er likevel to forskjellige ting. Det er fullt mulig å være skeptisk til olje og gass som fremtidens energikilder, men likevel ha stor respekt for dem som jobber med det.

Vi utviklet et langvarig kommunikasjonløp kalt «Det store bildet».
Dette ble et rammeverk for konstruktiv diskusjon, kunnskap og informasjon fra Norsk Olje og Gass.
Kampanjen ble rullet ut i to faser.

Fase 1: Dilemmaer knyttet til energi og klima

Målet for kommunikasjonen er ikke å gi et udelt positivt bilde, men å øke forståelsen for at dette er et komplekst tema med mange ulike sider. Det gjøres blant annet ved å legge frem fakta og dilemmaer som kanskje ikke er så kjente for alle. 

Kampanjen viser også at det jobber mange forskjellige mennesker i bransjen som er opptatt av klima­spørs­målene og jobber hardt for å finne løsninger som kan bidra til at klimamålene nås.

Løsningen anerkjenner at det finnes både for- og motargumenter.

Magasinoppslag med annonse for kampanjen Det Store Bildet
Mockups på mobil og laptop av Det store bilde kampanje fase en

Fase 2: Bransjens bidrag til det grønne skiftet

Skjermdump av detstorebildet.com

Fase 2 av kampanjen skulle fokusere på ulike løsninger og initiativ olje og gassbransjen tar for å nå klimamålene. Viktige intitiativ er:

  • Karbonfangst og lagring
  • Hydrogen
  • Havvind

Vi brukte en bred kombinasjon av digitale flater, sammen med native-annonsering på VG, meningsbærende printmedier og podkast for å oppnå bred rekkevidde og mulighet for fordypning.

Hva går karbonfangst og -lagring ut på egentlig? For å kommunisere et komplekst tema, bestemte vi oss for en enkel og pedagogisk tilnærming. 

Animert gif. Bilde av hav med budskap over

De som ble nysgjerrige kunne lære mer via en native-artikkel.  Her får leseren selv scrolle seg nedover fra atmosfæren til reservoarer under havets bunn.  

Dobbeltsidig printannonse om karbonfangst og -lagring. Annonsen var på trykk i meningsbærende medier, slik som A-magasinet og D2.

Mockup dobbeltside annonse for  karbonfangst

Satsing på hydrogen

I denne fasen var det viktig å få frem at olje- og gassbransjen har både gode forutsetninger for og vilje til å være en del av løsningen.

Havvind på norsk sokkel

Hvordan kan havvind være en god løsning for norsk sokkel? Også denne gangen benyttet vi oss av en native-artikkel der brukeren selv beveger seg oppover i filmen.

Ønsker du mer informasjon?

Svein Larsen

Andre arbeider fra Atyp:

Fjordland redder dagen igjen

Fjordland redder dagen igjen

I en verden der omgivelsene krisemaksimerer, fremstår Fjordland-brukeren ubekymret og avslappet. Slik kan man enkelt forklare konseptet som vant gull i ANFO Effekt for 2023. Mange har sett den lille ballerinaen som forestilte seg hvordan livet ble lagt i grus. Nylig fikk denne filmen sin oppfølger. Denne gangen er det en liten hund som står for krisemaksimeringen.

read more
Et valg for generasjoner

Et valg for generasjoner

Hvordan løfter man en nesten hundre år gammel, norsk familiebedrift inn i fremtiden? Det var oppgaven vi fikk av NorDan. Sammen utviklet vi et langsiktig kommunikasjonskonsept som forener arv, håndverk og innovasjon: Et valg for generasjoner.

read more
Sparer tid med Senterstudio

Sparer tid med Senterstudio

Når mange butikker skal på lufta samtidig, kan veien fra innsendt materiell til publisering bli unødvendig tidkrevende. Med Atyp Senterstudio reduserer vi tidsbruk og feil, og sikrer forutsigbare leveranser med avtalt kvalitet.

read more

10 vitenskapelig dokumenterte snarveier til reklameeffekt

I Atyp er vi mer enn gjennomsnittlig opptatt av å skape effekt. Effekt handler i de fleste tilfeller om å påvirke adferd, og vi lener oss derfor mot adferdspsykologien for å hente kunnskap og inspirasjon til hvordan vi mest effektivt kan påvirke adferd i en gitt situasjon.

Karakterdreven historiefortelling oppnår vesentlig bedre oppmerksomhet enn forklarende reklame

Det er godt dokumentert at reklame rettet mot høyre hjernehalvdel i større grad engasjerer følelser, huskes bedre og derfor er mer effektiv på lang sikt enn reklame rettet mot venstre hjernehalvdel (Se f.eks. Orlando Wood, Lemon – how the advertising brain turned sour). I denne analysen ser vi på forskjellene i evne til å generere oppmerksomhet mellom filmer som aktiviserer henholdsvis høyre og venstre hjernehalvdel.

Atypisk mediebruk gir full treff for Hafslund

Under høstens PropTech Summit testet Hafslund en ny reklamebærer for å løfte fjernvarme høyere på agendaen: to av Norges største reklameskjermer, strategisk plassert i glasshallen på Construction City – midt blant bransjens beslutningstakere.