Neste kapittel: «Treneren»

Atyp har laget en ny film for fosterhjemsrekruttering for Bufdir og Bufetat. Også denne gangen med en mann i hovedrollen, men med en annen populær idrett som arena for fortellingen.

Helt på tampen av fjoråret, lanserte Atyp og Bufdir et nytt kommunikasjonskonsept med filmen «Den utenkelige overgangen». Filmen om en die-hard fotballfan som gjør det utenkelige for å ønske et barn velkommen, har gitt fantastiske resultater og har også blitt plukket opp av en rekke internasjonale bransjemedier. Nå er oppfølgeren klar, denne gang med en annen populær idrett og tematikk.

Bufdir ønsket å fortelle en historie om noe som egentlig er veldig opplagt, men som likevel altfor få kjenner til: Nemlig at man alltid søker løsninger i barnets nettverk og nærmiljø først, når et barn ikke lenger kan bo hjemme. Kampanjen er laget som en opptakt til Fosterhjemsuka 2024, som skal handle om nettopp nærmiljø og nettverk.

I jakten på en representant for nærmiljøet til en ungdom, falt valget på en trener. Det er ikke uvanlig at trenere rundt om i landet velger å bli fosterfar eller -mor for en på laget. Og fordi Hockey opplever økt popularitet, falt valget på en hockeytrener.

Som ramme for fortellingen valgte teamet å gjøre en tvist på en klassisk fortelling om et idrettstalent. Fortellinger om unge idrettstalenter blir ofte fortalt gjennom barndomstreneren. Den handler da gjerne den om en ung utøver som tidlig stakk seg ut, med en ukuelig vilje, endeløse timer på banen alene, som gjorde og ofret mer enn andre for å bli best. Men vi tenkte, hva om vi vrir denne type historie til å handle om en ung gutt som egentlig trengte noe helt annet?

Hockey-miljøet stiller opp.

Kombinasjonen av hockey-tematikk og en viktig sak gjorde inntrykk på Norsk Topphockey, som stiller seg helhjertet bak kampanjen og bidrar med et stort antall arenavisninger. 70-sekundersversjonen av filmen skal vises på alle storskjermer i alle haller under NM-sluttspillet i ishockey. Eliteserieklubbene deler også filmen i sine SoMe kanaler.

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen

Andre arbeider fra Atyp:

Nominasjoner og prisdryss til Bufdir! 

Fotballfilmen «Den utenkelige overgangen» som vi har laget for Bufdir og Fosterhjem.no, har allerede vunnet Sølvfisken for mars, og fortsetter nå å...

Note to self – derfor bør historiefortellere omfavne Byron Sharp

Byron Sharp, eller rettere sagt tolkningen av hans bøker har vært et hår i suppa for mange av oss som jobber med å lage reklame.

Samsnakka om alkohol?

Tidligere i år ble det kjent at Av-og-til valgte oss som sitt nye reklamebyrå på tematikken ungdom og alkohol. Endelig er første kampanje på lufta.