Kommunikasjonskonseptet for Forsvaret har oppnådd resultater som få andre kan vise til. Det viktigste er likevel hvordan «For alt vi har. Og alt vi er.» har fått folk til å tenke annerledes om Forsvarets viktighet.
Da arbeidet med nytt kommunikasjonskonsept startet i 2010 var det en for stor grad av likegyldighet til Forsvaret i Norge. Forsvarets rolle og viktighet var ikke tydelig for det norske folk.
Det var for mange som tenkte: Dette angår ikke meg. For å skape økt oppmerksomhet og legitimitet, ønsket vi ikke bare å gjøre Forsvaret viktig i et nasjonalt perspektiv, men også viktig for oss alle som enkeltmennesker.
Forsvaret er en nasjonal beredskap på vegne av oss alle, med svært viktige oppgaver både til lands og til havs.
Dette ble kjernen for både omdømmekommunikasjon og rekruttering til Forsvarets mange utdanninger.
Da «For alt vi har. Og alt vi er» vant Grand Prix i Stella, uttalte juryen blant annet: Caset viser oss at andelen som har et positivt forhold til annonsøren har økt fra 49 til 65 prosent, mens andelen som har et negativt forhold har sunket fra 25 til 10 prosent.
Caset kan også påvise at omdømmearbeidet har bidratt til å nå målsetningen om økt rekruttering av kvalifiserte kandidater og ikke minst en økning i kvinneandelen.
Signifikante forskjeller mellom de som har blitt eksponert for kampanjen og de som ikke har blitt eksponert, gjør at man med sikkerhet kan si at det her er kommunikasjonsarbeidet som har gitt effekt.»
Ønsker du mer informasjon?
Hågen Pettersen
haagen@atyp.no
+47 982 57 607