Kategori:

Vår miljøpolicy

I tråd med vår ambisjon om å være et toneangivende kreativt byrå, ønsker vi at vårt arbeid med Helse-, miljø og sikkerhet holder høy standard, og bidrar til et trygt og motiverende arbeidsmiljø for våre ansatte, samtidig som vi bidrar til å redusere vår virksomhets belastning på miljøet, slik at Oslo blir en bedre by å bo i. Det var derfor naturlig for oss å bli Miljøfyrtårn-sertifisert.

Kort om Miljøfyrtårn-sertifiseringen

Atyp ønsker å bidra til et mer bærekraftig samfunn og tar derfor ansvar for vår miljøpåvirkning. En viktig del av arbeidet er å være Miljøfyrtårn-sertifisert. Det betyr at vi har etablert et miljøledelsessystem som styrer klima- og miljøarbeidet og hjelper oss med å oppnå kontinuerlig forbedring. Sertifiseringen inneholder også konkrete krav som må oppfylles innen arbeidsmiljø, avfall, energi, innkjøp og transport.

Hvert år fyller vi ut en klima- og miljørapport som gir god oversikt over framgang og forbedringspotensial. Her kan dere lese vår Klima- og miljørapport for 2024. Her kan dere lese mer om Miljøfyrtårn-sertifiseringen.

FNs bærekraftsmål

Med Miljøfyrtårn-sertifisering har vi fått et konkret verktøy for målrettet arbeid med å forbedre våre miljøprestasjoner innen områdene arbeidsmiljø, avfallshåndtering, energibruk, innkjøp og transport. I tillegg opplever vi at Miljøfyrtårn-sertifiseringen gir oss en motiverende forståelse av hvordan vi kan gi et positivt bidrag til FNs bærekraftsmål.

FNs bærekraftsmål 5
FNs bærekraftsmål 5

I Atyp ønsker vi så langt det er praktisk mulig å tilrettelegge for at både kvinner og menn kan kombinere yrkeskarriere med familieliv. Når ansiennitet, faglig og sosial kompetanse er lik, så praktiserer vi selvsagt lik lønn for likt arbeid.

Atyp skal være en trygg og attraktiv arbeidsplass, hvor de ansatte får utviklet sine ferdigheter, med rettferdige og gode rammebetingelser. Atyp skal være attraktiv for unge talenter. Derfor er vi aktive ovenfor relevante høyskoler i Oslo, vi er godkjent lærebedrift av Utdanningsetaten i Oslo Kommune, og vi tilbyr unge talenter arbeidserfaring via årlige internships.

FNs bærekraftsmål 8
FNs bærekraftsmål 11

Atyp skal bidra til reduksjon av byens negative påvirkning på miljøet, og har derfor en reisepolicy hvor reiser i nærmiljøet fortrinnsvis skal foregå til fots, med sykkel eller kollektivtransport. Alternativer til flyreiser skal alltid vurderes og antall reiser begrenses. Dersom leiebil anses nødvendig, skal el- eller hybridbil velges. Ved innkjøp av tjenester, skal grønne alternativer alltid forespørres.

Atyp skal bidra til å minske ressursbruk, skade på miljø og klimagassutslipp, med særlig vekt på avfallshåndtering og kildesortering. Vår gårdeier har næringsavtale med Franzefoss, og ved hjelp av rapporter derfra kan vi overvåke og forbedre vårt bidrag til reduksjon av avfallsmengde og matsvinn, samt ombruk og materialgjenvinning.

En viktig del av å være Miljøfyrtårn-sertifisert, er innrapportering av den årlige Klima- og miljørapporten.

Her kan du lese rapporten for 2024: Klima- og miljørapport.

FNs bærekraftsmål 12

Mål og tiltak

Atyp er et Miljøfyrtårn-sertifisert, uavhengig, norsk medie- og reklamebyrå med 25 ansatte.
Vi kombinerer strategi, kreativitet og mediekompetanse under samme tak. Med nye topp moderne produksjonsfasiliteter og energieffektive lokaler, har vi både mulighet og ansvar for å bidra til lavere klimabelastning.

Vi jobber målrettet for å redusere utslipp – ikke bare i egen drift, men også gjennom det vi leverer: Reklameproduksjon, medieplassering og distribusjon. Det er her vi har størst påvirkningskraft, hvor vi kan utgjøre en forskjell for vår påvirkning på miljøet.

Nedenfor har vi presentert våre mål og tiltak for 2025-26 i prioritert rekkefølge i forhold til hva vi anser som grad av vesentlig for vårt bidrag til reduksjon av klimautslipp.

Atyps mål for helse, miljø og sikkerhet

Basert på kartlegging av vår bedrift og i henhold til arbeidsmiljølovens § 3-1, har vi i Atyp i samarbeid med våre ansatte, fastsatt følgende mål for HMS-arbeidet:

Overordnet mål

I tråd med vår medarbeiderundersøkelse, har vi satt følgende mål, målt på en firepunkts-skala:

Total tilfredshet + 3,5 poeng

Mål for psykososialt arbeidsmiljø

I tråd med vår medarbeiderundersøkelse, har vi satt følgende mål, målt på en firepunkts-skala:

Sykefravær lavere enn bransjesnitt på 4,5 %
Det er et positivt arbeidsmiljø i selskapet + 3,7 poeng
De ansatte behandler hverandre med respekt + 3,8 poeng
Atyp er et spennende og givende sted å jobbe + 3,7 poeng
Jeg er en del av en kultur som omfavner mangfold + 3,5 poeng
Min nærmeste fagansvarlige gir meg jevnlige tilbakemeldinger + 3,0 poeng
Jeg er godt informert om hva som skjer i selskapet + 3,5 poeng
Jeg får opplæringen som er nødvendig for å gjøre en god jobb + 3,5 poeng
Jeg får nødvendig anerkjennelse for jobben jeg gjør + 3,5 poeng
Jeg opplever at tilstrekkelig innsats blir tilstrekkelig belønnet + 3,0 poeng

Mål for ytre miljø; avfall og ombruk

Vi vil søke å holde forbruk av plastemballasje under   150 kg
Vi vil søke å holde mengden papir, papp og kartong under   440 kg
Vi vil søke å holde total avfallsmengde under 1550 kg
Øke sorteringsgraden til 75 %

 

Mål for ytre miljø; avfall og ombruk

Utleier Ragde Eiendom, rapporterer vår andel av avfallsvolumet (vekt 2,891 %), samt at vi selv veier vårt eget mat- og plastavfall.

Mål for sikkerhet

Det skal ikke forekomme skader eller ulykker av noe slag. Alle ansatte skal ha kunnskap om våre brannrutiner og grunnleggende ferdigheter i førstehjelp.

Atyps mål for energiforbruk

Vi etterspør Miljøpolicyen til leverandører av filmproduksjoner, trykkeriproduksjoner og til våre IT-leverandører samt oppfordrer våre øvrige leverandører til å gjennomføre miljøsertifisering. Vi vil påminne våre leverandører om deres miljøansvar, i forbindelse med publisering av vår årlige Klima- og Miljørapport.

Mål for energi

Vi vil søke å redusere energiforbruket under nivået for 2024: 134.805 kWh = 180 kWh/Kvm.

Energibruk i digitale tjenester

Vi vil søke å redusere unødvendig energiforbruk relatert til IT- og møteromsutstyr med minimum 2.100 kWh i løpet av 2025. Dette tilsvarer en samlet reduksjon i CO₂-utslipp på ca 422 kg, ved å gjennomføre følgende tiltak:

Redusere strømforbruket på klientmaskiner med minimum 20 % gjennom aktivering av automatisk søvnmodus og ut-logging etter 5 minutters inaktivitet. Dette gir en forventet årlig besparelse på 420 kWh og en årlig reduksjon i CO₂-utslipp på ca. 84 kg.

Redusere strømforbruket på lokal datalagring med minimum 30% med innfasing av ny NAS-løsning og tidsstyring. Dette gir en forventet årlig besparelse på 657 kWh og en årlig reduksjon i CO₂-utslipp på ca 131 kg.

Redusere strømforbruket på audio- og videoutstyr i møterom med minimum 60% med bruk av sensor- og tidsstyring. Dette gir en forventet årlig besparelse på 1.035 kWh og en årlig reduksjon i CO₂-utslipp på 207 kg.

Atyps mål for bærekraftig samfunnsutvikling

Vi etterspør Miljøpolicyen til leverandører av filmproduksjoner, trykkeriproduksjoner og til våre IT-leverandører samt oppfordrer våre øvrige leverandører til å gjennomføre miljøsertifisering. Vi vil påminne våre leverandører om deres miljøansvar, i forbindelse med publisering av vår årlige Klima- og Miljørapport.

Mål 1: Redusere utslipp i produksjon og mediekjøp
Med vår rådgivningskompetanse, nye moderne produksjonsfasiliteter og energieffektive lokaler kan vi ta økt ansvar for å bidra til lavere klimautslipp i vår verdikjede.

Tiltak: Utvikle klimamal for kampanjer innen utgangen av 2025

Praktisk verktøy for å forstå hvor klimautslipp oppstår og hvor vi kan bidra med redusering relatert til produksjon, distribusjon og mediekjøp.
Gjennomføre klimakalkle-pilot på minimum 2 kunder.
Veilede kunder i valg av lavutslippsformater, mediekanaler, frekvens og produksjonsformer.

Mål 2: Bidra til en felles bransjestandard for klimakalkulasjon.
Atyp er et Miljøfyrtårn-sertifisert, uavhengig norsk medie- og reklamebyrå som har interesse av og kompetanse til å ta ansvar for utviklingen av en felles norsk bransjestandard for klimakalkulasjon, der de store internasjonale mediebyrånettverkene i større grad har interesse av å benytte sine egne globale systemer.

Tiltak: Ta en ledende rolle i utvikling av klimakalkulatoren i samarbeid med Mediebyråforeningen.
Dele kunnskap og malverk med Mediebyråforeningens medlemmer.
Holde minst to bransjeforedrag om klimakalkylen.

Mål 3: Dokumentere klimabidraget til vår integrerte arbeidsform.

Et reklame- og mediebyrå med moderne produksjonsfasiliteter og energieffektive lokaler har muligheten for å redusere tid og kostnader relatert til innsikt, konseptutvikling, medieplanlegging, mediekjøp, reklameproduksjoner, rapportering og evaluering.

Tiltak:

  • Bidra til innsikt i hvordan et medie- og reklamebyrå med felles team for reklame- og media kan redusere ressurbruk og klimafotavtrykket.
  • Se på muligheter for å måle forskjeller i møtevirksomhet, reiser og produksjonsløp – og vurdere effekten opp mot kundenes behov for Scope 3-rapportering.
  • Utvikle en enkel indikator for «Klimagevinst fra effektivt samarbeid»
    • Redusert klimautslipp med integrerte arbeidsprosesser i ett felles medie- og reklamebyrå.
    • Antall sparte produksjonsrunder.
    • Reduksjon i reiseaktivitet pga lavere møtevirksomhet.
    • Reduksjon i antall timer i administrasjon, innsikt, medieplanlegging og rapportering.

Mål 4: Andel av kunder med samfunnsnyttige formål på +20 %.

Et reklame- og mediebyrå utvikler kommunikasjonskonsepter og løsninger som har påvirkningskraft på holdnings- og atferdsendringer.

Noen kommunikasjonsoppgaver er uten tvil av større samfunnsbetydning enn andre. Vi har derfor målsatt vår andel av arbeid for kunder med samfunnsnyttige formål:

  • Aktivt overvåke offentlige anskaffelser og anbudsprosesser.
  • Levere anbud på offentlige anbud relatert til samfunnsnyttige formål.

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen

Andre lignende artikler:

Av-og-til velger Atyp
Av-og-til velger Atyp

I en nylig avsluttet byråkonkurranse ble det klart at Atyp i årene som kommer skal løse kommunikasjonen som skal hjelpe foreldre å ta praten med ungdom om alkohol. Målet er å bidra til å utsette debutalderen og redusere risikofylt alkoholbruk.

read more

Nominasjoner og prisdryss til Bufdir! 

Fotballfilmen «Den utenkelige overgangen» som vi har laget for Bufdir og...

Note to self – derfor bør historiefortellere omfavne Byron Sharp

Byron Sharp, eller rettere sagt tolkningen av hans bøker har vært et hår i suppa for mange av oss som jobber med å lage reklame.

Praksisteam på besøk

De siste månedene har vi vært så heldige å ha Caroline og Gjon på besøk hos oss.