Kategori:

Vår miljøpolicy

I tråd med vår ambisjon om å være et toneangivende kreativt byrå, ønsker vi at vårt arbeid med Helse-, miljø og sikkerhet holder høy standard, og bidrar til et trygt og motiverende arbeidsmiljø for våre ansatte, samtidig som vi bidrar til å redusere vår virksomhets belastning på miljøet, slik at Oslo blir en bedre by å bo i. Det var derfor naturlig for oss å bli Miljøfyrtårn-sertifisert.

Kort om Miljøfyrtårn-sertifiseringen

Atyp ønsker å bidra til et mer bærekraftig samfunn og tar derfor ansvar for vår miljøpåvirkning. En viktig del av arbeidet er å være Miljøfyrtårn-sertifisert. Det betyr at vi har etablert et miljøledelsessystem som styrer klima- og miljøarbeidet og hjelper oss med å oppnå kontinuerlig forbedring. Sertifiseringen inneholder også konkrete krav som må oppfylles innen arbeidsmiljø, avfall, energi, innkjøp og transport.

Hvert år fyller vi ut en klima- og miljørapport som gir god oversikt over framgang og forbedringspotensial. Her kan dere lese vår Klima- og miljørapport for 2024. Her kan dere lese mer om Miljøfyrtårn-sertifiseringen.

FNs bærekraftsmål

Med Miljøfyrtårn-sertifisering har vi fått et konkret verktøy for målrettet arbeid med å forbedre våre miljøprestasjoner innen områdene arbeidsmiljø, avfallshåndtering, energibruk, innkjøp og transport. I tillegg opplever vi at Miljøfyrtårn-sertifiseringen gir oss en motiverende forståelse av hvordan vi kan gi et positivt bidrag til FNs bærekraftsmål.

FNs bærekraftsmål 5
FNs bærekraftsmål 5

I Atyp ønsker vi så langt det er praktisk mulig å tilrettelegge for at både kvinner og menn kan kombinere yrkeskarriere med familieliv. Når ansiennitet, faglig og sosial kompetanse er lik, så praktiserer vi selvsagt lik lønn for likt arbeid.

Atyp skal være en trygg og attraktiv arbeidsplass, hvor de ansatte får utviklet sine ferdigheter, med rettferdige og gode rammebetingelser. Atyp skal være attraktiv for unge talenter. Derfor er vi aktive ovenfor relevante høyskoler i Oslo, vi er godkjent lærebedrift av Utdanningsetaten i Oslo Kommune, og vi tilbyr unge talenter arbeidserfaring via årlige internships.

FNs bærekraftsmål 8
FNs bærekraftsmål 11

Atyp skal bidra til reduksjon av byens negative påvirkning på miljøet, og har derfor en reisepolicy hvor reiser i nærmiljøet fortrinnsvis skal foregå til fots, med sykkel eller kollektivtransport. Alternativer til flyreiser skal alltid vurderes og antall reiser begrenses. Dersom leiebil anses nødvendig, skal el- eller hybridbil velges. Ved innkjøp av tjenester, skal grønne alternativer alltid forespørres.

Atyp skal bidra til å minske ressursbruk, skade på miljø og klimagassutslipp, med særlig vekt på avfallshåndtering og kildesortering. Vår gårdeier har næringsavtale med Franzefoss, og ved hjelp av rapporter derfra kan vi overvåke og forbedre vårt bidrag til reduksjon av avfallsmengde og matsvinn, samt ombruk og materialgjenvinning.

En viktig del av å være Miljøfyrtårn-sertifisert, er innrapportering av den årlige Klima- og miljørapporten.

Her kan du lese rapporten for 2024: Klima- og miljørapport.

FNs bærekraftsmål 12

Våre mål for helse, miljø og sikkerhet

Basert på kartlegging av vår bedrift og i henhold til arbeidsmiljølovens § 3-1, har vi i Atyp i samarbeid med våre ansatte, fastsatt følgende mål for HMS-arbeidet:

Overordnet mål

I tråd med vår medarbeiderundersøkelse, har vi satt følgende mål, målt på en firepunkts-skala:

Total tilfredshet + 3,5 poeng

Mål for psykososialt arbeidsmiljø

I tråd med vår medarbeiderundersøkelse, har vi satt følgende mål, målt på en firepunkts-skala: 

Sykefravær lavere enn bransjesnitt på 4,5 %
Det er et positivt arbeidsmiljø i selskapet + 3,7 poeng
De ansatte behandler hverandre med respekt + 3,8 poeng
Atyp er et spennende og givende sted å jobbe + 3,7 poeng
Jeg er en del av en kultur som omfavner mangfold + 3,5 poeng
Min nærmeste fagansvarlige gir meg jevnlige tilbakemeldinger + 3,0 poeng
Jeg er godt informert om hva som skjer i selskapet + 3,5 poeng
Jeg får opplæringen som er nødvendig for å gjøre en god jobb + 3,5 poeng
Jeg får nødvendig anerkjennelse for jobben jeg gjør + 3,5 poeng
Jeg opplever at tilstrekkelig innsats blir tilstrekkelig belønnet + 3,0 poeng

Mål for ytre miljø; avfall og ombruk

Vi vil søke å holde forbruk av plastemballasje under   150 kg
Vi vil søke å holde mengden papir, papp og kartong under   440 kg
Vi vil søke å holde total avfallsmengde under 1550 kg
Øke sorteringsgraden til 75 %

 

Mål for ytre miljø; avfall og ombruk

Utleier Ragde Eiendom, rapporterer vår andel av avfallsvolumet (vekt 2,891 %), samt at vi selv veier vårt eget mat- og plastavfall.

Mål for sikkerhet

Det skal ikke forekomme skader eller ulykker av noe slag. Alle ansatte skal ha kunnskap om våre brannrutiner og grunnleggende ferdigheter i førstehjelp.

Mål for helse, miljø og sikkerhet

Vi etterspør Miljøpolicyen til leverandører av filmproduksjoner, trykkeriproduksjoner og til våre IT-leverandører samt oppfordrer våre øvrige leverandører til å gjennomføre miljøsertifisering. Vi vil påminne våre leverandører om deres miljøansvar, i forbindelse med publisering av vår årlige Klima- og Miljørapport.

Mål for energi

Vi vil søke å redusere energiforbruket under nivået for 2024: 134.805 kWh = 180 kWh/Kvm.

Energibruk i digitale tjenester

Vi vil søke å redusere unødvendig energiforbruk relatert til IT- og møteromsutstyr med minimum 2.100 kWh i løpet av 2025. Dette tilsvarer en samlet reduksjon i CO₂-utslipp på ca 422 kg, ved å gjennomføre følgende tiltak:

Redusere strømforbruket på klientmaskiner med minimum 20 % gjennom aktivering av automatisk søvnmodus og ut-logging etter 5 minutters inaktivitet. Dette gir en forventet årlig besparelse på 420 kWh og en årlig reduksjon i CO₂-utslipp på ca. 84 kg.

Redusere strømforbruket på lokal datalagring med minimum 30% med innfasing av ny NAS-løsning og tidsstyring. Dette gir en forventet årlig besparelse på 657 kWh og en årlig reduksjon i CO₂-utslipp på ca 131 kg.

Redusere strømforbruket på audio- og videoutstyr i møterom med minimum 60% med bruk av sensor- og tidsstyring. Dette gir en forventet årlig besparelse på 1.035 kWh og en årlig reduksjon i CO₂-utslipp på 207 kg.

Mål for energi

Vi tror på at kommunikasjon kan være en kraft for endring – også når det gjelder bærekraft. Reklamebransjen påvirker både holdninger og handlinger, og derfor har vi som byrå et ansvar for å bidra til lavere klimaavtrykk i både produksjon og distribusjon av reklame.

Mediebyråforeningens medlemsundersøkelse viser at 3 av 4 mediebyråansatte mener bransjen har en nøkkelrolle i dette arbeidet.

Atyp har som mål å være en aktiv bidragsyter i utviklingen av en mer bærekraftig medie- og kommunikasjonsbransje. Det gjør vi ved å:

Arbeide for kunder med samfunnsnyttige formål: Mål om andel kunder som produserer eller leverer produkter-/tjenester med samfunnsnyttige formål på + 20%.

Bidra med kompetanse: En av våre performance-spesialister deltar som én av fem medlemmer i Mediebyråforeningens Bærekraftsgruppe.

Ta bransjeansvar: Vår byråleder er styremedlem i Mediebyråforeningens styre, hvor han jobber for å løfte bærekraft på agendaen.

Drive endring: Vår byråleder jobber for at Mediebyråforeningen skal utvikle og implementere en felles klimakalkulator, som bransjestandard for måling av norske mediekampanjers CO₂-utslipp.

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen

Andre lignende artikler:

Samsnakka om alkohol?
Samsnakka om alkohol?

Tidligere i år ble det kjent at Av-og-til valgte oss som sitt nye reklamebyrå på tematikken ungdom og alkohol. Endelig er første kampanje på lufta.

read more
Av-og-til velger Atyp
Av-og-til velger Atyp

I en nylig avsluttet byråkonkurranse ble det klart at Atyp i årene som kommer skal løse kommunikasjonen som skal hjelpe foreldre å ta praten med ungdom om alkohol. Målet er å bidra til å utsette debutalderen og redusere risikofylt alkoholbruk.

read more

Note to self – derfor bør historiefortellere omfavne Byron Sharp

Byron Sharp, eller rettere sagt tolkningen av hans bøker har vært et hår i suppa for mange av oss som jobber med å lage reklame.

Samsnakka om alkohol?

Tidligere i år ble det kjent at Av-og-til valgte oss som sitt nye reklamebyrå på tematikken ungdom og alkohol. Endelig er første kampanje på lufta.

Praksisteam på besøk

De siste månedene har vi vært så heldige å ha Caroline og Gjon på besøk hos oss.