Klare regler gir tryggere ungdom
Av-og-til jobber blant annet for å utsette alkoholdebut og redusere risikofylt alkoholbruk blant ungdom. De ønsket å kommunisere alkovett til foreldre og ungdom på en ny og annerledes måte under årets høstkampanje.
– Forskning viser at i familier hvor man har klare regler for alkohol, drikker tenåringen mindre, og mer forsiktig. Likevel vet ikke 1 av 6 tenåringer om de får lov til å drikke alkohol av foreldrene sine eller ikke. Vi ga Atyp utfordringen med å hjelpe foreldrene til å ha bedre samtaler med tenåringene sine, sier Eli Marie Stavlund i Av-og-til.
Vi satte oss et tydelig mål: Å gi foreldrene et godt verktøy og en god anledning til å snakke med tenåringen sin om alkohol.
3 av 4 av unge vil drikke før de er ferdig med videregående. Vår innfallsvinkel har derfor vært at om vi klarer å påvirke foreldre slik at noen av disse ungdommene viser mer alkovett, vil vi ha gjort en stor forskjell.
Rådene er ganske klare: Sett klare grenser for alkoholbruk, start tidlig med å snakke med barna om alkohol, ha en åpen dialog og vær tilgjengelig. Foreldre trenger ikke å lære mer om mulige konsekvenser og farer, det de trenger er veiledning til hvordan å snakke med barna sine om alkohol. Og slik ble Samsnakka-testen født.
Den gode følelsen av å være samsnakka
Så i stedet for å vise alle farene oppfordrer vi foreldrene til å teste hvor samsnakka de er med tenåringen sin.
Vi synes «Samsnakka» er et spesielt fint ord i denne sammenhengen. Det oppsummerer på mange måter det beste foreldrene og ungdommene kan håpe på å være, før man på et eller annet tidspunkt havner i situasjoner med alkohol. Hele kampanjen ble derfor bygget rundt dette ordet.
For å ta tempen på hvor samsnakka norske foreldre og tenåringer er om alkohol, inviterte vi tre foreldre og deres tenåringer til et lite eksperiment. Deltagerne visste ikke hva de gikk til, og måtte sammen svare på ulike spørsmål knyttet til alkohol. Det ble det veldig fine samtaler av, som vi filmet og brukte som inndragere til testen.
Mange vil bli samsnakka
I Samsnakka-testen skal foreldre og ungdommen, hver for seg, svare på spørsmål. I retur får de en pekepinn på hva man har snakket nok om og hva man burde snakke mer om. Testen skal fremover også brukes i foreldremøter og på ulike arrangementer.
Kampanjen kan allerede vise til svært gode resultater. Over 3500 foreldre og tenåringer har så langt gjennomført Samsnakka-testen. Og innholdet fenger målgruppen. Filmene på sosiale medier har så langt en CTR på over 3 %.
Filmene er produsert i samarbeid med Magga & Anders.
Klare regler gir tryggere ungdom
Av-og-til jobber blant annet for å utsette alkoholdebut og redusere risikofylt alkoholbruk blant ungdom. De ønsket å kommunisere alkovett til foreldre og ungdom på en ny og annerledes måte under årets høstkampanje.
– Forskning viser at i familier hvor man har klare regler for alkohol, drikker tenåringen mindre, og mer forsiktig. Likevel vet ikke 1 av 6 tenåringer om de får lov til å drikke alkohol av foreldrene sine eller ikke. Vi ga Atyp utfordringen med å hjelpe foreldrene til å ha bedre samtaler med tenåringene sine, sier Eli Marie Stavlund, kommunikasjonssjef i Av-og-til.
Hos Atyp satte de et tydelig mål. Å gi foreldrene et godt verktøy og god anledning til å snakke med tenåringen sin om alkohol.
– 3 av 4 av unge vil drikke før de er ferdig med videregående. Vår innfallsvinkel har derfor vært at om vi klarer å påvirke foreldre slik at noen av disse ungdommene viser mer alkovett, vil vi ha gjort en stor forskjell, sier strategisk rådgiver i Atyp, Svein Larsen
– Rådene er ganske klare: Sett klare grenser for alkoholbruk, start tidlig med å snakke med barna om alkohol, ha en åpen dialog og vær tilgjengelig. Vi satt oss som mål å hjelpe foreldrene med alt dette. Foreldre trenger ikke å lære mer om mulige konsekvenser og farer, det de trenger er veiledning til hvordan å snakke med barna sine om alkohol. Og slik ble Samsnakka-testen født, fortsetter Larsen.
Den gode følelsen av å være samsnakka
Så i stedet for å vise alle farene, bestemte Atyp seg for å oppfordre foreldrene til å teste hvor samsnakka de er med tenåringen sin.
– Vi syns «samsnakka» er et spesielt fint ord i denne sammenhengen. Det oppsummerer på mange måter det beste foreldrene og ungdommene kan håpe på å være, før man på et eller annet tidspunkt havner i situasjoner med alkohol. Så vi bestemte oss for å bygge hele kampanjen rundt dette ordet, sier tekstforfatter Ulrik Solum Waagsether
– For å ta tempen på hvor samsnakka norske foreldre og tenåringer er om alkohol, inviterte vi tre foreldre og deres tenåringer til et lite eksperiment. Deltagerne visste ikke hva de gikk til, og måtte sammen svare på ulike spørsmål knyttet til alkohol. Det ble det veldig fine samtaler av, som vi filmet og brukte som inndragere til testen, sier art director Sindre Veseth Foss.
Mange vil bli samsnakka.
I Samsnakka-testen (av-og-til.no/samsnakka) skal foreldre og ungdommen, hver for seg, svare på 11 spørsmål relatert til egne samtaler om alkohol. I retur får de en pekepinn på hva man har snakket nok om og hva man burde snakke mer om. Testen skal fremover også brukes i foreldremøter og på ulike arrangementer.
Atyp Media melder om
Kampanjen gikk live for en uke siden, og kan allerede vise til svært gode resultater. Over 3500 foreldre og tenåringer har så langt gjennomført Samsnakka-testen. Og innholdet fenger målgruppen. Filmene på sosiale medier har så langt en CTR på over 3 %.
Testen er i sin helhet laget av Atyp. Og filmene er produsert i samarbeid med Magga & Anders.
Involverte fra Av-og-til:
Eli Marie Stavlund, kommunikasjonssjef
Kaia Indiane Grinden Lilleseth, kommunikasjonsrådgiver
Involverte fra Magga & Anders:
Magnus Liestøl, Produsent
Bastian Fjeld, Regissør
Linda Brede, Produksjonssjef
Involverte fra Atyp:
Sindre Veseth Foss, Art director
Ulrik Solum Waagsether, Tekstforfatter
Svein Larsen, Rådgiver
Christina Langthon, Prosjektleder
Carl-Erik Engelstad, Grafisk designer
Niri Bøyesen, Grafisk designer
William Grøslie, Full Stack designer
Susanna Bakken Nielsen, Medierådgiver
Randi Repstad, SoMe-spesialist
Henrik Støre, digital spesialist
Caroline Dammen, Kreatør
Gjon Gjokaj, Kreatør
Ønsker du mer informasjon?
Ulrik Solum Waagsether
ulrik@atyp.no
+47 976 87 343