Kategori:

Samsnakka om alkohol?

Etter at det ble kjent at Av-og-til valgte oss som sitt nye reklamebyrå, er endelig den første kampanje på lufta.

Klare regler gir tryggere ungdom 
Av-og-til jobber blant annet for å utsette alkoholdebut og redusere risikofylt alkoholbruk blant ungdom. De ønsket å kommunisere alkovett til foreldre og ungdom på en ny og annerledes måte under årets høstkampanje. 
 
– Forskning viser at i familier hvor man har klare regler for alkohol, drikker tenåringen mindre, og mer forsiktig. Likevel vet ikke 1 av 6 tenåringer om de får lov til å drikke alkohol av foreldrene sine eller ikke. Vi ga Atyp utfordringen med å hjelpe foreldrene til å ha bedre samtaler med tenåringene sine, sier Eli Marie Stavlund i Av-og-til. 
 
Vi satte oss et tydelig mål: Å gi foreldrene et godt verktøy og en god anledning til å snakke med tenåringen sin om alkohol.  

3 av 4 av unge vil drikke før de er ferdig med videregående. Vår innfallsvinkel har derfor vært at om vi klarer å påvirke foreldre slik at noen av disse ungdommene viser mer alkovett, vil vi ha gjort en stor forskjell.
 
Rådene er ganske klare: Sett klare grenser for alkoholbruk, start tidlig med å snakke med barna om alkohol, ha en åpen dialog og vær tilgjengelig. Foreldre trenger ikke å lære mer om mulige konsekvenser og farer, det de trenger er veiledning til hvordan å snakke med barna sine om alkohol. Og slik ble Samsnakka-testen født.

Den gode følelsen av å være samsnakka 
 
Så i stedet for å vise alle farene oppfordrer vi foreldrene til å teste hvor samsnakka de er med tenåringen sin. 
 
Vi synes «Samsnakka» er et spesielt fint ord i denne sammenhengen. Det oppsummerer på mange måter det beste foreldrene og ungdommene kan håpe på å være, før man på et eller annet tidspunkt havner i situasjoner med alkohol. Hele kampanjen ble derfor bygget rundt dette ordet.
 
For å ta tempen på hvor samsnakka norske foreldre og tenåringer er om alkohol, inviterte vi tre foreldre og deres tenåringer til et lite eksperiment. Deltagerne visste ikke hva de gikk til, og måtte sammen svare på ulike spørsmål knyttet til alkohol. Det ble det veldig fine samtaler av, som vi filmet og brukte som inndragere til testen.

Mange vil bli samsnakka 
I Samsnakka-testen skal foreldre og ungdommen, hver for seg, svare på spørsmål. I retur får de en pekepinn på hva man har snakket nok om og hva man burde snakke mer om. Testen skal fremover også brukes i foreldremøter og på ulike arrangementer. 
 
Kampanjen kan allerede vise til svært gode resultater. Over 3500 foreldre og tenåringer har så langt gjennomført Samsnakka-testen. Og innholdet fenger målgruppen. Filmene på sosiale medier har så langt en CTR på over 3 %. 

Filmene er produsert i samarbeid med Magga & Anders.

Klare regler gir tryggere ungdom 
Av-og-til jobber blant annet for å utsette alkoholdebut og redusere risikofylt alkoholbruk blant ungdom. De ønsket å kommunisere alkovett til foreldre og ungdom på en ny og annerledes måte under årets høstkampanje. 
 
– Forskning viser at i familier hvor man har klare regler for alkohol, drikker tenåringen mindre, og mer forsiktig. Likevel vet ikke 1 av 6 tenåringer om de får lov til å drikke alkohol av foreldrene sine eller ikke. Vi ga Atyp utfordringen med å hjelpe foreldrene til å ha bedre samtaler med tenåringene sine, sier Eli Marie Stavlund, kommunikasjonssjef i Av-og-til. 
 
Hos Atyp satte de et tydelig mål. Å gi foreldrene et godt verktøy og god anledning til å snakke med tenåringen sin om alkohol.  
 
– 3 av 4 av unge vil drikke før de er ferdig med videregående. Vår innfallsvinkel har derfor vært at om vi klarer å påvirke foreldre slik at noen av disse ungdommene viser mer alkovett, vil vi ha gjort en stor forskjell, sier strategisk rådgiver i Atyp, Svein Larsen 
 
– Rådene er ganske klare: Sett klare grenser for alkoholbruk, start tidlig med å snakke med barna om alkohol, ha en åpen dialog og vær tilgjengelig. Vi satt oss som mål å hjelpe foreldrene med alt dette. Foreldre trenger ikke å lære mer om mulige konsekvenser og farer, det de trenger er veiledning til hvordan å snakke med barna sine om alkohol. Og slik ble Samsnakka-testen født, fortsetter Larsen. 
 
Den gode følelsen av å være samsnakka 
 
Så i stedet for å vise alle farene, bestemte Atyp seg for å oppfordre foreldrene til å teste hvor samsnakka de er med tenåringen sin. 
 
– Vi syns «samsnakka» er et spesielt fint ord i denne sammenhengen. Det oppsummerer på mange måter det beste foreldrene og ungdommene kan håpe på å være, før man på et eller annet tidspunkt havner i situasjoner med alkohol. Så vi bestemte oss for å bygge hele kampanjen rundt dette ordet, sier tekstforfatter Ulrik Solum Waagsether 
 
– For å ta tempen på hvor samsnakka norske foreldre og tenåringer er om alkohol, inviterte vi tre foreldre og deres tenåringer til et lite eksperiment. Deltagerne visste ikke hva de gikk til, og måtte sammen svare på ulike spørsmål knyttet til alkohol. Det ble det veldig fine samtaler av, som vi filmet og brukte som inndragere til testen, sier art director Sindre Veseth Foss. 
 
 
Mange vil bli samsnakka. 
I Samsnakka-testen (av-og-til.no/samsnakka) skal foreldre og ungdommen, hver for seg, svare på 11 spørsmål relatert til egne samtaler om alkohol. I retur får de en pekepinn på hva man har snakket nok om og hva man burde snakke mer om. Testen skal fremover også brukes i foreldremøter og på ulike arrangementer. 
 
Atyp Media melder om  
Kampanjen gikk live for en uke siden, og kan allerede vise til svært gode resultater. Over 3500 foreldre og tenåringer har så langt gjennomført Samsnakka-testen. Og innholdet fenger målgruppen. Filmene på sosiale medier har så langt en CTR på over 3 %. 

 
Testen er i sin helhet laget av Atyp. Og filmene er produsert i samarbeid med Magga & Anders. 

Involverte fra Av-og-til: 
Eli Marie Stavlund, kommunikasjonssjef 
Kaia Indiane Grinden Lilleseth, kommunikasjonsrådgiver 
  
Involverte fra Magga & Anders: 
Magnus Liestøl, Produsent 
Bastian Fjeld, Regissør 
Linda Brede, Produksjonssjef

Involverte fra Atyp: 
Sindre Veseth Foss, Art director 
Ulrik Solum Waagsether, Tekstforfatter 
Svein Larsen, Rådgiver 
Christina Langthon, Prosjektleder 
Carl-Erik Engelstad, Grafisk designer 
Niri Bøyesen, Grafisk designer 
William Grøslie, Full Stack designer 
Susanna Bakken Nielsen, Medierådgiver 
Randi Repstad, SoMe-spesialist 
Henrik Støre, digital spesialist 
Caroline Dammen, Kreatør 
Gjon Gjokaj, Kreatør 

Ønsker du mer informasjon?

Ulrik Solum Waagsether

+47 976 87 343

Ulrik

Andre lignende artikler:

Av-og-til velger Atyp
Av-og-til velger Atyp

I en nylig avsluttet byråkonkurranse ble det klart at Atyp i årene som kommer skal løse kommunikasjonen som skal hjelpe foreldre å ta praten med ungdom om alkohol. Målet er å bidra til å utsette debutalderen og redusere risikofylt alkoholbruk.

read more

Note to self – derfor bør historiefortellere omfavne Byron Sharp

Byron Sharp, eller rettere sagt tolkningen av hans bøker har vært et hår i suppa for mange av oss som jobber med å lage reklame.

Praksisteam på besøk

De siste månedene har vi vært så heldige å ha Caroline og Gjon på besøk hos oss.

Av-og-til velger Atyp

I en nylig avsluttet byråkonkurranse ble det klart at Atyp i årene som kommer skal løse kommunikasjonen som skal hjelpe foreldre å ta praten med ungdom om alkohol. Målet er å bidra til å utsette debutalderen og redusere risikofylt alkoholbruk.