Kategori:

Friele velger Atyp

Friele er ett av de aller sterkeste kaffemerkene på markedet i dag, og vi i Atyp gleder oss til å jobbe med de.

Med mer enn 220 års historie, har Friele en unik posisjon som Norges eldste kaffehus.

— Friele har vært en viktig del av nordmenns kaffevaner helt siden 1799. Nå gleder vi oss til å utvikle kommunikasjon som befester vår posisjon også for neste generasjon, sier nordisk merkevaresjef Mona Lindgren i Jacobs Douwe Egberts Norge, som er hovedansvarlig for Friele-merkevaren.

Det nederlandske kaffe-konsernet kjøpte Friele tilbake på midten av 2000-tallet og har tatt kampen om kaffekundene med kjedenes egne merkevarer.

Den kampen ser ut til å ha gått bra for i 2021 hadde Friele eller Jacobs Douwe Egberts Norge en omsetning på 1,2 milliarder kroner, mens nærmeste utfordrer er Joh. Johansson Kaffe som står bak Ali Kaffe og Evergood landet på en omsetning på drøye milliarden i 2021.

Kombinasjonen Bergen og nytraktet kaffe, det blir ikke bedre.
– Sindre, kreatør og bergenser

— Atyps forståelse av vår merkevarestrategi og respekt for vår historie, kombinert med gode kreative løsninger, ble avgjørende for valget, sier Lindgren.

— Oppdraget for Norges eldste kaffehus inkluderer nytt kommunikasjonskonsept og utvikling av løsninger for hele markedsmiksen. Sammen skal vi lage løsninger som engasjerer og inspirerer kaffetørste nordmenn, og vi er allerede godt i gang, sier byråleder Hågen.

— Å få bidra til Frieles fremtidige historiefortelling er spennende på mange måter. Uten å røpe for mye så ligger det mange muligheter i nordmenns forhold til og lidenskap for kaffe, sier strategisk rådgiver Morten.

Friele er ett av de aller sterkeste kaffemerkene på markedet i dag, og vi gleder oss til å være med på å gi kommunikasjonen rundt Friele et løft. Det blir en viktig kunde for Atyp. Det er en ærverdig og autentisk merkevare som er i sterk konkurranse med andre aktører. Samtidig er kaffe også et produkt som mange kan oppfatte som litt generisk. Det blir en spennende utfordring å være med på å utvikle en kommunikasjon som forklarer folk at kaffe kan smake forskjellige og opprettholder det autentiske og det emosjonelle båndet til Friele-merkevaren og ikke minst produktet.

Ønsker du mer informasjon?

Morten Micalsen

Andre lignende artikler:

Av-og-til velger Atyp
Av-og-til velger Atyp

I en nylig avsluttet byråkonkurranse ble det klart at Atyp i årene som kommer skal løse kommunikasjonen som skal hjelpe foreldre å ta praten med ungdom om alkohol. Målet er å bidra til å utsette debutalderen og redusere risikofylt alkoholbruk.

read more
Godt å bare få det servert
Godt å bare få det servert

Fjordland har tidligere fokusert på produktserier og enkeltprodukter i markedsføringen sin. I det nye knippet med reklamefilmer er målet å tydeligjøre merkevaren, samt gjøre den lettere tilgjengelig på tvers av de ulike situasjonene der Fjordland kommer til unnsetning i hverdagen.

read more

Av-og-til velger Atyp

I en nylig avsluttet byråkonkurranse ble det klart at Atyp i årene som kommer skal løse kommunikasjonen som skal hjelpe foreldre å ta praten med ungdom om alkohol. Målet er å bidra til å utsette debutalderen og redusere risikofylt alkoholbruk.

Atyp + Bufdir = Sølvfisk 🐟

Filmen «Den utenkelige overgangen», som vi laget for Bufdir og fosterhjem.no har blitt premiert med Sølvfisken for mars.

Vi flytter – fra K11 til TM11

Etter nærmere 15 år i Karlstadgata 11, har vi funnet et nytt sted å bo!