Hvor var vi
Ved lansering i 2010, leverte Dent Oi på noe nytt og annerledes, sammen med Läkerol Yup. De var begge store pastiller i pose som fungerte bra som sukkerfri godterierstatning. Begge lanserte stadig nye og spennende smaker som sikret ny interesse for kategorien store pastiller.
Med tiden har imidlertid verdien av kategorien store pastiller falt og markedsandelen til Dent Oi har blitt kraftig redusert. I august 2020 var markedsandelen kun 12 %.
Hvor skal vi
Hvor skal veksten komme fra?
Vi vet at nyheter har drevet 10+ % av salget i kategorien, fordi nyheter øker bruksfrekvens hos eksisterende brukere og nye (og gamle) forbrukere trekkes til kategorien.
Vi vet også at det er de yngste forbrukerne som prøver nyhetene først. Det er derfor viktig med nyheter og innovasjoner mot målgruppen kvinner 20 til 39 år for å opprettholde interesse i kategorien. Nå var det lenge siden sist!
Hva gjorde vi
Vi utviklet et kommunikasjonskonsept tett på produktets egenskaper: Flip To Change! Alle løsninger ble laget for å være svært tett på produkt og pakning. Vi dramatiserte på navnet Flip og lot produkt, tekster, logo og pakning rotere rundt og rundt.
Teaserkampanje: Dentelisten.no
For å kick-starte lanseringen i uke 38 og for å kunne gjøre sampling i en tid med korona-restriksjoner, lanserte vi Dentelisten.no i uke 32. Dette var en kampanjeside hvor målgruppen kunne sette seg på en venteliste, eller «denteliste» som vi kalte det. Ved å registrere navn og postadresse var du med i trekningen av smaksprøver på den nye og ukjente pastillen.
Vi satte mål om 1000 registreringer for denne teaserkampanjen. I løpet av tre uker fikk landingssiden 105 201 besøkende og 22 299 av dem registrerte seg for å smake verdensnyheten (konvertering på 22 %).
Hovedkampanje: Flip to Change.
I uke 38 ble Dent Flip lansert nasjonalt med en kampanje på statiske og digitale flater utendørs, online video, video i banner, sosiale medier og et samarbeid med Tise.
Resultater
Fra 12 % til 45 % markedsandel på 10 uker.
Dent Flip ble lansert i uke 38 2020. Ti uker senere var Dent blitt markedsleder i kategorien store pastiller med en markedsandel på 45 %. Opp fra 12 % i uke 32. Andelene er tatt på bekostning av Läkerol Yup (40%) og IFA i pose (15 %).
Kategorivekst på 4,1 %
Dent Flip Licorice & Caramel har rekruttert 4,1 % nye brukere til kategorien store pastiller i løpet av 10 uker.
Nesten dobbelt så høy gjenkjøpsprosent som konkurrenten
Dent Flip Licorice & Caramel har en gjenkjøpsprosent på 21 % mot 12 % for Lakerol Yup Mango/Lime da den ble lansert med tilsvarende distribusjon.
Sterke kommunikasjonseffekter
Kampanjen leverte en kjennskap på 49 % i målgruppen kvinner 20 til 39 år i en kampanjemåling gjennomført av Zenith. Videre mener 83 % av målgruppen at lanseringskampanjen har en tydelig avsender og 41 % svarer at kampanjen gir dem lyst til å prøve / smake Dent Flip. Noe de også har gjort, siden Dent igjen er markedsleder i kategorien!
Ønsker du mer informasjon?
Marius Jensen
marius@atyp.no
+47 900 19 870