Kategori:

Av-og-til velger Atyp

I en nylig avsluttet byråkonkurranse ble det klart at Atyp i årene som kommer skal løse kommunikasjonen som skal hjelpe foreldre å ta praten med ungdom om alkohol. Målet er å bidra til å utsette debutalderen og redusere risikofylt alkoholbruk.

Av-og-til jobber med å informere om og forebygge de negative konsekvensene av alkoholbruk. Sammen med Atyp sikter de mot å styrke og videreutvikle sin kommunikasjon rundt ungdoms alkoholbruk.

– Vi brukte god tid på å kartlegge hvilke byråer som vi trodde ville passe godt til oppgaven, før vi inviterte tre byråer til å fortelle oss hvordan de ville angrepet ungdomskampanjen. Atyp imponerte oss med god oppgaveforståelse, og strategisk tilnærming. Atyp viste også flere interessante og relevante referansecase, og var en klar vinner blant de tilbyderne vi snakket med, sier kommunikasjonsjef Eli Marie Stavlund i Av-og-til.

– Alkoholbruk blant unge er noe som bekymrer mange tenåringsforeldre. De fleste ønsker at barna skal starte så sent som mulig, og vise måtehold når de først begynner å drikke – men få vet hvordan de skal snakke med barna om dette. Dette har vi lyst til å hjelpe de med, sier Svein Larsen, strategisk rådgiver i Atyp. 

Fra venstre: Gjon, Christina, Ulrik, Sindre og Svein fra Atyp. Eli og Kaia  fra Av-og-til.

Ansvarlig kreativt team hos Atyp er Sindre Veseth Foss og Ulrik Solum Waagsether.

– Kombinasjonen adferdsendring og viktig sak er det vi synes er aller mest spennende å jobbe med, så dette er en drømmeoppgave. I tillegg har vi som småbarnsforeldre en sterk egeninteresse i å bidra til å gjøre det enklere å snakke med barn og unge om alkohol, sier teamet.

– Vi vil også berømme gjengen i Av-og-til for en veldig fin og velorganisert prosess i tråd med Kreativt Forums nye retningslinjer, avslutter Svein Larsen.

Reklame-og-media

Atyp skal stå for både reklame og media på vegne av sin nye kunde.
– Vi har både rene reklamekunder, rene mediekunder og stadig flere som velger oss for begge deler. Å få jobbe på tvers gir både ekstra kreativ kraft og større muligheter, så dette gleder vi oss til, sier leder for Media i Atyp, André Thorsen.  

Det nye samarbeidet er allerede i gang, og Atyps første kampanje for Av-og-til skal lanseres senere i år.

Andre lignende artikler:

Karakterdreven historiefortelling oppnår vesentlig bedre oppmerksomhet enn forklarende reklame
Karakterdreven historiefortelling oppnår vesentlig bedre oppmerksomhet enn forklarende reklame

Det er godt dokumentert at reklame rettet mot høyre hjernehalvdel i større grad engasjerer følelser, huskes bedre og derfor er mer effektiv på lang sikt enn reklame rettet mot venstre hjernehalvdel (Se f.eks. Orlando Wood, Lemon – how the advertising brain turned sour). I denne analysen ser vi på forskjellene i evne til å generere oppmerksomhet mellom filmer som aktiviserer henholdsvis høyre og venstre hjernehalvdel.

read more

Karakterdreven historiefortelling oppnår vesentlig bedre oppmerksomhet enn forklarende reklame

Det er godt dokumentert at reklame rettet mot høyre hjernehalvdel i større grad engasjerer følelser, huskes bedre og derfor er mer effektiv på lang sikt enn reklame rettet mot venstre hjernehalvdel (Se f.eks. Orlando Wood, Lemon – how the advertising brain turned sour). I denne analysen ser vi på forskjellene i evne til å generere oppmerksomhet mellom filmer som aktiviserer henholdsvis høyre og venstre hjernehalvdel.

Atyp delte mentale snarveier på fullbooket frokostseminar

På frokostseminaret AtypLeaks fikk deltakerne et innblikk i hvordan nudging (dulting) kan brukes strategisk for å påvirke holdninger og atferd.

Her kan lese gjennom innholdet og eksempler på de 8 nudging teknikkene som ble presentert på seminaret.

Er nettsiden din i ferd med å bli usynlig?

Hvordan du holder deg synlig når AI endrer spillereglene