A brand is an idea that people live by

En sterk merkevare er mer enn et navn og en logo. Sterke merkevarer har en tydelig forretningsidé som relevante målgrupper legger merke til, tror på og handler med. I denne artikkelen viser vi eksempel på hvordan vi i atyp gjør en idé om til en merkevare.

Den rosa elektrikerkjeden

Private husholdninger er vant til å måtte vente på å få hjelp med håndverkertjenester innenfor el-, rør- og bygg. Å bli kjent for å tilby private husholdinger landets raskeste respons og bistand med elektrikertjenester, har potensiale til å bli populært, om det gjøres på riktig måte.

Hvilken arketype kan hjelpe oss å forstå hvem vi er?

Med ønske om å vise forståelse for hva kundene trenger, er en imøtekommende arketype mest relevant, fordi den kan bidra til at merkevaren fremstår som en utadvendt, sympatisk og ærlig tilbyder av elektrikertjenester.

Hvilken fargepalett kler arketypen best?

En gjennomgang av hva som benyttes i kategorien gir et godt utgangspunkt for å vurdere hvilken fargepalett som vil bidra til å gjøre den beste jobben. Ettersom markedsanalysene viste at færre en 1% bruker rosa som sin primærfarge, og fargen symboliserer både sjarme og omsorg, ble det naturlig å anbefale rosa. Brukt på riktig måte, vil det gjøre merkevaren både mer synlig og tilgjengelig i markedet.

Hvilket navn skal vi bruke?

Å velge riktig navn er et viktig suksesskriterium for fremtidig posisjonering av merkevaren. I atyp benytter vi en navneprosess bestående av følgende trinn:

 

  1. Mål med navnet
  2. Navnegenerering
  3. Shortlist seleksjon
  4. Kvantitativ rangering basert på NameScorecard
  5. Domenesjekk og varemerkejuridisk kontroll.
  6. Anbefaling

Logo og designmanual

Med primærfarge og navn på plass, ferdigstilles øvrig fargepalett, fonter og logo.

Hva skal vi si?

Selv om rask og god service ikke alltid kan sies å være bransjestandard, er det likevel ganske utslitte begreper. Derfor må vi finne vår måte å snakke om kort vei til rask respons, hele tiden: Ett problem som du kanskje trenger hjelp til? Etterfulgt av et svar der vi forteller deg hvordan du enkelt og raskt får løst det.

Trenger du elektriker? Ring 02424 og vi er der i en fei.

«Trenger du elektriker» er et variabelt element. Dette byttes ut med alle de forskjellige behovene som Boligelektrikeren er til for å løse.

«Ring 02424 og vi er der i en fei» er et fast element. Vi har valgt å alltid ha med telefonnummeret fordi det er lett å huske, samtidig som det signaliserer hurtighet og tilgjengelighet.

At det er kort vei fra problem til løsning understrekes av at setningen som beskriver løsningen alltid er plassert rett etter problemet. 

I en fei, er et velkjent og folkelig uttrykk som beskriver noe som går unna raskt, uten å spesifisere tiden helt konkret. Å snakke enkelt, tydelig og litt folkelig gir lav terskel for å ta kontakt med oss. 

Hvor skal vi si det?

Med egetutviklet rammeverk som grunnlag, analyserer vi oss frem til den medieplanen som vil gi mest effekt for hver investerte krone, sett i lys av hvilke kommunikasjonsoppgaver og KPIer som er av størst betydning for merkevaren.

Svært ofte handler det om å anvende mediekanaler med stor bredde for å bearbeide passive brukere for fremtidige kjøp, samtidig som man ivaretar behovet for å konvertere aktive brukere gjennom kundereisen i et performance løp, slik at medieplanen evner å fange interesse, skape interaksjon, sikre konvertering og stimulere til anbefalinger og økt lojalitet.

Google Ads kontostruktur

En god kontostruktur for betalt søk er viktig for å lykkes med en effektiv always-on plan. Sammen identifiserer vi relevante annonsegrupper, overskrifter, beskrivelser samt positive og eventuelt negative søkord.

Google Datastudio

Et operativt datastudio gir deg best mulig beslutningsstøttegrunnlag for optimalisering av annonsemidlene.

Vi skreddersyr datastudio ift til dine behov, slik at du og dine partnere kan se hvordan det går med deres investeringer, i lys av deres viktigtste mål og KPI’er.

Trenger du bistand med din idé?

Om du tror på strategisk kreativitet som virkemiddel til vekst, så er det bare å ta kontakt. atyp er et kreativt fullservice byrå, som er på jobb for å levere alt en moderne annonsør trenger.

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen

Andre lignende artikler:

På tide å gå i livbåten?
På tide å gå i livbåten?

Sosiale medier har slått innover oss som en tsunami og endret medielandskapet totalt de siste 10–12 årene. Det har etterlatt et landskap som kanskje ikke ble helt det vi håpet – og det er på tide å engasjere seg i konsekvensene.

read more
Derfor heier Atyp på norske redaktørstyrte medier
Derfor heier Atyp på norske redaktørstyrte medier

Det finnes tre typer markedsførere; de som har en god plan for hvordan de skal operere etter cookiens død, de som jobber med en løsning og de som ikke har tenkt på det som et problem. Uansett hvem du er, er det både etiske, tekniske, klimamessige og juridiske grunner til å heie på norske redaktørstyrte medier i tiden etter cookiens død. Den tiden starter nå.

read more
Godt å bare få det servert
Godt å bare få det servert

Fjordland har tidligere fokusert på produktserier og enkeltprodukter i markedsføringen sin. I det nye knippet med reklamefilmer er målet å tydeligjøre merkevaren, samt gjøre den lettere tilgjengelig på tvers av de ulike situasjonene der Fjordland kommer til unnsetning i hverdagen.

read more
Det er mye å tjene på å handle reklame og media samme sted
Det er mye å tjene på å handle reklame og media samme sted

Ved å samle alt en moderne annonsør trenger i ett og samme byrå, vil tiden som går med til overlappende oppgaver reduseres med opptil 49 %. Så hvis vi er enige om at tid er penger – kan tiden man sparer frigjøre midler til å skape mer verdi, større effekt og økt avkastning. Vi tror dette kort oppsummert er verdien av å samle alt hos ett og samme miljø.

read more

Dobbel seier i ANFO Effekt

Yes! Sammen med Fjordland hentet vi to premier i årets ANFO Effekt.

Fotballfilmen har gått til utlandet

Det er veldig gøy å se at vår nyeste reklamefilm for Bufdir og fosterhjem.no har blitt plukket opp av internasjonale bransjesider.

Atyp avslører: Distinkte merkemarkører gjorde underverker for content-løpet til Norges største arbeidsplass

Honningcentralen ville minne folk om ulike fordeler ved bruk av honning. En viktig del av mediemiksen var å lage en content-artikkel med tilhørende native-annonser.