8 ideer til reklame på radio

Hvis du spør meg om et perfekt sted for å formidle kommersielle budskap, kan det godt hende jeg svarer radio. Reklame på radio er nemlig lett tilgjengelig, kjapt å produsere og relativt rimelig både å lage og distribuere.

Noen tenker kanskje at reklame på radio er både skrikete og masete. Det er i så fall et helt supert utgangspunkt for å kunne skille seg ut. For hvis de andre er slik og slik, så kan jo du bare være noe annet. Det finnes sikkert mer enn en million ulike grep og ideer du kan spille på i en radioreklame, men å nevne så mange ville tatt veldig lang tid både å skrive og å lese.

Derfor har jeg gjort en liten øvelse der jeg trekker frem 8 ideer til reklame på radio. Ja, ikke bare det, jeg har også – sammen med min makker Kristoffer Reppen – laget eksempler på hvordan det hele kan høres ut.

Gjenta. Jeg gjentar: gjenta.

Gjentakelse er et velkjent virkemiddel. Av og til føles det jo nesten som det er det eneste virkemiddelet som gjelder. Men man trenger ikke nødvendigvis gjenta pris eller sin egen fortreffelighet.

Man kan for eksempel gjenta en helt vanlig setning for å vise hva kontekst og tonefall har å si. Og det kan jo til og med bli litt artig.

Finn en unnskyldning.

Kan produktet du skal selge være en unnskyldning for å slippe noe annet? Jammen så supert, da! For det kan vi selvfølgelig lage radiospotter av. Fotball er jo en slik unnskyldning.

Tipper det er mange som kjenner seg igjen i at mye virker kjedelig hvis alternativet er å se fotball. Og hvis det ikke er kjedelig nok, så kan vi vel alltids karikere litt. Det blir fort fin radio av sånt!

Si takk.

Å takke noen blir aldri feil. Og det funker som bare det på radio. Hvis du ikke har noen andre å takke, så kan du for eksempel takke kundene dine. De har jo tross alt valgt ditt produkt fremfor alt annet som finnes der ute, og hvis ikke det fortjener en takk, så aner ikke jeg.

Hvis du legger litt flid i denne takken, så kan det til og med hende at de setter litt mer pris på den. For eksempel så kan du flikke litt på ord som rimer på hverandre. For rim overalt er jo aldri helt galt.

Plag skuespilleren.

Det fine med å benytte profesjonelle skuespillere i en radioreklame, er at du har betalt dem og dermed kan gjøre hva du vil. Som for eksempel å gi dem elektrisk støt med et spesiallaget armbånd og en fjernkontroll.

Da kan du fort få ekte reaksjoner og en litt annen stemning i budskapet enn hva andre annonsører pleier å ha. Og dette trikset passer jo spesielt bra hvis du skal, la oss si, selge biler som går på nettopp strøm.

Vær absurd.

Av og til kan det være veldig greit å lage sitt eget lille univers. Et fiffig univers der du kan finne på dine egne regler og snakke om akkurat det du vil. Så hvis du la oss si er veldig opptatt av flis, så kan du også snakke masse om flis. Enkelt og greit.

Og hvis du i tillegg krydrer med litt humor og absurditet, så kan det jo til og med hende at flere enn deg selv synes det er litt ålreit å høre på.

Vrak minner.

Det finnes uendelig med minner som betyr så mye for så mange. Men kjære vene, det skal da ikke være ditt problem! Nei, andres nostalgi må det være lov å tulle med.

Og kanskje spesielt hvis du skal selge gulv eller maling. Det er jo produkter som er som skapt for å nulle ut gamle historier og gjøre klart for nye. Dine historier! For når sant skal sies, så er det jo de du er opptatt av.

Døp om produktet ditt.

Kjært barn har mange navn, og diffuse produkter har enda flere. Om du skal lansere en app som ingen helt forstår hva skal gjøre, så kan du gi den et nytt navn. Eller enda bedre: mange nye navn.

Og da kan du for eksempel velge å kalle den akkurat det du tror folk kommer til å bruke appen til. Så er du i alle fall litt nærmere å snakke om noe de kunne ha interesse av å vite.

By på en smakebit!

Hvis du skal selge lyd, så kan du jo gjøre det veldig enkelt: bare lag litt lyd som ligner på den lyden du skal selge! Smart, ikke sant?

Så om for eksempel Storytel, som lever av å selge lydbøker, egentlig tenker at de må snakke om brukssituasjoner, tittelutvalg og enkelthet, så pakk det i alle fall inn som en lydbok. For folk flest sier jo sjelden nei til en smakebit hvis de vet at den er gratis. 

Jaja. Dette er altså bare et bittelite utvalg av alle de mulighetene vi har på radio. Og som nevnt innledningsvis, så er radioreklame både kjapt og relativt rimelig å lage. En kan derfor ha litt lavere skuldre på radio enn i mer tids- og kostnadsdrivende kanaler.  

Og hvis du lurer på om radio er kraftfullt nok for det du har på hjertet, så husk at det var radio som ble forbudt under krigen – ikke tv og Internett.

Summasummarum: skulle du være nysgjerrig på om radio kanskje kan være noe for deg, så er det jo ikke verre enn å sende en epost til sigurd@atyp.no, så tar vi det bare derfra. Kjempelett!

 

Vi høres på radio!
Hilsen Sigurd

Andre lignende artikler:

På tide å gå i livbåten?
På tide å gå i livbåten?

Sosiale medier har slått innover oss som en tsunami og endret medielandskapet totalt de siste 10–12 årene. Det har etterlatt et landskap som kanskje ikke ble helt det vi håpet – og det er på tide å engasjere seg i konsekvensene.

read more
Derfor heier Atyp på norske redaktørstyrte medier
Derfor heier Atyp på norske redaktørstyrte medier

Det finnes tre typer markedsførere; de som har en god plan for hvordan de skal operere etter cookiens død, de som jobber med en løsning og de som ikke har tenkt på det som et problem. Uansett hvem du er, er det både etiske, tekniske, klimamessige og juridiske grunner til å heie på norske redaktørstyrte medier i tiden etter cookiens død. Den tiden starter nå.

read more
Godt å bare få det servert
Godt å bare få det servert

Fjordland har tidligere fokusert på produktserier og enkeltprodukter i markedsføringen sin. I det nye knippet med reklamefilmer er målet å tydeligjøre merkevaren, samt gjøre den lettere tilgjengelig på tvers av de ulike situasjonene der Fjordland kommer til unnsetning i hverdagen.

read more
Det er mye å tjene på å handle reklame og media samme sted
Det er mye å tjene på å handle reklame og media samme sted

Ved å samle alt en moderne annonsør trenger i ett og samme byrå, vil tiden som går med til overlappende oppgaver reduseres med opptil 49 %. Så hvis vi er enige om at tid er penger – kan tiden man sparer frigjøre midler til å skape mer verdi, større effekt og økt avkastning. Vi tror dette kort oppsummert er verdien av å samle alt hos ett og samme miljø.

read more

Dobbel seier i ANFO Effekt

Yes! Sammen med Fjordland hentet vi to premier i årets ANFO Effekt.

Fotballfilmen har gått til utlandet

Det er veldig gøy å se at vår nyeste reklamefilm for Bufdir og fosterhjem.no har blitt plukket opp av internasjonale bransjesider.

Atyp avslører: Distinkte merkemarkører gjorde underverker for content-løpet til Norges største arbeidsplass

Honningcentralen ville minne folk om ulike fordeler ved bruk av honning. En viktig del av mediemiksen var å lage en content-artikkel med tilhørende native-annonser.