Et nytt kapittel i ditt liv, kan bli et viktig kapittel i noen andres

Atyp og Bufdir fikk med Marius Holst på laget, i kampen for å få flere menn på banen i fosterhjemssaken.

Over 200 barn i Norge trenger et fosterhjem, og behovet er økende. Dette til tross for at hele 19 % av nordmenn over 18 år svarer at de er positive til å bli fosterforeldre nå eller på sikt. Bufdir ønsket seg derfor et nytt kommunikasjonskonsept, som kan få flere til å se verdien av et slikt oppdrag, og som i større grad formidler at jobben som fosterforeldre er «krevende, men verdt det».

En ny taktikk
I Norge har fosterhjemsrekruttering historisk fokusert på barna som trenger et nytt hjem, og deres historier. Gitt den lave konverteringsraten sett opp mot antall interesserte, tok vi et strategisk valg om å gi hovedrollen i kommunikasjonen til de potensielle fosterforeldrene. Å få et nytt barn inn i huset er jo ikke bare et nytt kapittel i livet til barnet, men også et nytt kapittel i livet til foreldrene.

Bufdirs egne undersøkelser pekte også på en annen stor utfordring. Innsikt viser at når det kommer til vurderingsfasen, er kvinner mer positive og oftere initiativtakere enn menn. Men siden det å bli fosterfamilie er en beslutning som hele familien må ta sammen, ønsket vi denne gangen å kommunisere mer direkte til menn.

Så hvordan få flere menn på banen?
Et naturlig sted å begynne å lete var i fotballens verden. For få ting vekker så sterke følelser som fotball. Hele 128.000 nordmenn er medlem i en norsk supporterklubb for et fotballag på balløya. Det er langt flere enn de som er med i supporterklubbene til norske eliteserielag. Det er også langt flere enn medlemstallet til alle de politiske partiene i Norge til sammen.

En utenkelig overgang
Liverpool er fotballklubben i Norge med flest supportere. Samtidig som stadig flere norske barn går på trening med drakten til en av verdens beste spisser på Manchester City. Her fant vi et premiss for å fortelle en historie med en mann i hovedrollen. For du bytter aldri fotballklubb. Uansett. Eller?

You’ll Never Walk Alone
Etter å ha sikret rettighetene til verdens mest kjente fotball-hymne, ble allsang på Anfield gjenskapt til filmen. Låta passer like godt til en film om barn i fosterhjem som en film om en lojal fotballsupporter. Filmen er produsert av Fantefilm, med en noe motvillig Manchester United-supporter Marius Holst på regi og produsent Caroline Mathisen.

Lissepasning til media.
Atyp er ansvarlig for både strategi, reklame og media på kampanjen. Filmen hadde premiere 2. juledag 2023, også kjent som fotballens høytidsdag «Boxing Day» og skal følge Premier League-sendingene til Viaplay utover sesongen.

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen

Andre arbeider fra Atyp:

Et valg for generasjoner

Et valg for generasjoner

Hvordan løfter man en nesten hundre år gammel, norsk familiebedrift inn i fremtiden? Det var oppgaven vi fikk av NorDan. Sammen utviklet vi et langsiktig kommunikasjonskonsept som forener arv, håndverk og innovasjon: Et valg for generasjoner.

read more
Sparer tid med Senterstudio

Sparer tid med Senterstudio

Når mange butikker skal på lufta samtidig, kan veien fra innsendt materiell til publisering bli unødvendig tidkrevende. Med Atyp Senterstudio reduserer vi tidsbruk og feil, og sikrer forutsigbare leveranser med avtalt kvalitet.

read more

Wilhelmsen Ships Service appoints Atyp as global media agency partner

The partnership will help Wilhelmsen Ships Service (WSS) scale a performance-driven marketing model across regions and solution areas.

Atyp delte mentale snarveier på fullbooket frokostseminar

På frokostseminaret AtypLeaks fikk deltakerne et innblikk i hvordan nudging (dulting) kan brukes strategisk for å påvirke holdninger og atferd.

Her kan lese gjennom innholdet og eksempler på de 8 nudging teknikkene som ble presentert på seminaret.

Statens Vegvesen velger Atyp til både reklame og media

Etter en nylig gjennomført byråkonkurranse er det klart at Atyp skal bistå Statens Vegvesen med å løse kommunikasjonsoppgaver tilknyttet sesongaktiviteter de neste årene, og vi ble valgt på både reklame og media.