Å finne sammen i utenforskapet

Å føle på utenforskap og annerledeshet er ikke ukjent for de rundt 30 barna i Oslo som akkurat nå venter på et fosterhjem.

Mange skeive har erfaringer om utenforskap som kan være verdifulle i møte med disse barna. Derfor søker Barne- og Familieetaten i Oslo Kommune skeive fosterforeldre til barn som av ulike grunner ikke kan bo hjemme. Atyp har laget en printløsning til spesialutgaven av Blikk. Denne deles ut gratis under Oslo Pride og kan også ses på trikkestoppet utenfor Kontraskjæret. Det er også utviklet materiell til etatens stand i Pride Park for å komme i kontakt med skeive par som er åpne for et nytt kapittel i livet.

Dagbokteksten, som er utgangspunktet for løsningen, er skrevet av en ungdom i fosterhjem og senere bearbeidet av kreatørene i Atyp. Kommunikasjonens oppgave er todelt. Dette er en fin mulighet for etaten til å både vise støtte og åpenhet mot det skeive miljøet, og samtidig drive aktiv rekruttering av potensielle fosterforeldre.

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen

Andre arbeider fra Atyp:

Flere menn på banen i fosterhjemssaken

Flere menn på banen i fosterhjemssaken

Bufdir ønsket å få menn på banen i fosterhjemssaken. Atyp utviklet kommunikasjon på konseptet “Neste Kapittel” med historier om en Liverpool-supporter og en ishockeytrener. Kampanjen ble plassert rundt fotball- og ishockeyarrangementer for å nå menn. Kampanjen vant hele tre priser under Anfo Effekt 2024: Gull i Bærekraft, Kantar sin Innsiktspris og Grand Prix.

read more
Fjordlandslaget

Fjordlandslaget

Vinneren av ANFO Effekt for 2023 har hatt stor suksess med å samle hele porteføljen i et distinkt og helhetlig reklameunivers. Med dette grepet gjorde vi Fjordland lettere å huske på tvers av brukssituasjoner. I begynnelsen av 2025 gjennomførte Fjordland sin største designendring noensinne – denne gangen for å bli lettere å finne i butikkhyllene.

read more
Hele Norges regnskapsprogram

Hele Norges regnskapsprogram

Tripletex er det mest brukte regnskapsprogrammet i Norge, valgt av over 135 000 bedrifter. Når selskapet skulle vokse videre i 2025, trengte de et kommunikasjonskonsept som ikke bare handlet om enkelhet og fleksibilitet – men som også befester posisjonen som det naturlige førstevalget.

read more

Nominasjoner og prisdryss til Bufdir! 

Fotballfilmen «Den utenkelige overgangen» som vi har laget for Bufdir og Fosterhjem.no, har allerede vunnet Sølvfisken for mars, og fortsetter nå å...

Note to self – derfor bør historiefortellere omfavne Byron Sharp

Byron Sharp, eller rettere sagt tolkningen av hans bøker har vært et hår i suppa for mange av oss som jobber med å lage reklame.

Samsnakka om alkohol?

Tidligere i år ble det kjent at Av-og-til valgte oss som sitt nye reklamebyrå på tematikken ungdom og alkohol. Endelig er første kampanje på lufta.