Å finne sammen i utenforskapet

Å føle på utenforskap og annerledeshet er ikke ukjent for de rundt 30 barna i Oslo som akkurat nå venter på et fosterhjem.

Mange skeive har erfaringer om utenforskap som kan være verdifulle i møte med disse barna. Derfor søker Barne- og Familieetaten i Oslo Kommune skeive fosterforeldre til barn som av ulike grunner ikke kan bo hjemme. Atyp har laget en printløsning til spesialutgaven av Blikk. Denne deles ut gratis under Oslo Pride og kan også ses på trikkestoppet utenfor Kontraskjæret. Det er også utviklet materiell til etatens stand i Pride Park for å komme i kontakt med skeive par som er åpne for et nytt kapittel i livet.

Dagbokteksten, som er utgangspunktet for løsningen, er skrevet av en ungdom i fosterhjem og senere bearbeidet av kreatørene i Atyp. Kommunikasjonens oppgave er todelt. Dette er en fin mulighet for etaten til å både vise støtte og åpenhet mot det skeive miljøet, og samtidig drive aktiv rekruttering av potensielle fosterforeldre.

Ønsker du mer informasjon?

Marius Jensen

Andre arbeider fra Atyp:

Fjordland redder dagen igjen

Fjordland redder dagen igjen

I en verden der omgivelsene krisemaksimerer, fremstår Fjordland-brukeren ubekymret og avslappet. Slik kan man enkelt forklare konseptet som vant gull i ANFO Effekt for 2023. Mange har sett den lille ballerinaen som forestilte seg hvordan livet ble lagt i grus. Nylig fikk denne filmen sin oppfølger. Denne gangen er det en liten hund som står for krisemaksimeringen.

read more
Et valg for generasjoner

Et valg for generasjoner

Hvordan løfter man en nesten hundre år gammel, norsk familiebedrift inn i fremtiden? Det var oppgaven vi fikk av NorDan. Sammen utviklet vi et langsiktig kommunikasjonskonsept som forener arv, håndverk og innovasjon: Et valg for generasjoner.

read more
Sparer tid med Senterstudio

Sparer tid med Senterstudio

Når mange butikker skal på lufta samtidig, kan veien fra innsendt materiell til publisering bli unødvendig tidkrevende. Med Atyp Senterstudio reduserer vi tidsbruk og feil, og sikrer forutsigbare leveranser med avtalt kvalitet.

read more

10 vitenskapelig dokumenterte snarveier til reklameeffekt

I Atyp er vi mer enn gjennomsnittlig opptatt av å skape effekt. Effekt handler i de fleste tilfeller om å påvirke adferd, og vi lener oss derfor mot adferdspsykologien for å hente kunnskap og inspirasjon til hvordan vi mest effektivt kan påvirke adferd i en gitt situasjon.

Karakterdreven historiefortelling oppnår vesentlig bedre oppmerksomhet enn forklarende reklame

Det er godt dokumentert at reklame rettet mot høyre hjernehalvdel i større grad engasjerer følelser, huskes bedre og derfor er mer effektiv på lang sikt enn reklame rettet mot venstre hjernehalvdel (Se f.eks. Orlando Wood, Lemon – how the advertising brain turned sour). I denne analysen ser vi på forskjellene i evne til å generere oppmerksomhet mellom filmer som aktiviserer henholdsvis høyre og venstre hjernehalvdel.

Atypisk mediebruk gir full treff for Hafslund

Under høstens PropTech Summit testet Hafslund en ny reklamebærer for å løfte fjernvarme høyere på agendaen: to av Norges største reklameskjermer, strategisk plassert i glasshallen på Construction City – midt blant bransjens beslutningstakere.