Å finne sammen i utenforskapet

Å føle på utenforskap og annerledeshet er ikke ukjent for de rundt 30 barna i Oslo som akkurat nå venter på et fosterhjem.

Mange skeive har erfaringer om utenforskap som kan være verdifulle i møte med disse barna. Derfor søker Barne- og Familieetaten i Oslo Kommune skeive fosterforeldre til barn som av ulike grunner ikke kan bo hjemme. Atyp har laget en printløsning til spesialutgaven av Blikk. Denne deles ut gratis under Oslo Pride og kan også ses på trikkestoppet utenfor Kontraskjæret. Det er også utviklet materiell til etatens stand i Pride Park for å komme i kontakt med skeive par som er åpne for et nytt kapittel i livet.

Dagbokteksten, som er utgangspunktet for løsningen, er skrevet av en ungdom i fosterhjem og senere bearbeidet av kreatørene i Atyp. Kommunikasjonens oppgave er todelt. Dette er en fin mulighet for etaten til å både vise støtte og åpenhet mot det skeive miljøet, og samtidig drive aktiv rekruttering av potensielle fosterforeldre.

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen

Andre arbeider fra Atyp:

Ny identitet for AFF

Ny identitet for AFF

AFF – stiftelsen Administrativt Forskningsfond ved Norges Handelshøyskole, tilbyr en rekke ulike lederutviklingsprogrammer til næringslivet. Stiftelsen hadde behov for å samle alle programmer og aktiviteter i en felles merkevarestrategi med tilhørende visuell identitet.

read more
Nesten alle gjør det

Nesten alle gjør det

Alle bør sjekke skattekortet sitt, men 1 av 3 nordmenn gjør det likevel ikke. Tidligere opplysningskampanjer for å få flere til å sjekke skattekortet har bidratt til at andelen som sjekker blir færre og færre, men fortsatt er vi ikke i mål. Målet med årets kampanje var derfor å få enda flere til å sjekke skattekortene sine.

read more

Nominasjoner og prisdryss til Bufdir! 

Fotballfilmen «Den utenkelige overgangen» som vi har laget for Bufdir og Fosterhjem.no, har allerede vunnet Sølvfisken for mars, og fortsetter nå å...

Note to self – derfor bør historiefortellere omfavne Byron Sharp

Byron Sharp, eller rettere sagt tolkningen av hans bøker har vært et hår i suppa for mange av oss som jobber med å lage reklame.

Samsnakka om alkohol?

Tidligere i år ble det kjent at Av-og-til valgte oss som sitt nye reklamebyrå på tematikken ungdom og alkohol. Endelig er første kampanje på lufta.