Tell, don’t show.

De aller fleste lanseringer av nye bilmodeller fra Mercedes-Benz er låst til internasjonale bilder og oversetting av annonsetekster. Da vi skulle lansere toppmodellen Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC, møtte vi på et nytt og ukjent problem: Det fantes ingen bilder av bilen.

Denne typen biler fra Mercedes selges gjerne ut før de er lansert. Folk legger med andre ord gladelig 1,8 millioner på bordet for en bil de ikke har sett. Løsningen ble derfor å stole fullt og helt på kraften som ligger i modellnavnet, med tilhørende tall og benevnelser. Resultatet ble en dobbeltside med ord som skaper bilder, myntet på de som kjenner og elsker Mercedes- og AMG-merkevaren. For alle andre ble det en annerledes bilreklame, som ga en grunnleggende innføring i resultatet av over 120 års bilhistorie.

Mercedes
I 120 år har Mercedes vært ensbetydende med kvalitet, innovasjoner og førsteklasses kjøreopplevelser. Arven føres videre i en ny elektrisk tidsalder, representert med intelligente modeller for alle behov. Velg elektrisk, men ikke velg bort kvalitet.

AMG
I 1967 etablerte de tidligere Mercedes- ingeniørene Hans Werner Aufrecht og Erhard Melcher et selskap som skulle trimme motorer for racerbiler. De samarbeidet med Mercedes via touring car-serien, og fra 1990 ble samarbeidet utvidet til å gjelde serieproduserte biler. Kombinasjonen av sportslig racinghistorie og verdensberømt kvalitet ble en umiddelbar suksess. I 1999 ble AMG heleid av Daimler AG.

EQS
Mercedes-EQ representerer en ny elektrisk tidsalder. EQS er den første elektriske luksussedanen fra Mercedes-EQ, med krefter og komfort fra øverste hylle og rekkevidde inntil 780 km.

53
Tidligere stod tallet for bilens motorvolum, men i dag knyttes det til bilens effekt. Det er kun AMG-modellene som har disse betegnelsene, og det er hovedsakelig 43, 45, 53, 55 og 63 som benyttes. I denne modellen står tallet 53 for 658 hestekrefter.

4MATIC+
Et firehjulstrekksystem spesielt tilpasset ytelsene og kjøreegenskapene i en AMG, som gjør bilen mer smidig og responsiv.

Ønsker du mer informasjon?

Birgitte Christensen
+47 928 01 546

Birgitte Christensen

Andre arbeider fra Atyp:

Fjordland redder dagen igjen

Fjordland redder dagen igjen

I en verden der omgivelsene krisemaksimerer, fremstår Fjordland-brukeren ubekymret og avslappet. Slik kan man enkelt forklare konseptet som vant gull i ANFO Effekt for 2023. Mange har sett den lille ballerinaen som forestilte seg hvordan livet ble lagt i grus. Nylig fikk denne filmen sin oppfølger. Denne gangen er det en liten hund som står for krisemaksimeringen.

read more
Et valg for generasjoner

Et valg for generasjoner

Hvordan løfter man en nesten hundre år gammel, norsk familiebedrift inn i fremtiden? Det var oppgaven vi fikk av NorDan. Sammen utviklet vi et langsiktig kommunikasjonskonsept som forener arv, håndverk og innovasjon: Et valg for generasjoner.

read more
Sparer tid med Senterstudio

Sparer tid med Senterstudio

Når mange butikker skal på lufta samtidig, kan veien fra innsendt materiell til publisering bli unødvendig tidkrevende. Med Atyp Senterstudio reduserer vi tidsbruk og feil, og sikrer forutsigbare leveranser med avtalt kvalitet.

read more

10 vitenskapelig dokumenterte snarveier til reklameeffekt

I Atyp er vi mer enn gjennomsnittlig opptatt av å skape effekt. Effekt handler i de fleste tilfeller om å påvirke adferd, og vi lener oss derfor mot adferdspsykologien for å hente kunnskap og inspirasjon til hvordan vi mest effektivt kan påvirke adferd i en gitt situasjon.

Karakterdreven historiefortelling oppnår vesentlig bedre oppmerksomhet enn forklarende reklame

Det er godt dokumentert at reklame rettet mot høyre hjernehalvdel i større grad engasjerer følelser, huskes bedre og derfor er mer effektiv på lang sikt enn reklame rettet mot venstre hjernehalvdel (Se f.eks. Orlando Wood, Lemon – how the advertising brain turned sour). I denne analysen ser vi på forskjellene i evne til å generere oppmerksomhet mellom filmer som aktiviserer henholdsvis høyre og venstre hjernehalvdel.

Atypisk mediebruk gir full treff for Hafslund

Under høstens PropTech Summit testet Hafslund en ny reklamebærer for å løfte fjernvarme høyere på agendaen: to av Norges største reklameskjermer, strategisk plassert i glasshallen på Construction City – midt blant bransjens beslutningstakere.