Kategori:

Vår miljøpolicy

I tråd med vår ambisjon om å være et toneangivende kreativt byrå, ønsker vi at vårt arbeid med helse, miljø og sikkerhet holder høy standard, og bidrar til et trygt og motiverende arbeidsmiljø for våre ansatte – samtidig som vi reduserer vår virksomhets belastning på miljøet, slik at Oslo blir en bedre by å bo i. Derfor var det naturlig for oss å bli Miljøfyrtårn-sertifisert. Som sertifisert virksomhet jobber vi systematisk med forbedringer innen energi, avfall, transport, innkjøp og arbeidsmiljø. Vi påvirker miljøet både i vår egen drift – og via det vi leverer: kommunikasjonsløsninger og medieplaner som gjør en forskjell.

Kort om Miljøfyrtårn-sertifiseringen

Atyp ønsker å bidra til et mer bærekraftig samfunn og tar derfor ansvar for vår miljøpåvirkning. En viktig del av arbeidet er å være Miljøfyrtårn-sertifisert. Det betyr at vi har etablert et miljøledelsessystem som styrer klima- og miljøarbeidet og hjelper oss med å oppnå kontinuerlig forbedring. Sertifiseringen inneholder også konkrete krav som må oppfylles innen arbeidsmiljø, avfall, energi, innkjøp og transport.

Hvert år fyller vi ut en klima- og miljørapport som gir god oversikt over framgang og forbedringspotensial. Her kan dere lese vår Klima- og miljørapport for 2024. Her kan dere lese mer om Miljøfyrtårn-sertifiseringen.

Miljøstyring og sertifisering

Vi er sertifisert etter Miljøfyrtårn-standarden (sertifikatnr. 12978). Sertifiseringen dokumenterer at vi jobber systematisk med tiltak innen energi, avfall, transport, innkjøp og arbeidsmiljø – og gir oss et rammeverk for kontinuerlig forbedring. Miljøfyrtårn gir oss i tillegg en motiverende forståelse av hvordan vi kan bidra til FNs bærekraftsmål – og har blitt et viktig verktøy i arbeidet med å dokumentere og redusere utslipp i både drift og leveranser.

FNs bærekraftsmål 5
FNs bærekraftsmål 5

Atyp skal være en trygg, inkluderende og motiverende arbeidsplass. Vi jobber systematisk med HMS og psykososialt arbeidsmiljø, og følger opp konkrete mål for trivsel, lavt sykefravær og tilbakemeldingskultur gjennom jevnlige medarbeiderundersøkelser.

I Atyp ønsker vi så langt det er praktisk mulig å tilrettelegge for at både kvinner og menn kan kombinere yrkeskarriere med familieliv. Når ansiennitet, faglig og sosial kompetanse er lik, så praktiserer vi selvsagt lik lønn for likt arbeid.

FNs bærekraftsmål 5
FNs bærekraftsmål 8

Atyp skal være en trygg og attraktiv arbeidsplass, hvor de ansatte får utviklet sine ferdigheter, med rettferdige og gode rammebetingelser. Atyp skal være attraktiv for unge talenter. Derfor er vi aktive ovenfor relevante høyskoler i Oslo, vi er godkjent lærebedrift av Utdanningsetaten i Oslo Kommune, og vi tilbyr unge talenter arbeidserfaring via årlige internships.

Atyp skal bidra til å minske ressursbruk, skade på miljø og klimagassutslipp, med særlig vekt på avfallshåndtering og kildesortering. Vår gårdeier har næringsavtale med Franzefoss, og ved hjelp av rapporter derfra kan vi overvåke og forbedre vårt bidrag til reduksjon av avfallsmengde og matsvinn, samt ombruk og materialgjenvinning.

FNs bærekraftsmål 11
FNs bærekraftsmål 12

Vi jobber kontinuerlig for å redusere utslipp – både i egen drift og gjennom det vi leverer. Vi fører klimaregnskap, har dokumentert kutt i CO₂-utslipp på 27 % det siste året, og utvikler verktøy og metoder for klimakalkulasjon i kampanjer. Som Miljøfyrtårn og medlem av Green Producers Club har vi konkrete verktøy og faglig forankring til å bidra til lavere klimapåvirkning i hele vår verdikjede.

Klimaregnskap og forbedringer

Vårt klimaregnskap for 2024 viser 6,2 tonn CO₂e – en nedgang på 27% fra året før.

Reduksjonen skyldes først og fremst reduserte utslipp gjennom vår flytting til nye energieffektive lokaler. Her har vi redusert andelen elektrisitet til fordel for fjernvarme, innført strømstyring, samt lagt tilrette for effektiv samhandling gjennom digitale møterom og in-house fasiliteter for lyd, bilde og filmproduksjon.

Resultatet er lavere energiforbruk, mindre transportbehov og høyere grad av integrert samarbeid. Alt veldokumentert i vår årlige Klima og Miljørapport som du kan lese ved å trykke her.

Mål og tiltak i driften vår

Vi har konkrete mål for å redusere utslipp i egen drift.

  • Energiforbruket skal under 180 kWh/kvm i 2025.
  • Vi skal kutte 2.100 kWh i digitalt energibruk – særlig fra skjermer, lagring og møterom.
  • Sorteringsgraden økes til 75 %
  • Vi jobber for null skader og fortsatt lavt sykefravær.

Tiltakene er forankret i vårt HMS-årshjul, medarbeidersamtaler og medarbeidertilfredshetsundersøkelse og innrapporteres i vår årlige Miljøfyrtårn-rapport.

Mål og tiltak i kundeoppdrag

Vi tilbyr klimakalkyler i relevante kampanjer og veileder kundene i valg av lavutslippsformater, produksjonsformer og mediekanaler. Vi er medlemmer av Green Producers Club og bruker deres klimakalkulator Green Producers Tool, hvor vi reduserer og dokumenterer klimautslippet til våre in-house produksjoner. Vi samarbeider tett med mediehus for å få bedre kvalitet på norske klimadata som del av medieplanleggingen. Vår ambisjon er å gjøre bærekraft konkret, tallbasert og relevant i hverdagen – ikke i tillegg til, men som en naturlig del av vår rådgivning.

Atyp har en aktiv bransjerolle

I tillegg til medlemsskap i Green Producers Club er Atyp aktive i Mediebyråforeningens klimagruppe. Der vi bidrar til den faglige utviklingen av klimakompentansen til medlemmene, våre felles bransjefora og fora hvor kunder, leverandører og samarbeidspartnere deltar.
Vår daglige leder har påtatt seg fagansvaret i Mediebyråforeningens styre, for etableringen av en felles norsk bransjestandard for klimakalkulasjon i medieplanlegging. Formålet er å oppnå høyere kvalitet i utslippsfaktorene som dokumenterer klimaeffekten av norske mediekjøp.
Det gir våre kunder en leverandør med både verktøy og bransjeposisjon til å møte CSRD-krav og ambisiøse klimamål.

Neste steg

Vi implementerer klimakalkyle som standard i alle relevante kundeteam. Vi utvikler enkle verktøy for å dokumentere klimagevinst ved integrerte arbeidsformer, og øker andelen samfunnsnyttige kunder. Målet er ikke å bli størst – men å være blant de mest relevante og fremtidsrettede byråene for kunder som tar bærekraft på alvor.

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen

Andre lignende artikler:

Av-og-til velger Atyp
Av-og-til velger Atyp

I en nylig avsluttet byråkonkurranse ble det klart at Atyp i årene som kommer skal løse kommunikasjonen som skal hjelpe foreldre å ta praten med ungdom om alkohol. Målet er å bidra til å utsette debutalderen og redusere risikofylt alkoholbruk.

read more

To nye fjes i Thorvald Meyers gate 11

Vi har fått to nye kollegaer i mediaavdelingen. Celin har startet som SoMe-rådgiver, og Hannah har trådt inn i en internrolle som digital planner.

Nominasjoner og prisdryss til Bufdir! 

Fotballfilmen «Den utenkelige overgangen» som vi har laget for Bufdir og...

Note to self – derfor bør historiefortellere omfavne Byron Sharp

Byron Sharp, eller rettere sagt tolkningen av hans bøker har vært et hår i suppa for mange av oss som jobber med å lage reklame.