Hvordan få skoleungdom engasjert i Kripos sitt nasjonale foredrag om «ulovlig bildedeling på nett»?

Kripos ønsket å utvikle materiell i forbindelse med en landsdekkende ungdomsskoleturné der målet var å forebygge, og beskrive konsekvensene av, ulovlig bildedeling på nett. Atyp sitt svar ble å skape et interaktivt undervisningsopplegg. For å holde på elevenes fokus, bestemte vi oss for å spille på lag med hovedverktøyet for ulovlig bildedeling. Mobilen.

«Delbart?» er basert på en 15 minutters kortfilm hvor elevene møter Kaisa – en 15 år gammel jente som opplever sitt verste mareritt. Historien er basert på ekte hendelser, og tydeliggjør hvor raskt spredning skjer.

Filmen er oppstykket i ti spørsmålssekvenser. Hver elev må ta stilling til de samme problemene Kaisa står ovenfor. Svarene blir avgitt anonymt på mobilen, og resultatene fremkommer etter hver film-/spørsmålsekvens.

Filmen gir ikke bare Kripos muligheten til å skape diskusjoner i klasserommet, den lar dem også kartlegge ungdommens kunnskaps nivå omkring temaet. Foreldrene fikk senere presentert resultatene, med et formål om å heve deres kunnskapsnivå i tillegg.

Selv statsministeren fikk nyss om opplegget, og tok del i undervisningstimen på en ungdomsskole. Innholdet ble delt videre av Statsministerens kontor på Facebook.

Undervisningsopplegget fikk stor oppmerksomhet og ble omtalt av landets største mediehus og nyhetsredaksjoner.

På TV (TV2 Nyhetene, God Morgen Norge og NRK Nyhetene).

Og på nett.

Se hele filmen her

Færre deler nakenbilder!

Hovedmålet var å få til en atferdsendring. Å stoppe økningen i andelen av ungdomsskoleelevene som sier at de har delt / sendt nakenbilder av seg selv. Dette skulle vi oppnå gjennom økt bevissthet og kunnskap om temaet og sette barn og ungdom bedre i stand til å ta gode valg og håndtere situasjoner som oppstår.

Medietilsynet gjennomfører “Barn og medier- undersøkelsen”, annen hvert år, og i 2018, før gjennomføringen av undervisningsopplegget, var andelen i ungdomsskole-gruppen 13-16 år, som oppgav at de hadde gjort dette steget til 10%.

Resultatet i undersøkelsen for 2020, etter gjennomføringen av undervisningsopplegget, var andelen i ungdomsskolegruppen 13-16 år, som sa at de har delt/sendt nakenbilder av seg selv 7,7%. Med en betydelig reduksjon på 2,3%-poeng, ble hovedmålet om å stoppe økningen, ikke bare nådd, men overgått med en nedgang på 23% i aldersgruppen 13-16 år og hele 40% i aldersgruppen 15-16 år.

Rettighetene til «Delbart?» er solgt til Luxembourg, Sverige og Finland.

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen

Andre arbeider fra Atyp:

Consider Yourself Warned

Consider Yourself Warned

Rebel Energy Bullets er en helt ny sukkerfri, koffeinholdig pastill med smaker inspirert av energidrikke. Rebel ble lansert høsten 2023 i både Norge og Sverige.

read more
Mercedes-Benz: Kvalitet i arbeid

Mercedes-Benz: Kvalitet i arbeid

Er man opptatt av kvalitet i sitt eget arbeid, kan det tenkes att man også er opptatt av kvalitet i bil. I likhet med sine kunder stiller Mercedes-Benz varebil høye krav til seg selv, og jobber hele tiden med å tilby mer enn andre varebilleverandører. Dette kaller vi «Kvalitet i arbeid».

read more

Vi flytter – fra K11 til TM11

Etter nærmere 15 år i Karlstadgata 11, har vi funnet et nytt sted å bo!

Dobbel seier i ANFO Effekt

Yes! Sammen med Fjordland hentet vi to premier i årets ANFO Effekt.

Fotballfilmen har gått til utlandet

Det er veldig gøy å se at vår nyeste reklamefilm for Bufdir og fosterhjem.no har blitt plukket opp av internasjonale bransjesider.