Fjordland

Fjordlandslaget

Vinneren av ANFO Effekt for 2023 har hatt stor suksess med å samle hele porteføljen i et distinkt og helhetlig reklameunivers. Med dette grepet gjorde vi Fjordland lettere å huske på tvers av brukssituasjoner. I begynnelsen av 2025 gjennomførte Fjordland sin største designendring noensinne – denne gangen for å bli lettere å finne i butikkhyllene.

Undersøkelser viste nemlig at gjenkjennelsen på tvers av ulike produkter var svak og at det ikke alltid var tydelig at Fjordland var Fjordland. Det er dumt for forbruker, og dyrt for Fjordland. Løsningen ble å gjøre hele produktporteføljen grønn.

For at folk skulle få med seg designendringen og bakgrunnen for den, utviklet vi materiell til TV, utendørs, sosiale medier, nettaviser — og ikke minst butikk. I kampanjen sammenlignes Fjordlands produktportefølje med et fotballag som går fra å spille i forskjellige drakter, med tilhørende ulemper både for dem selv og fansen, til et samlet Fjordlandslag i like drakter.

Resultater

Etter fire uker er det hele 74 % som gjenkjenner Fjordland som avsender på de nye pakningene (tilsvarende tall for gamle pakninger var 82 %). Posttest viser også at hele 54 % har lagt merke til reklamekampanjen. Det er godt over Starcoms benchmark for Landbruket. Resultatene er så gode at Fjordland valgte å droppe de to påfølgende kampanjene som skulle skape oppmerksomhet om nytt design. Jobben var allerede gjort.

Ønsker du mer informasjon?

Morten Micalsen

Andre arbeider fra Atyp:

Flere menn på banen i fosterhjemssaken

Flere menn på banen i fosterhjemssaken

Bufdir ønsket å få menn på banen i fosterhjemssaken. Atyp utviklet kommunikasjon på konseptet “Neste Kapittel” med historier om en Liverpool-supporter og en ishockeytrener. Kampanjen ble plassert rundt fotball- og ishockeyarrangementer for å nå menn. Kampanjen vant hele tre priser under Anfo Effekt 2024: Gull i Bærekraft, Kantar sin Innsiktspris og Grand Prix.

read more
Hele Norges regnskapsprogram

Hele Norges regnskapsprogram

Tripletex er det mest brukte regnskapsprogrammet i Norge, valgt av over 135 000 bedrifter. Når selskapet skulle vokse videre i 2025, trengte de et kommunikasjonskonsept som ikke bare handlet om enkelhet og fleksibilitet – men som også befester posisjonen som det naturlige førstevalget.

read more
Hvit januar

Hvit januar

Det blir stadig mer populært med Hvit januar. Faktisk starter så mange som 1 av 3 nordmenn det nye året uten alkohol. Dette overraskende høye tallet ville Av-og-til bruke til å inspirere enda flere til å oppleve fordelene ved å ta en pause fra alkohol.

read more

Nominasjoner og prisdryss til Bufdir! 

Fotballfilmen «Den utenkelige overgangen» som vi har laget for Bufdir og Fosterhjem.no, har allerede vunnet Sølvfisken for mars, og fortsetter nå å...

Note to self – derfor bør historiefortellere omfavne Byron Sharp

Byron Sharp, eller rettere sagt tolkningen av hans bøker har vært et hår i suppa for mange av oss som jobber med å lage reklame.

Samsnakka om alkohol?

Tidligere i år ble det kjent at Av-og-til valgte oss som sitt nye reklamebyrå på tematikken ungdom og alkohol. Endelig er første kampanje på lufta.