Informasjonsfilm
Barnekreftforeningen – Kreftfri. Men ikke frisk.
Et portrett av Aurora som dannet utgangspunktet for en kampanje ifm. Barnekreftmåneden 2023. Kampanjens tema var seneeffekter av kreftsykdom, og historien til Aurora ble brukt for å gi seerne et innblikk i hverdagen med seneeffekter etter en kreftsykdom.
Eksempel på én-kamera produksjon gjort på lokasjon med en god lysrigg. Arbeidet viser hvordan Atyp benytter fortellerteknikk og filmatiske virkemidler for å skape følelser og empati hos mottaker.
Bufdir – Møt familien Rudolfsen
Portrettfilm av en fosterhjemfamilie. Filmen er brukt på nettsiden fosterhjem.no sammen med flere andre filmer som er produsert for å gi et innblikk i livet som fosterforeldre.
Eksempel på hvordan vi løser portrettfilm med intervju med flere personer på lokasjon. To-kamera produksjon.
Det store bildet
På vegne av Norsk olje og gass utviklet vi et langvarig kommunikasjonløp kalt «Det store bildet». Dette er et rammeverk for konstruktiv diskusjon, og spredning av kunnskap og informasjon. Kampanjen ble rullet ut i to faser: Puls 1 handlet om dilemmaer knyttet til energi og klima, og puls 2 presenterte bransjens bidrag til det grønne skiftet. Kanalene som ble brukt var store printformater, utendørs, radio, podcast, bannere og spesiallagde native-løsninger.
Skatteetaten – Forklaring av samfunnsoppdraget til Skatteetaten
En internfilmproduksjon som kommuniserer oppdraget til Skatteetaten.
Skatteetaten – Rekruttering av to nye ledere i Skatteetaten
En serie med filmer laget for å gi potensielle søkere et bedre innblikk i hvordan det er å jobbe i Skatteetaten, og kulturen der. Filmene er laget for publisering på skatteetaten.no.
Et eksempel på et enkelt en-kamera intervju med ansatte, gjennomført på lokasjon til oppdragsgiver.
NorgesEnergi blir nå til Fortum.
En av flere filmer hvor ansatte i Norgesenergi er benyttet for å informere eksisterende kunder om at de nå får ny strømleverandør.
Et eksempel på intervju, hvor oppdragsgivers egne ansatte benyttes. En-kamera produksjon med innklippsbilder.
Elhub – Møt folka i Elhub
Med mål om å vise mangfoldet blant de ansatte laget vi en serie med filmer.
Eksempel på et enkelt en-kamera intervju med ansatte, gjennomført på lokasjon til oppdragsgiver.
Animasjon
NAV – Utvikling og innvikling
En rekrutteringskampanje for IT-medarbeidere i NAV.
Viser hvordan live action film og 3D-animasjon er benyttet for å fange oppmerksomheten til en konkret målgruppe. Dette er også et eksempel på en to-kamera-produksjon.
Bufdir – 1000 spørsmål til de tusen hjem
Animasjonsfilm laget med utgangspunkt i enkle illustrasjoner. Lyden er av barn som snakker fritt etter et tema. Animasjonen er laget på de beste lydklippene vi fanget opp. Det ble laget tre filmer i serien og 25 ulike illustrasjoner av barn. Filmene gikk på TV, kino og i sosiale medier, og var en del av en større kampanje for fosterhjemsrekruttering for Bufdir.
Eksempel på animasjon brukt i en reklamefilm og enkel 2D-animasjon, basert på illustrasjoner. Jobben viser hvordan et godt lydbilde kan bringe liv og følelser til enkle illustrasjoner.
Extra-Leker og LEGO® – Julefilm
Live action film med animerte LEGO® figurer. Det ble laget flere versjoner av filmen, i forskjellige lengder og formater, til ulike formål.
Viser bruk av 3D-animasjon i live action film.
Fjordland – Animerte grønnsaker
Reklamefilm om vegetarretter fra Fjordland.
Det ble laget flere filmer i samme serie.
Viser bruk av animasjon og kreativt manusarbeid. Sangen er skrevet og laget spesielt for dette prosjektet.
Fjordland – Grøtlunsj
Reklamefilmer om nye grøtlunsjer fra Fjordland. Her brukte vi 3D-animasjon I stop/motion-stil.
Kirkens SOS – Håp i en håpløs situasjon
En film som viser hvordan Kirkens SOS er gode på å løfte frem håpet i dialog med innringerne.
Eksempel på hvordan røft illustrert uttrykk kan frembringe sterke følelser med et godt manus og en god voice over.
Eksfin
I denne kampanjen for Arbeidskapitalgaranti fra Eksfin, utviklet vi en illustrert maskot som kunne brukes på tvers av ulike kommunikasjonsbehov og flater. Maskoten ble gjort levende med enkel 2D-animasjon.
Undervisningsopplegg
Hvordan få skoleungdom engasjert i Kripos sitt nasjonale foredrag om «ulovlig bildedeling på nett»?
Kripos ønsket å utvikle materiell i forbindelse med en landsdekkende ungdomsskoleturné der målet var å forebygge, og beskrive konsekvensene av, ulovlig bildedeling på nett. Atyp sitt svar ble å skape et interaktivt undervisningsopplegg. For å holde på elevenes fokus, bestemte vi oss for å spille på lag med hovedverktøyet for ulovlig bildedeling: Mobilen.
Er du samsnakka med tenåringen?
Foreldre spiller en nøkkelrolle for å forebygge uønskede hendelser når ungdom begynner å eksperimentere med alkohol, men det krever at de snakker med barna om alkoholbruk, og om hvilke regler som gjelder. Mange foreldre syns det er vanskelig å vite hva man skal snakke om og hvordan man skal snakke om det.
Derfor laget vi «Samsnakka». Et verktøy hvor foreldre og ungdom kan sjekke hvor samsnakka de er om alkohol, og få tips og råd til hvordan de forholder seg til ulike utfordringer knyttet til temaet. Verktøyet markedsføres gjennom reklame på sosiale medier og gjennom direkte kontakt med foreldre i regi av skolen.
DigiUng / Pårørendesenteret – Det finnes et trygt sted for alle spørsmål
Prosjektet hadde som mål å informere ungdom i alderen 13-18 år om at DigiUng har samlet alle anonyme chattetjenester for ungdom på ung.no.
Animasjon, form og filmatiske grep er valgt for å favne en bred målgruppe som er svært ulike steder i livet. For å være relevant for alle spørsmål som måtte dukke opp, lot vi spørsmålstegnet få hovedrollen, fremfor å snakke konkret om et eller flere spørsmål.
Eksempel på animasjonsfilm om et følsomt tema, med høy produksjonskvalitet og god historiefortelling, rettet mot en målgruppe som er vanskelig å nå frem til.
Kontakt Oss
Er du interessert i å samarbeide med oss eller har du spørsmål om våre tjenester? Ikke nøl med å ta kontakt! Vi er alltid åpne for nye utfordringer og ser frem til å høre fra deg. La oss sammen skape noe ekstraordinært.
Anja Kristiansen • anja@atyp.no • +47 986 76 066