Stiftelsen Miljømerking i Norge

Vanskelig å få. Enkelt å velge.

Miljømerking er en stiftelse som myndighetene opprettet i 1989 for å forvalte de offisielle miljømerkene i Norge. Svanemerket er det mest kjente av miljømerkene, med 94 % hjulpen kjennskap. Arbeidet med å utvikle et nytt og langsiktig konsept for Svanemerket startet høsten 2019. Målet var å bli mer synlig og tydelig i en situasjon der både produsenter og forbrukere får stadig flere merker å forholde seg til.
Rick Hoffman looking arrogant with his hands up with his palms towards the camera

Kommunikasjonskonseptet må fungere mot to forskjellige målgrupper:

For en merkeeier er det viktig at forbrukerne vet at Svanemerket er svært omfattende, og at dette er det offisielle miljømerket for hele Norden. Det gir merket større verdi og gjør produkter og tjenester som bærer det viktigere og riktigere å velge. For en forbruker er det viktig å vite at de gjør et svært godt og velfundert miljøvalg, uten å bruke tid på det. Er det Svanemerket, tar du det beste valget: Det blir ikke bedre enn dette, i denne kategorien.

Vi utviklet konseptet Vanskelig å få. Enkelt å velge. Disse to setningene henger sammen og er avhengige av hverandre. Vissheten om at merket er vanskelig å få, gjør det tilsvarende enkelt å velge. For de som har valgt å investere i å bli Svanemerket, er det viktig å bli valgt.

 

Lanseringen av det nye kommunikasjonskonseptet ble gjort i to faser. Først ved å fortelle at du som forbruker kan stille svært mange klima- og miljøkrav til et stort antall produsenter av varer og tjenester via ett enkelt merke. Svanemerket er vanskelig å få fordi det er mange klima- og miljøkrav som må oppfylles. At Svanemerket henger høyt og er vanskelig å få, gjør det også enkelt for forbrukeren å velge.

 

Kampanjen ble distribuert på statiske og digitale utendørsflater, i sosiale medier og på display.

På display løftet vi frem 11 konkrete klima- og miljøkrav for å vise hvilke krav du er med å stille når du velger svanemerkede varer og tjenester.

I fase to, konkretiserte vi klima- og miljøkrav som stilles til kategoriene bolig, kosmetikk, klær og hotell. Det er fremdeles mange som først og fremst forbinder Svanemerket med papir og såpe og ikke har kunnskap om at Svanemerket finnes på over 400 ulike varegrupper.

 

I 2021 ønsket Miljømerket Svanen å videreutvikle det nye konseptet til å dekke flere nye oppgaver, bl.a.:

– Fortsette å bygge Svanemerkets omdømme som en snarvei til miljøvennlige valg.

– Informere om at Svanemerket også jobber med sirkulær økonomi, samt forklare hva dette innebærer. 

– Utvikle kommunikasjon for noen av Svanemerkets partnere som jobber med sirkulær økonomi

Basert på erfaringer fra forrige runde gjorde vi noen tydelige visuelle grep for å skape økt gjenkjenning på tvers av de ulike budskapene.

Film til online video, SoMe og bannere

Korte filmer om sirkulær økonomi

Korte filmer om svanemerkede produkter

Ønsker du mer informasjon?

Morten Micalsen

Andre arbeider fra Atyp:

Nominasjoner og prisdryss til Bufdir! 

Fotballfilmen «Den utenkelige overgangen» som vi har laget for Bufdir og Fosterhjem.no, har allerede vunnet Sølvfisken for mars, og fortsetter nå å...

Note to self – derfor bør historiefortellere omfavne Byron Sharp

Byron Sharp, eller rettere sagt tolkningen av hans bøker har vært et hår i suppa for mange av oss som jobber med å lage reklame.

Samsnakka om alkohol?

Tidligere i år ble det kjent at Av-og-til valgte oss som sitt nye reklamebyrå på tematikken ungdom og alkohol. Endelig er første kampanje på lufta.