Hvordan få skoleungdom engasjert i Kripos sitt nasjonale foredrag om «ulovlig bildedeling på nett»?

Kripos ønsket å utvikle materiell i forbindelse med en landsdekkende ungdomsskoleturné der målet var å forebygge, og beskrive konsekvensene av, ulovlig bildedeling på nett. Atyp sitt svar ble å skape et interaktivt undervisningsopplegg. For å holde på elevenes fokus, bestemte vi oss for å spille på lag med hovedverktøyet for ulovlig bildedeling. Mobilen.

«Delbart?» er basert på en 15 minutters kortfilm hvor elevene møter Kaisa – en 15 år gammel jente som opplever sitt verste mareritt. Historien er basert på ekte hendelser, og tydeliggjør hvor raskt spredning skjer.

Filmen er oppstykket i ti spørsmålssekvenser. Hver elev må ta stilling til de samme problemene Kaisa står ovenfor. Svarene blir avgitt anonymt på mobilen, og resultatene fremkommer etter hver film-/spørsmålsekvens.

Filmen gir ikke bare Kripos muligheten til å skape diskusjoner i klasserommet, den lar dem også kartlegge ungdommens kunnskaps nivå omkring temaet. Foreldrene fikk senere presentert resultatene, med et formål om å heve deres kunnskapsnivå i tillegg.

Selv statsministeren fikk nyss om opplegget, og tok del i undervisningstimen på en ungdomsskole. Innholdet ble delt videre av Statsministerens kontor på Facebook.

Undervisningsopplegget fikk stor oppmerksomhet og ble omtalt av landets største mediehus og nyhetsredaksjoner.

På TV (TV2 Nyhetene, God Morgen Norge og NRK Nyhetene).

Og på nett.

Se hele filmen her

Færre deler nakenbilder!

Hovedmålet var å få til en atferdsendring. Å stoppe økningen i andelen av ungdomsskoleelevene som sier at de har delt / sendt nakenbilder av seg selv. Dette skulle vi oppnå gjennom økt bevissthet og kunnskap om temaet og sette barn og ungdom bedre i stand til å ta gode valg og håndtere situasjoner som oppstår.

Medietilsynet gjennomfører “Barn og medier- undersøkelsen”, annen hvert år, og i 2018, før gjennomføringen av undervisningsopplegget, var andelen i ungdomsskole-gruppen 13-16 år, som oppgav at de hadde gjort dette steget til 10%.

Resultatet i undersøkelsen for 2020, etter gjennomføringen av undervisningsopplegget, var andelen i ungdomsskolegruppen 13-16 år, som sa at de har delt/sendt nakenbilder av seg selv 7,7%. Med en betydelig reduksjon på 2,3%-poeng, ble hovedmålet om å stoppe økningen, ikke bare nådd, men overgått med en nedgang på 23% i aldersgruppen 13-16 år og hele 40% i aldersgruppen 15-16 år.

Rettighetene til «Delbart?» er solgt til Luxembourg, Sverige og Finland.

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen

Andre arbeider fra Atyp:

Et valg for generasjoner

Et valg for generasjoner

Hvordan løfter man en nesten hundre år gammel, norsk familiebedrift inn i fremtiden? Det var oppgaven vi fikk av NorDan. Sammen utviklet vi et langsiktig kommunikasjonskonsept som forener arv, håndverk og innovasjon: Et valg for generasjoner.

read more
Sparer tid med Senterstudio

Sparer tid med Senterstudio

Når mange butikker skal på lufta samtidig, kan veien fra innsendt materiell til publisering bli unødvendig tidkrevende. Med Atyp Senterstudio reduserer vi tidsbruk og feil, og sikrer forutsigbare leveranser med avtalt kvalitet.

read more

10 vitenskapelig dokumenterte snarveier til reklameeffekt

I Atyp er vi mer enn gjennomsnittlig opptatt av å skape effekt. Effekt handler i de fleste tilfeller om å påvirke adferd, og vi lener oss derfor mot adferdspsykologien for å hente kunnskap og inspirasjon til hvordan vi mest effektivt kan påvirke adferd i en gitt situasjon.

Karakterdreven historiefortelling oppnår vesentlig bedre oppmerksomhet enn forklarende reklame

Det er godt dokumentert at reklame rettet mot høyre hjernehalvdel i større grad engasjerer følelser, huskes bedre og derfor er mer effektiv på lang sikt enn reklame rettet mot venstre hjernehalvdel (Se f.eks. Orlando Wood, Lemon – how the advertising brain turned sour). I denne analysen ser vi på forskjellene i evne til å generere oppmerksomhet mellom filmer som aktiviserer henholdsvis høyre og venstre hjernehalvdel.

Atyp delte mentale snarveier på fullbooket frokostseminar

På frokostseminaret AtypLeaks fikk deltakerne et innblikk i hvordan nudging (dulting) kan brukes strategisk for å påvirke holdninger og atferd.

Her kan lese gjennom innholdet og eksempler på de 8 nudging teknikkene som ble presentert på seminaret.