Nasjonalforeningen for folkehelsen

Det som sitter i fingrene

Nasjonalforeningen for folkehelsen får hjelp av Atyp i jakten på flere aktivitetsvenner.

Over 100 000 personer i Norge har demens, og i løpet av de neste tiårene vil antallet trolig dobles. Gjennom Nasjonalforeningen for folkehelsen har ca 140 kommuner i dag et Aktivitetsvenn-tilbud, med 2400 aktivitetsvenner over hele Norge som gjør aktiviteter sammen med personer med demens.

En aktivitetsvenn er en frivillig som gjør aktiviteter sammen med en som har demens. Aktivitetsvennen og personen med demens kobles sammen på bakgrunn av felles interesser. Det kan være alt fra å gå på tur, i teater eller på kafe, til å bare møtes for en kopp kaffe og en prat. Målet er at samværet skal være givende og trygt for begge parter.

Kreativt team hos atyp har vært Sindre Veseth Foss og Ulrik Solum Waagsether. De valgte å zoome seg inn på aktiviteter som sitter i fingrene. Teamet valgte å la demensrammede i et tidlig stadium av sykdommen fortelle små historier om konkrete aktiviteter de har drevet med gjennom et langt liv, og deres tanker om veien videre. Filmene skulle oppleves nære, uten å utlevere eller vise ansiktet til de rammede. Og har forsøkt å finne en balanse mellom håpet og håpløsheten.

Filmen er produsert av Atyp, og føyer seg inn i rekken av stadig flere inhouse-produksjoner. Denne gang med god hjelp av Både Og på lyd. 

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen

Andre arbeider fra Atyp:

Et valg for generasjoner

Et valg for generasjoner

Hvordan løfter man en nesten hundre år gammel, norsk familiebedrift inn i fremtiden? Det var oppgaven vi fikk av NorDan. Sammen utviklet vi et langsiktig kommunikasjonskonsept som forener arv, håndverk og innovasjon: Et valg for generasjoner.

read more
Sparer tid med Senterstudio

Sparer tid med Senterstudio

Når mange butikker skal på lufta samtidig, kan veien fra innsendt materiell til publisering bli unødvendig tidkrevende. Med Atyp Senterstudio reduserer vi tidsbruk og feil, og sikrer forutsigbare leveranser med avtalt kvalitet.

read more

10 vitenskapelig dokumenterte snarveier til reklameeffekt

I Atyp er vi mer enn gjennomsnittlig opptatt av å skape effekt. Effekt handler i de fleste tilfeller om å påvirke adferd, og vi lener oss derfor mot adferdspsykologien for å hente kunnskap og inspirasjon til hvordan vi mest effektivt kan påvirke adferd i en gitt situasjon.

Karakterdreven historiefortelling oppnår vesentlig bedre oppmerksomhet enn forklarende reklame

Det er godt dokumentert at reklame rettet mot høyre hjernehalvdel i større grad engasjerer følelser, huskes bedre og derfor er mer effektiv på lang sikt enn reklame rettet mot venstre hjernehalvdel (Se f.eks. Orlando Wood, Lemon – how the advertising brain turned sour). I denne analysen ser vi på forskjellene i evne til å generere oppmerksomhet mellom filmer som aktiviserer henholdsvis høyre og venstre hjernehalvdel.

Atyp delte mentale snarveier på fullbooket frokostseminar

På frokostseminaret AtypLeaks fikk deltakerne et innblikk i hvordan nudging (dulting) kan brukes strategisk for å påvirke holdninger og atferd.

Her kan lese gjennom innholdet og eksempler på de 8 nudging teknikkene som ble presentert på seminaret.