Vi utviklet et langvarig kommunikasjonløp kalt «Det store bildet».
Dette ble et rammeverk for konstruktiv diskusjon, kunnskap og informasjon fra Norsk Olje og Gass.
Kampanjen ble rullet ut i to faser.
Fase 1: Dilemmaer knyttet til energi og klima
Målet for kommunikasjonen er ikke å gi et udelt positivt bilde, men å øke forståelsen for at dette er et komplekst tema med mange ulike sider. Det gjøres blant annet ved å legge frem fakta og dilemmaer som kanskje ikke er så kjente for alle.
Kampanjen viser også at det jobber mange forskjellige mennesker i bransjen som er opptatt av klimaspørsmålene og jobber hardt for å finne løsninger som kan bidra til at klimamålene nås.
Løsningen anerkjenner at det finnes både for- og motargumenter.
Fase 2: Bransjens bidrag til det grønne skiftet
Fase 2 av kampanjen skulle fokusere på ulike løsninger og initiativ olje og gassbransjen tar for å nå klimamålene. Viktige intitiativ er:
- Karbonfangst og lagring
- Hydrogen
- Havvind
Vi brukte en bred kombinasjon av digitale flater, sammen med native-annonsering på VG, meningsbærende printmedier og podkast for å oppnå bred rekkevidde og mulighet for fordypning.
Hva går karbonfangst og -lagring ut på egentlig? For å kommunisere et komplekst tema, bestemte vi oss for en enkel og pedagogisk tilnærming.
De som ble nysgjerrige kunne lære mer via en native-artikkel. Her får leseren selv scrolle seg nedover fra atmosfæren til reservoarer under havets bunn.
Dobbeltsidig printannonse om karbonfangst og -lagring. Annonsen var på trykk i meningsbærende medier, slik som A-magasinet og D2.
Satsing på hydrogen
I denne fasen var det viktig å få frem at olje- og gassbransjen har både gode forutsetninger for og vilje til å være en del av løsningen.
Havvind på norsk sokkel
Hvordan kan havvind være en god løsning for norsk sokkel? Også denne gangen benyttet vi oss av en native-artikkel der brukeren selv beveger seg oppover i filmen.
Ønsker du mer informasjon?
Svein Larsen
svein@atyp.no
+47 911 82 211