Takk for at dere finnes

Fosterforeldre i Norge gjør ikke bare en viktig jobb for det enkelte barn som bor i fosterhjem, men også for samfunnet generelt.

I møte med barna, får fosterforeldrene daglig feedback på jobben de gjør. Det er derimot lite tilbakemelding og takk å få fra resten av samfunnet. Møter med det offentlige handler ofte mest om det praktiske, pressens fokus på fosterhjem og barnevern er for det meste negativt vinklet, og Bufdirs rekrutteringskampanjer kan være vanskelig å identifisere seg med, da de stort sett handler om alle de positive aspektene ved å ta inn et barn som har behov for et nytt sted å bo. 

Dette ville Bufdir gjøre noe med. De følte behov for å gi fosterforeldre landet over en ektefølt takk. Derfor rykket vi inn en serie annonser i magasinet «Fosterhjemskontakt» (et magasin til medlemmer av Norsk Fosterhjemsforening, med fire utgivelser i året), som hadde én oppgave: Å vise fosterforeldrene at Bufdir både ser og anerkjenner jobben de gjør, og er takknemlig for at de finnes. For selv om Bufdir aldri kan forstå nøyaktig hvordan hver enkelt fosterforelder opplever oppgaven de har tatt på seg, så skjønner de at det fosterforeldre gjør er krevende, uendelig stort og betyr uendelig mye.

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen

Andre arbeider fra Atyp:

Et valg for generasjoner

Et valg for generasjoner

Hvordan løfter man en nesten hundre år gammel, norsk familiebedrift inn i fremtiden? Det var oppgaven vi fikk av NorDan. Sammen utviklet vi et langsiktig kommunikasjonskonsept som forener arv, håndverk og innovasjon: Et valg for generasjoner.

read more
Sparer tid med Senterstudio

Sparer tid med Senterstudio

Når mange butikker skal på lufta samtidig, kan veien fra innsendt materiell til publisering bli unødvendig tidkrevende. Med Atyp Senterstudio reduserer vi tidsbruk og feil, og sikrer forutsigbare leveranser med avtalt kvalitet.

read more

10 vitenskapelig dokumenterte snarveier til reklameeffekt

I Atyp er vi mer enn gjennomsnittlig opptatt av å skape effekt. Effekt handler i de fleste tilfeller om å påvirke adferd, og vi lener oss derfor mot adferdspsykologien for å hente kunnskap og inspirasjon til hvordan vi mest effektivt kan påvirke adferd i en gitt situasjon.

Karakterdreven historiefortelling oppnår vesentlig bedre oppmerksomhet enn forklarende reklame

Det er godt dokumentert at reklame rettet mot høyre hjernehalvdel i større grad engasjerer følelser, huskes bedre og derfor er mer effektiv på lang sikt enn reklame rettet mot venstre hjernehalvdel (Se f.eks. Orlando Wood, Lemon – how the advertising brain turned sour). I denne analysen ser vi på forskjellene i evne til å generere oppmerksomhet mellom filmer som aktiviserer henholdsvis høyre og venstre hjernehalvdel.

Atyp delte mentale snarveier på fullbooket frokostseminar

På frokostseminaret AtypLeaks fikk deltakerne et innblikk i hvordan nudging (dulting) kan brukes strategisk for å påvirke holdninger og atferd.

Her kan lese gjennom innholdet og eksempler på de 8 nudging teknikkene som ble presentert på seminaret.