Takk for at dere finnes

Fosterforeldre i Norge gjør ikke bare en viktig jobb for det enkelte barn som bor i fosterhjem, men også for samfunnet generelt.

I møte med barna, får fosterforeldrene daglig feedback på jobben de gjør. Det er derimot lite tilbakemelding og takk å få fra resten av samfunnet. Møter med det offentlige handler ofte mest om det praktiske, pressens fokus på fosterhjem og barnevern er for det meste negativt vinklet, og Bufdirs rekrutteringskampanjer kan være vanskelig å identifisere seg med, da de stort sett handler om alle de positive aspektene ved å ta inn et barn som har behov for et nytt sted å bo. 

Dette ville Bufdir gjøre noe med. De følte behov for å gi fosterforeldre landet over en ektefølt takk. Derfor rykket vi inn en serie annonser i magasinet «Fosterhjemskontakt» (et magasin til medlemmer av Norsk Fosterhjemsforening, med fire utgivelser i året), som hadde én oppgave: Å vise fosterforeldrene at Bufdir både ser og anerkjenner jobben de gjør, og er takknemlig for at de finnes. For selv om Bufdir aldri kan forstå nøyaktig hvordan hver enkelt fosterforelder opplever oppgaven de har tatt på seg, så skjønner de at det fosterforeldre gjør er krevende, uendelig stort og betyr uendelig mye.

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen

Andre arbeider fra Atyp:

Flere menn på banen i fosterhjemssaken

Flere menn på banen i fosterhjemssaken

Bufdir ønsket å få menn på banen i fosterhjemssaken. Atyp utviklet kommunikasjon på konseptet “Neste Kapittel” med historier om en Liverpool-supporter og en ishockeytrener. Kampanjen ble plassert rundt fotball- og ishockeyarrangementer for å nå menn. Kampanjen vant hele tre priser under Anfo Effekt 2024: Gull i Bærekraft, Kantar sin Innsiktspris og Grand Prix.

read more
Fjordlandslaget

Fjordlandslaget

Vinneren av ANFO Effekt for 2023 har hatt stor suksess med å samle hele porteføljen i et distinkt og helhetlig reklameunivers. Med dette grepet gjorde vi Fjordland lettere å huske på tvers av brukssituasjoner. I begynnelsen av 2025 gjennomførte Fjordland sin største designendring noensinne – denne gangen for å bli lettere å finne i butikkhyllene.

read more
Hele Norges regnskapsprogram

Hele Norges regnskapsprogram

Tripletex er det mest brukte regnskapsprogrammet i Norge, valgt av over 135 000 bedrifter. Når selskapet skulle vokse videre i 2025, trengte de et kommunikasjonskonsept som ikke bare handlet om enkelhet og fleksibilitet – men som også befester posisjonen som det naturlige førstevalget.

read more

Nominasjoner og prisdryss til Bufdir! 

Fotballfilmen «Den utenkelige overgangen» som vi har laget for Bufdir og Fosterhjem.no, har allerede vunnet Sølvfisken for mars, og fortsetter nå å...

Note to self – derfor bør historiefortellere omfavne Byron Sharp

Byron Sharp, eller rettere sagt tolkningen av hans bøker har vært et hår i suppa for mange av oss som jobber med å lage reklame.

Samsnakka om alkohol?

Tidligere i år ble det kjent at Av-og-til valgte oss som sitt nye reklamebyrå på tematikken ungdom og alkohol. Endelig er første kampanje på lufta.