Skatteetaten

Ny og enklere skattemelding

I 2022 ble skattemelding for enkeltpersonforetak kraftig forenklet. Atyp hjalp Skatteetaten med å formidle dette.

Tidligere leverte alle næringsdrivende skattemelding via Altinn, og la ved næringsoppgave og vedleggsskjemaer.

I 2022 ble dette kraftig forenklet for alle med enkeltpersonforetak. Nå holder det å levere én skattemelding, der de oppgir både personlige skatteforhold og opplysninger om næringsvirksomheten i samme skjema. Det gjør utfylling og innsending av skattemeldingen enklere, raskere og riktigere.

Den nye skattemeldingen leveres på Skatteetaten.no. Dette hadde Skatteetaten behov for å formidle.

Radio/Podcast

De fleste som driver enkeltpersonforetak foretrekker å bruke minst mulig tid på skattemeldingen. Da kan de bruke mer tid på det de er gode på. Dette har vi dramatisert med 6 ulike spotter til radio og podcast

Film til online video, display og SoMe

Filmene til enkeltpersonforetak er enkle og rett på sak. Vi viser et filmklipp av en person som utøver sitt yrke, og forteller gjennom tekst at enkeltpersonforetak får ny og enklere skattemelding.

1 av 3 la merke til kampanjen. Det er mer enn dobbelt så mye oppmerksomhet pr. krone enn snittet i Mediacoms benchmarkdatabase. Spesielt radioreklamen leverte høy oppmerksomhet og Liking. Det var også veldig mange som fikk med seg budskapet i kampanjen, og mange sier at kampanjen hadde innvirkning på at de sjekket og leverte skattemeldingen i tide. Kampanjen bidro også til at flere fikk et positivt inntrykk av Skatteetaten. Sist, men ikke minst bidro kampanjen til at flere leverte skattemeldingen, og at de aller fleste tok i bruk den nye løsningen på Skatteetaten.no.

flere enkeltmannsforetak leverte skattemeldingen

%

leverte skattemeldingen på skatteetaten.no (ikke på altinn)

%

oppmerksomhet

%

budskapsforståelse

%

bedre inntrykk av Skatteetaten

%

kampanjen bidro til at jeg sjekket skattemeldingen

Ønsker du mer informasjon?

Svein Larsen

Andre arbeider fra Atyp:

Fjordland redder dagen igjen

Fjordland redder dagen igjen

I en verden der omgivelsene krisemaksimerer, fremstår Fjordland-brukeren ubekymret og avslappet. Slik kan man enkelt forklare konseptet som vant gull i ANFO Effekt for 2023. Mange har sett den lille ballerinaen som forestilte seg hvordan livet ble lagt i grus. Nylig fikk denne filmen sin oppfølger. Denne gangen er det en liten hund som står for krisemaksimeringen.

read more
Et valg for generasjoner

Et valg for generasjoner

Hvordan løfter man en nesten hundre år gammel, norsk familiebedrift inn i fremtiden? Det var oppgaven vi fikk av NorDan. Sammen utviklet vi et langsiktig kommunikasjonskonsept som forener arv, håndverk og innovasjon: Et valg for generasjoner.

read more
Sparer tid med Senterstudio

Sparer tid med Senterstudio

Når mange butikker skal på lufta samtidig, kan veien fra innsendt materiell til publisering bli unødvendig tidkrevende. Med Atyp Senterstudio reduserer vi tidsbruk og feil, og sikrer forutsigbare leveranser med avtalt kvalitet.

read more

10 vitenskapelig dokumenterte snarveier til reklameeffekt

I Atyp er vi mer enn gjennomsnittlig opptatt av å skape effekt. Effekt handler i de fleste tilfeller om å påvirke adferd, og vi lener oss derfor mot adferdspsykologien for å hente kunnskap og inspirasjon til hvordan vi mest effektivt kan påvirke adferd i en gitt situasjon.

Karakterdreven historiefortelling oppnår vesentlig bedre oppmerksomhet enn forklarende reklame

Det er godt dokumentert at reklame rettet mot høyre hjernehalvdel i større grad engasjerer følelser, huskes bedre og derfor er mer effektiv på lang sikt enn reklame rettet mot venstre hjernehalvdel (Se f.eks. Orlando Wood, Lemon – how the advertising brain turned sour). I denne analysen ser vi på forskjellene i evne til å generere oppmerksomhet mellom filmer som aktiviserer henholdsvis høyre og venstre hjernehalvdel.

Atypisk mediebruk gir full treff for Hafslund

Under høstens PropTech Summit testet Hafslund en ny reklamebærer for å løfte fjernvarme høyere på agendaen: to av Norges største reklameskjermer, strategisk plassert i glasshallen på Construction City – midt blant bransjens beslutningstakere.