Av-og-til jobber for alkoholvett i situasjoner der alkohol utgjor en risiko, eller kan være til ulempe for en selv og andre. Alkovett blant ungdom er et viktig satsningsomrade.
Foreldre spiller en nøkkelrolle for å forebygge uønskede hendelser når ungdom begynner å eksperimentere med alkohol, men det krever at de snakker med barna om alkoholbruk, og hvilke regler som gjelder. Mange foreldre syns det er vanskelig å vite hva man skal snakke om og hvordan man skal snakke om det.
Vi lagde samtaleverktøyet «Samsnakka»
For å gjøre det lettere å starte samtalen, samt vite hva man bør snakke om lagde vi en test hvor foreldre og ungdom kan sjekke hvor samsnakka de er, og få tips og råd til hvordan de forholder seg til ulike utfordringer knyttet til temaet.
«Samsnakka» er skreddersydd til bruk direkte mot foreldre via foreldremøter og andre skoleaktiviteter
Av og til samarbeider med over 60 kommuner, noe som gir tilgang til mange foreldre direkte gjennom ungdoms- og videregående skolene i disse kommunene.
I tillegg markedsføres «samsnakka» i digitale kanaler
For å skape bredere oppmerksomhet om problemstillingen, og få folk til å ta testen markedsfører vi verktøyet direkte til foreldrene gjennom ulike SoMe kanaler som Facebook, Instagram, YouTube og Snapchat.
Filmene er produsert i samarbeid med Magga & Anders.
Resultater
Kampanjen fikk totalt ca. 3,5 millioner visninger, og nesten 60.000 lenkeklikk. På Meta hadde filmene en klikkrate på hele 2,5 %. Nesten 6000 foreldre og tenåringer gjennomførte hele testen under kampanjeperioden på 3 uker.
Kampanjen ga også massiv presseoppmerksomhet. Totalt fikk vi over 70 presseoppslag som nesten alle hadde overskriften «Er du og ungdommen samsnakka?».
Det er totalt 700.000 barn mellom 10 og 18 år i befolkningen. Totalt husker 30 % av foreldre at de har sett kampanjen. Over 50 % av disse oppgir at kampanjen vil få innvirkning på om og hvordan de selv vil ta opp temaet alkohol med ungdom. I så fall bidrar kampanjen til at vi har blitt en del av hele 105.000 samtaler mellom foreldre og deres barn mellom 10 og 18 år.
I tillegg er Samsnakka-testen med tilhørende materiell tilgjengeliggjort for en rekke barne- og ungdomsskoler, som kan ta dette i bruk når de har temaet på lærerplanen. Slik at testen lever videre uavhengig av betalt støtte, og at stadig nye foreldrekull vil få hjelp til å bli samsnakka om sine ungdommer.
Involverte fra Av-og-til:
Eli Marie Stavlund, kommunikasjonssjef
Kaia Indiane Grinden Lilleseth, kommunikasjonsrådgiver
Involverte fra Magga & Anders:
Magnus Liestøl, produsent
Bastian Fjeld, regissør
Linda Brede, produksjonssjef
Involverte fra Atyp:
Sindre Veseth Foss, art director
Ulrik Solum Waagsether, tekstforfatter
Svein Larsen, rådgiver
Christina Langthon, prosjektleder
Carl-Erik Engelstad, grafisk designer
Niri Bøyesen, grafisk designer
William Grøslie, full stack-designer
Susanna Bakken Nielsen, medierådgiver
Randi Repstad, SoMe-spesialist
Henrik Støre, digital spesialist
Caroline Dammen, kreatør
Gjon Gjokaj, kreatør
Ønsker du mer informasjon?
Svein Larsen
svein@atyp.no
+47 911 82 211
