Av-og-til

Hvordan få flere til å bli samsnakka om alkohol?

For få foreldre snakker med barna om alkohol.

Av-og-til jobber for alkoholvett i situasjoner der alkohol utgjor en risiko, eller kan være til ulempe for en selv og andre. Alkovett blant ungdom er et viktig satsningsomrade.

Foreldre spiller en nøkkelrolle for å forebygge uønskede hendelser når ungdom begynner å eksperimentere med alkohol, men det krever at de snakker med barna om alkoholbruk, og hvilke regler som gjelder. Mange foreldre syns det er vanskelig å vite hva man skal snakke om og hvordan man skal snakke om det.

Vi lagde samtaleverktøyet «Samsnakka» 

For å gjøre det lettere å starte samtalen, samt vite hva man bør snakke om lagde vi en test hvor foreldre og ungdom kan sjekke hvor samsnakka de er, og få tips og råd til hvordan de forholder seg til ulike utfordringer knyttet til temaet.

«Samsnakka» er skreddersydd til bruk direkte mot foreldre via foreldremøter og andre skoleaktiviteter

Av og til samarbeider med over 60 kommuner, noe som gir tilgang til mange foreldre direkte gjennom ungdoms- og videregående skolene i disse kommunene.

I tillegg markedsføres «samsnakka» i digitale kanaler

For å skape bredere oppmerksomhet om problemstillingen, og få folk til å ta testen markedsfører vi verktøyet direkte til foreldrene gjennom ulike SoMe kanaler som Facebook, Instagram, YouTube og Snapchat.

Filmene er produsert i samarbeid med Magga & Anders.

Resultater

Kampanjen fikk totalt ca. 3,5 millioner visninger, og nesten 60.000 lenkeklikk. På Meta hadde filmene en klikkrate på hele 2,5 %. Nesten 6000 foreldre og tenåringer gjennomførte hele testen under kampanjeperioden på 3 uker.

Kampanjen ga også massiv presseoppmerksomhet. Totalt fikk vi over 70 presseoppslag som nesten alle hadde overskriften «Er du og ungdommen samsnakka?».

Det er totalt 700.000 barn mellom 10 og 18 år i befolkningen. Totalt husker 30 % av foreldre  at de har sett kampanjen. Over 50 % av disse oppgir at kampanjen vil få innvirkning på om og hvordan de selv vil ta opp temaet alkohol med ungdom. I så fall bidrar kampanjen til at vi har blitt en del av hele 105.000 samtaler mellom foreldre og deres barn mellom 10 og 18 år.

I tillegg er Samsnakka-testen med tilhørende materiell tilgjengeliggjort for en rekke barne- og ungdomsskoler, som kan ta dette i bruk når de har temaet på lærerplanen. Slik at testen lever videre uavhengig av betalt støtte, og at stadig nye foreldrekull vil få hjelp til å bli samsnakka om sine ungdommer.

Ønsker du mer informasjon?

Morten Micalsen

Andre arbeider fra Atyp:

Et valg for generasjoner

Et valg for generasjoner

Hvordan løfter man en nesten hundre år gammel, norsk familiebedrift inn i fremtiden? Det var oppgaven vi fikk av NorDan. Sammen utviklet vi et langsiktig kommunikasjonskonsept som forener arv, håndverk og innovasjon: Et valg for generasjoner.

read more
Sparer tid med Senterstudio

Sparer tid med Senterstudio

Når mange butikker skal på lufta samtidig, kan veien fra innsendt materiell til publisering bli unødvendig tidkrevende. Med Atyp Senterstudio reduserer vi tidsbruk og feil, og sikrer forutsigbare leveranser med avtalt kvalitet.

read more

Wilhelmsen Ships Service appoints Atyp as global media agency partner

The partnership will help Wilhelmsen Ships Service (WSS) scale a performance-driven marketing model across regions and solution areas.

Atyp delte mentale snarveier på fullbooket frokostseminar

På frokostseminaret AtypLeaks fikk deltakerne et innblikk i hvordan nudging (dulting) kan brukes strategisk for å påvirke holdninger og atferd.

Her kan lese gjennom innholdet og eksempler på de 8 nudging teknikkene som ble presentert på seminaret.

Statens Vegvesen velger Atyp til både reklame og media

Etter en nylig gjennomført byråkonkurranse er det klart at Atyp skal bistå Statens Vegvesen med å løse kommunikasjonsoppgaver tilknyttet sesongaktiviteter de neste årene, og vi ble valgt på både reklame og media.